Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Målet mitt er først å rive ned den opprinnelige personligheten hans for så å sakte men sikkert bygge den opp på en ny måte i løpet av historien. :)

 

Edit: Verdenen/beskrivelsene/detaljer er vel andre faktorer, men det går kanskje inn under "innlevelse". Er sikkert mange andre faktorer, men jeg kommer ikke på flere nå.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Måten en bok er skrevet på er også viktig. Setningsflyt og oppbygning. Hjelper ikke med tidenes historie hvis du skriver svakt for min del.

 

Jeg gleder meg skikkelig til den nye Jo Nesbø-boka som snart detter ned i postkassa! Han skriver litt vel infløkt til tider men jeg slukte Snømannen på 3 kvelder og regner med å gjøre det samme med denne.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål som plutselig ble aktuellt for meg er magi. Hvordan liker dere magi i fantasybøker? Er det en nødvendighet? Og hvilken type magi, den begrensede (Sword of Truth, Eragon) eller den ubegrensede, men lite nyttige (LOTR, Shannara-sagaen)?

 

Edit: Beklager dobbelpost. Ble bare så ivrig over å høre hva dere mener om saken. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
Et annet spørsmål som plutselig ble aktuellt for meg er magi. Hvordan liker dere magi i fantasybøker? Er det en nødvendighet? Og hvilken type magi, den begrensede (Sword of Truth, Eragon) eller den ubegrensede, men lite nyttige (LOTR, Shannara-sagaen)?

 

Edit: Beklager dobbelpost. Ble bare så ivrig over å høre hva dere mener om saken. :)

 

Vanlegvis liker eg ikkje så mykje magi, men av og til så vil eg lese tung fantasy med MASSE magi overalt! (leiter etter ei sånn bok, fortsett).

 

Eg er ueinig i at magi er ubegrensa og unyttig i RH. Det finnes berre Istari og nokre alvar som kan bruke magi, og denne magien er kraftig. Gandalf t.d. bruker sine kreftar mot Durin's bane, Sarumann, Nazgul osb., mens Glorfindel har mogelegheita til å gå inn i skuggeverda (usikkert korleis dette fungerar, men noko sinnsjukt kraftig er det!), og Elrond kontrollerar vatn (som når han får Bruinen til å flomme over og vaske vekk Ringskrømta). Dei magiske ringane til alvane er også enormt sterke, Gandalf hadde mest sannsynleg ikkje slått Durins bane uten Narya, og den einaste grunnen til at orkane ikkje tok Lorien var pga. Nenya.

 

Så ikkje kom her og sei at magi ikkje er nyttig i RH!

Lenke til kommentar

I RH er den vel nyttig, men til en viss grad. Det er veldig mange steder hvor Gandalf kunne trådd til, men så gjør han det ikke likevel.

 

Og til RoR sitt spørsmål. Er magi i fantasybøker nødvendig?

 

Det spørs hva du mener med magi. Magi som å skyte en flammekule ut av en stav er ikke nødvendig, men nå er det jo fantasy, og verdene er generelt sett ganske magiske. Et eksempel kan være alver som kommer ut når natten trekker seg tilbake og danser med lette føtter over den morgenvåte mosen og det danner seg små blomster. Det er jo magi, men ikke i trollmannsform.

 

Magi som i eksemplet synes jeg er ting som krydrer historien veldig, og er egentlig helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Så ikkje kom her og sei at magi ikkje er nyttig i RH!

Ok det var kanskje ikke det beste eksemplet. Det jeg ville fram til er hvilken type magi dere liker hvis dere liker den. Du har to hovedtyper magi i Fantasy som de fleste bøker følger, den begrensede typen med masse regler som minimerer bruken av magi, og den ubegrensede typen hvor du til en viss grad kan gjøre det du vil, men bruken av magi som oftest har negative konsekvenser og gir karrakterene i mer trøbbel enn nytte. Og slik er det forsåvidt i RH. Det er hvilke av disse typene dere foretrekker jeg mente å spørre om.

 

Til hele magi-greien: Det er viktigere at atmosfæren er magisk (Stardust) enn at det er pewpewfireballs.

Takk, det var nyttig informasjon. Liker verdner med en magisk atmosfære selv så jeg skjønner hva du mener. Men tror jeg skal ha litt "fireballmagi" også. Et av di vigtiske komiske innslagene jeg har er mellom to gamle gubber hvor den ene stoler blindt på magien og den andre setter allsin lit til vitenskapen i form av "alkymi". :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Ooh, nice.

 

Jeg har litt problemer med å huske men det skal være noe sånt som:

 

Hva verdsetter du mest i en bok?

Hva betyr mest for deg? Begrunn svaret! :)

 

- Handling/Plott

- Innlevelse (hvor "sugd inn" du blir)

- Godt språk

- Detaljert bakgrunnshistorie/verden

- Humor

- Spenningskurven/oppbygningen

 

Lenke til kommentar

Tusen takk! ;)

 

Står at 12 medlemmer har stemt, men jeg kan bare se 4 stemmer. Selv kan jeg heller ikke stemme, men stemmen min henger kanskje igjen fra før oppdateringen?

 

Edit: Når jeg slettet min stemme og avga en stemme på nytt ble ikke den første slettet. DEt betyr at stemmen min ikke hang igjen, men jeg måtte likevel slette den stemmen som ikke var der. Dette er jo litt småbuggete.

 

Edit: Blir litt rotete dette her, men jeg kan stemme så mange ganger jeg vil, ved å slette stemmen min og så stemme på nytt.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...