Vistula Uhlan Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Men så er den utruleg god, da. Synd at PJ øydela det når han laga filmen. Lenke til kommentar
psyched Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg holder på med den ultimate boka: Ringenes Herre. Gud, hvor den er lang. Leste den når jeg var 10 år xD 1064 sider. Husker at jeg var på hytta og leste fra 8 på morgenen til 6 på kvelden Nå leser jeg Sov, mitt lille Norge. Skal du lese den må du kunne skille bullshit fra sannhet for og si det sånn. Lenke til kommentar
Error Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Finnes det noen andre bøker ala Hitchiker's Guide? Det jeg har lyst på er en: Fantasy/sci-fi bok med historie, spennende karakterer og humor. Generelt sett alt det Hitchiker's Guide har. Er det noen som har noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Terry Pratchett bøker er geniale, og i samme nisjé, kan du si! Endret 20. juni 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
psyched Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Finnes det noen andre bøker ala Hitchiker's Guide? Det jeg har lyst på er en: Fantasy/sci-fi bok med historie, spennende karakterer og humor. Generelt sett alt det Hitchiker's Guide har. Er det noen som har noen anbefalinger? De 4 og han som gjør galt verre. Morsomste boken jeg har lest, helt fantastisk. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Terry Pratchers bøker er geniale, og i samme nisjé, kan du si! Skriv ikkje Pratchett berre vanleg fantasy, og ikkje sci-fi fantasy da? Lenke til kommentar
Error Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Har lest de to første bøkene av de 4 og han som gjør galt verre, men får vel stikke på biblioteket og låne den siste. Terry Pratchers skal jeg også sjekke ut Takk for tipset! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 @ Flosshatt: Han skrev jo Fantasy/Sci Fi, så jeg tydet det som han mente enten eller. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hvis du finner Wizard's First Rule (første bok i Sword of Truth-serien) av Terry Goodkind så er den virkelig å anbefale. Enten elsker du den eller så hater du den, men 90% sikker på at du vil elske den. Eror: For å sitere meg selv så vil jeg virkelig anbefale denne boken. Er kanskje ikke like mye basert på humor som Hitchiker's guide to the galaxy, mer historie og karakterdrevet, men jeg elsket den. Og nå vil jeg si noe som mange her sikkert ser på som blasfemisk, men jeg likte denne serien bedre enn ringenes herre. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 @ Flosshatt: Han skrev jo Fantasy/Sci Fi, så jeg tydet det som han mente enten eller. Ser det no, eg trudde han skreiv FantasySci-Fi. Lenke til kommentar
Bloodlines Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Tok opp Orlogskaptein av Partick O'Brian igjen i dag etter å ha glemt den i seks månder. God bok må få lest den ferdig. Andre som leser 'Brian sine bøker ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Var på det lokale biblioteket idag, og fikk låne 4 fine bøker; HP1, The girl who married a lion, Faithless, og The tales of beedle the bard. Alle på engelsk. Sistnevnte er en bok med 5 fortellinger fortalt av Albus Dombledore, der man bl.a. får vite litt og Hogwarts. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Anbefaler alle som er over middels interrisert i HP bøkene, og faktisk husker noe av dem, å lese "The tales of Beedle the Bard" Det er en veldig fin bok som minner om en novellesamling, der du får vite mange interrisange (lærer aldri å skrive det ordet korrekt) om både Galtvort og historie til diverse karakterer. Den inneholder 5 moralske småfortellinger/noveller, som alle faller i smak, og Humlesnurr som "kommenterer" etter hver fortelling. Veldig fin bok, og som sagt, anbefales. Lenke til kommentar
Error Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Kan noen fortelle meg litt om H.P. Lovecraft bøkene? Er disse å anbefale, og hvilken bøker er best? Vil dere si at det er veldig sær litteratur som passer kun til en liten gruppe, eller er den overkommelig for den normale "mainstream" leser? Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Eg har no lest bok ein og to i A Song of Ice and Fire, og det er utruleg gode bøker. Mine tre favorittkarakterar (ikkje numerert): Roose Bolton, Arya, Davos Seaworth George R.R. Martin er ein god forfattar, og bøkane kan nesten måle seg med Tolkien sine. Universet er derimot ikkje i nærleika. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Anbefaler alle som er over middels interrisert i HP bøkene, og faktisk husker noe av dem, å lese "The tales of Beedle the Bard" Jeg har collector's edition B) Er "Tidsjulet," eller hva det nå het, å anbefale? Lenke til kommentar
Bloodlines Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan noen fortelle meg litt om H.P. Lovecraft bøkene? Er disse å anbefale, og hvilken bøker er best? Vil dere si at det er veldig sær litteratur som passer kun til en liten gruppe, eller er den overkommelig for den normale "mainstream" leser? Vis du vil lese Lovecraft er denne bra, har de beste historiene. Av det jeg har lest passer det til de fleste. Litt rart noen ganger Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Anbefaler alle som er over middels interrisert i HP bøkene, og faktisk husker noe av dem, å lese "The tales of Beedle the Bard" Jeg har collector's edition B) Er "Tidsjulet," eller hva det nå het, å anbefale? Nja, det er jo ein god fantasyserie, men litt einsformig syns eg. Dessutan så skryt Jordan så mykje av Daes Dae'Mar (Great Game of the Houses), som han absolutt ikkje får til, men det klarar derimot George R.R. Martin. Men absolutt, dei er jo verdt å lese, berre ikkje toppen av fantasy. Bør lesast på engelsk. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Universet er derimot ikkje i nærleika. Direkte sammenlikning mellom low og high fantasy pleier sjelden å fungere. For øvrig er GRRM en langt bedre forfatter enn Tolkien. Lovecraft skrev flere noveller enn romaner, så samleverket over er vel verdt å sjekke. Tidshjulet er også morsomt, men det forutsetter at man overlever det dramaturgiske dødpunktet midt i serien. Endret 26. juli 2009 av Zealuu Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Universet er derimot ikkje i nærleika. Direkte sammenlikning mellom low og high fantasy pleier sjelden å fungere. For øvrig er GRRM en langt bedre forfatter enn Tolkien Martin sine skriveeigenskapar er ca. like gode som Tolkien sine, men det som gjer Tolkien til ein betre fantasyforfattar (etter mi meinig) er at han har skapt eit univers som går over titusenvis av år, og historia til Arda er nesten like fullstendig som vår, med store slag, vakst og fall av land, biografiar av personar osb. Martin, akuratt som Jordan, klarar/klarte ikkje å gjere dette. Historien er fin, men absolutt ikkje like komplett. Men Martin sine forfattarkunnskapar er ca. like gode som Tolkien (men grunna universet, og at han har så mykje meir å jobbe med, så syns eg at Tolkien er betre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå