Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!

Anbefalte innlegg

Uhr. Nå går den "nedtegnede" historien til ASoIAFs univers også over et betydelig antall eoner, i likhet med Midgard - forskjellen er at GRRM ikke bruker store deler av bøkene samt appendix på å redegjøre for det. Litt informasjon av den typen du etterlyser dukker imidlertid opp i bok tre og fire, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uhr. Nå går den "nedtegnede" historien til ASoIAFs univers også over et betydelig antall eoner, i likhet med Midgard - forskjellen er at GRRM ikke bruker store deler av bøkene samt appendix på å redegjøre for det. Litt informasjon av den typen du etterlyser dukker imidlertid opp i bok tre og fire, om jeg ikke husker helt feil.

Får håpe det, eg leser bok tre no, så eg kan ikkje heilt svare på om det stemmar enda.

Er ikke helt rettferdig å sammeligne en som har laget universet sitt selv med en som har lånt bibelen sitt og modifisert det, spør du meg.

Vil ikkje seie at han berre har modifisert Bibelen, det er åpenbart at han har tatt ting frå Bibelen (Dagor Dagorath, Melkor, Eru osb.), men sjølve historiane er ikkje modifiserte Biblar. Tolkien brukte livet sitt på å skrive om Arda, og han blei ikkje ei gong ferdig. Det var livsverket til Tolkien, og eg tviler på at Martin kjem til å fortsette å bruke livet sitt på ASoIaF.

Kan forresten nokon anbefale Robin Hobb? Har høyrt mykje bra om han.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny poll muligens. Hva skal være de forskjellige forslagene? :)

Selv, vel, det er litt vanskelig å si. Historien må ikke ha noen dødpunkter og jo mer jeg blir sugd inn i universet jo bedre er det. Om karakterene er spennende, eller om de samfunnskritiske aspektene og den dypere meningen er kompleks (blah blah) er egentlig care. Bare det er så gode skildringer at jeg føler følelsene til de personene jeg leser om, da er det bra :)

Endret av Error
Lenke til kommentar
Føler for å komme med et spørsmål jeg håper dere kan svare på. Det er "Hvilke kvaliteter setter dere høyest i en bok, altså hva gjør en bok bra?" Siden jeg skriver selv så setter jeg veldig pris på alle innspill dere kan komme med. :)

Eg må like karakterane, og det må vere eit smart plot. WoT hadde karakterar eg ikkje kunne fordra, og eit elendig plott. ASoIaF har interessante karakterar og eit godt plot. RH har gode karakterar, og eit j*vli bra plott.

Viss eg ikkje klarar å finne noko eg liker med karakterane, eller eg finner ut at eg veit nøyaktig kva som kjem til å skje framover/historien og plottet ikkje klarar å fenge meg, så legg eg vekk boka.

Lenke til kommentar

Med WoT går jeg ut i fra Wheel of Time. Liker heller ikke karakterene der for godt. Robert Jordan setter dem liksom i en personlighetsbås (som er veldig klart definert) og der får de holde seg de neste 12 000 sidene.

Eneste to jeg synes var gode karakterer var Loial og Perrin (spesielt Loial.) Synd at man hører så lite til de.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...