Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!

Anbefalte innlegg

Pillars of Creation (som kommer etter Naked Empire) synes jeg faktisk var en av de beste bøkene i serien, til tross for at Richard nesten ikke er med selv(ikke direkte i alle fall). Handler om hvordan handlingene i de foregående bøkene har påvirket resten av verden og hvordan noen oppfatter ham.

Og den første boken i Chainfire-trillogien var en av de eneste bøkene som faktisk fikk meg til å felle noen tårer. Har ikke vært så knyttet til karakterer i en bok som jeg var til Richard og Kahlan.

Edit: Det minner meg på, mangler ikke alternativet "karakterene" i pollen?

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer absolutt ikke Terry Goodkind. Førsteboken i sword of truth var bra, resten er makkverk fra perm til perm. Ordforrådet hans er helt grusomt, noe som merkes veldig enkelt når favorittordet hans er "thing".

Det verste er derimot det at Richard, hovedpersonen, brukes som et talerør for forfatterens egne objektivistiske politiske meninger, og det hele resulterer i en svært sort-hvit verden hvor alt hovedpersonen mener er rett, og alle andre tar feil, noe som oftest resulterer i deres brutale død.

Terry Goodkind minner enormt mye om Ayn Rand, hvor hovedpersonen kan bryte ut i en tale som varer over flere sider bare for å forklare ressonementet bak sine meninger, og dette er absolutt ikke en bra ting.

Plot har en tendens til å gjenta seg i løpet av serien. Kahlan har for vane å bli bortført, nesten voldttatt, for så å bli reddet av Richard, og hovedmannen selv må som oftest overtale folk via vold at deres overdrevede politiske mening er feil. Demokrati har f.eks blitt beskrevet av Goodkind via: "Gang rape is democracy in action." Kul Type.

edit: verdt å nevne at han også synes tortur er et kjempeeffektivt plotelement, som burde brukes så ofte som mulig.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

@Miles Teg: Hehe nei er ikke det, men hvis det er en anelse logikk eller at det passer bra til karakteren gjør det meg ikke noe. Saltheart og Cail er to navn jeg kan godta, mens Hergrom høres itt rart ut. De fleste i de bøkene har jo ganske "normale" navn (en liten endring på et eksisterende navn er greit), og i den andre serien som jeg holder høyest ("Sword of Truth") heter jo hovedpersonen Richard.(men Zedds fulle navn er litt rart) ;)

Edit: Til sammenligning heter min hovedperson Lukas.

Hehe, ja, eg merka det med namn raskt. Namnet Burzgul Mshwaftawo* ville eg ikkje stilt spørsmål til, men eg syns Whiskeyjack, Tattersail og Hairlock var merkelege :p

* Kom akkurat på det, må få skrive det inn i min historie på ein eller annan måte. I alle fall etternamnet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at flere av Malazeerne har litt rare navn(om jeg husker riktig) er at de blir omdøpt av sersjantene sine under rekruttperioden. Et eller annet rituale for å symbolisere at fortiden deres er visket ut, og at det er kun hæren som har betydning fra nå av. Samme opplegget som i Fremmedlegionen. Der får man vel også utstett nytt pass og blank fortid når man skriver under kontrakten.

Uansett, derfor mye rare navn på soldatene siden de fleste blir gitt oppnavn (Smiles, Fiddler, Aimless, Mumbles etc). De med "normale" navn er enten offiserer med adelig bakgrunn, som Ganoes Paran, eller de er overført fra uavhengige enheter (Kalam Mekhar er ex-Claw, Lostara Yiel er ex-Red Blade).

Lenke til kommentar

Dette er forsåvidt en herlig video som snakker om goodkins

(Jeg måtte selv skru på subtitles, nede i høyrehjørnet.)

Hahaha, herlig video. Og jeg er enig i det meste av kritikken selv om jeg er en stor fan. Vil si den er mange ganger bedre enn Wheel of Time. Joda tv-serien var forferdelig, og han gjør for mye ut av sine politiske/filosofiske ideer (merk: alle fantasybøker trenger en filosofisk undertone). Men jeg elsket karakterene i serien, spesielt Mord Sithene og Nicci.

Hehe, ja, eg merka det med namn raskt. Namnet Burzgul Mshwaftawo* ville eg ikkje stilt spørsmål til, men eg syns Whiskeyjack, Tattersail og Hairlock var merkelege :p

* Kom akkurat på det, må få skrive det inn i min historie på ein eller annan måte. I alle fall etternamnet.

Der er vi litt forskjellig. Jeg kunne aldri funnet på å godta navnet Burzgul Mshwaftawo. Jeg har basert nesten alle mine folkeslag på virkelige folkeslag, det vil si at de fleste navnene jeg bruker er, eller er basert på ekte navn fra forsjellige land (mest urfolk).

Lenke til kommentar

Grunnen til at flere av Malazeerne har litt rare navn(om jeg husker riktig) er at de blir omdøpt av sersjantene sine under rekruttperioden. Et eller annet rituale for å symbolisere at fortiden deres er visket ut, og at det er kun hæren som har betydning fra nå av. Samme opplegget som i Fremmedlegionen. Der får man vel også utstett nytt pass og blank fortid når man skriver under kontrakten.

Uansett, derfor mye rare navn på soldatene siden de fleste blir gitt oppnavn (Smiles, Fiddler, Aimless, Mumbles etc). De med "normale" navn er enten offiserer med adelig bakgrunn, som Ganoes Paran, eller de er overført fra uavhengige enheter (Kalam Mekhar er ex-Claw, Lostara Yiel er ex-Red Blade).

Ah, ok. Dei har ikkje nemnt det enda, men det gjer dei sikkert, stoler på deg uansett.

Dette er forsåvidt en herlig video som snakker om goodkins

(Jeg måtte selv skru på subtitles, nede i høyrehjørnet.)

Hahaha, herlig video. Og jeg er enig i det meste av kritikken selv om jeg er en stor fan. Vil si den er mange ganger bedre enn Wheel of Time. Joda tv-serien var forferdelig, og han gjør for mye ut av sine politiske/filosofiske ideer (merk: alle fantasybøker trenger en filosofisk undertone). Men jeg elsket karakterene i serien, spesielt Mord Sithene og Nicci.

Der er vi litt forskjellig. Jeg kunne aldri funnet på å godta navnet Burzgul Mshwaftawo. Jeg har basert nesten alle mine folkeslag på virkelige folkeslag, det vil si at de fleste navnene jeg bruker er, eller er basert på ekte navn fra forsjellige land (mest urfolk).

Hm, fekk lyst til å sjå Der Untergang no :p

Det er sjølvsagt best, t.d. Tolkien er særs dyktig der, alle hans namn og språk er laga på bakgrunn av andre (spesielt anglosaksisk og keltisk)

Lenke til kommentar

Brett og Rothfuss har jeg ikke lest noe av, men skal se hva jeg finner av de ved neste Outland-besøk.

Outland hadde både "The Painted Man" og "The Name of the Wind", men gadd ikke å kjøpe noen av dem da Terry 'Copycat' Brooks hadde skrevet en anbefaling på begge to :p

Lenke til kommentar

Haha, du traff virkelig blink med den uttalelsen Miles :D

Edit: Ups, jeg har visst ikke oppdatert så mye, var ment til Wheel of Time uttalelsen på forrige side.

Skal også få satt opp "Karkaterer" som ett nytt alternativ i pollen. Jeg har vært borte i nesten to uker nå så dere får unnskylde meg for lite aktivitet ;)

Forresten, er det noen som husker Dune?

Jeg leste den på norsk når jeg var mye mindre (11-12 år vil jeg tro) og jeg elsket den! Burde nok finne den boken frem igjen!

Edit2: Ser at innlevelse er en gjenganger i pollen, og at det muligens er en litt for generell ting i forhold til de andre valgene. Men siden vi allerede har "reset" pollen flere ganger tenker jeg at jeg lar det stå.

Noen som har forslag til ny poll? :)

Endret av Error
Lenke til kommentar

Begge bøkene er bestselgere på alle outlandbutikker i norge, og har veldig gode omtaler over hele internett, men om du unnlater å kjøpe de for at en forfatter du ikke liker synes de er bra, så får det være sin sak.

Hovedgrunnen til at jeg ikke kjøpte dem var at jeg har et lass med bøker jeg har tenkt å lese igjennom først (Straks ferdig med "Dust of Dreams", etter det blir det "Roadside Picnic" eller "Gateway", tett fulgt av "Wolf Hall"). Men det hjelper ikke at forlagene betaler en (i mine øyne) skikkelig middelmådig forfatter for å skrive blurbs på bøkene.

Forresten, er det noen som husker Dune?

Jeg leste den på norsk når jeg var mye mindre (11-12 år vil jeg tro) og jeg elsket den! Burde nok finne den boken frem igjen!

Husker Dune? Kødder du eller? Med unntak av Karl Rottmans "Matematisk formelsamling" så er det ingen bøker jeg har lest flere ganger enn nettopp "Dune". Nicket mitt er jo en figur fra "Heretics".

Noen som har forslag til ny poll? :)

Tja, hva med å spørre om folk bryr seg om formatet på bøker (hardback, trade, pocket osv) eller om det er andre faktorer som har større betydning (pris, tilgjengelighet)?

Lenke til kommentar

Da slettet jeg valget "innlevelse" i den første pollen, og la til en ny poll etter forslag fra Miles.

Har du noen flere forslag til punkter i pollene er det bare å fyre løs.

For å stemme på nytt må du trykke "Slett min stemme" og så trykke på et alternativ i den første pollen, og ett i den andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Døde denne tråden tråden, eller sitter alle å spiller Dragon Age?

Uansett, foretrekker pocket (fordi det tar mindre plass, og jeg leser mye på sengen), men er selvsagt så gjerrig at pris betyr mest om jeg har valget mellom alle format.

Liten oppsummering av sist leste bøker:

Frederick Pohl - Gateway

Godt skrevet, en del gode poenger. Dessverre har tiden løpt i fra flesteparten av de sosiale kommentarene. Spillet er faktisk bedre enn boken.

Brødrene Strugatsky - Roadside Picnic

Boken som inspirerte filmen som inspirerte spillene. Absolutt verdt å lese, om ikke annet for å kunne prale overfor pretensiøse film og media-studenter som kun har sett filmen.

Hilary Mantel - Wolf Hall

Årets winner av Man Booker-prisen. Fortellingen er oppstykket, men veldig godt skrevet. Om en har den minste interesse for (engelsk) historie så anbefales denne. Som en ekstra bonus så finnes det bilder av nesten alle karakterene av betydning på Wikipedia fordi hoffmaleren Hans Holbein d.y. var så jævla produktiv.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfølgelig bare for meg selv, men jeg har hatt så forferdelig mye å gjøre i det siste at jeg knapt har hatt tid til å henge så mye på forumet, og nesten ikke engang nok til å lese en bok. :(

Men har akkurat startet på Seierherren står alene av Paulo Coelho. Virkelig en begavet forfatter må jeg si. Han skriver på en måte som når ut til så og si alle, og jeg føler i alle fall jeg kan kjenne meg igjen i og til en viss grad "føle" karakterene i bøkene og hendelsene de opplever. Sitter alltid igjen med en følelse av "fulfillment"(kommer ikke på norsk passende ord), som om jeg nettopp har hørt et dypereliggende visdomsord. :)

Bøkene hans er virkelig å anbefale!

Angående pollen så er det vel for det meste pocketutgaver det går i, blir litt for dyrt for lille meg å kjøpe inbunnet utgave av et dusin bøker i diverse serier, men enkeltstående bøker derimot, da kjøper jeg ofte hardcoverutgaven. Spesielt alle de klassiske bøkene som Hamlet Forbrytelse og Straff, Krig og Fred osv., der mener jeg at det er på sin plass med praktutgaver som tar seg godt ut i bokhylla. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet denne tråden aller mest er en generell tråd om å konkurrere om å like den mest sære fantasyserien av bøker men jeg spør alikevel.

Noen her som har lest "På vegne av venner" av Kristoffer Schau? Den er faktisk utrolig fin. Veldig full av følelser uten å være klam, skrevet veldig rett frem uten å være enkel.

Lenke til kommentar

Jeg vet denne tråden aller mest er en generell tråd om å konkurrere om å like den mest sære fantasyserien av bøker men jeg spør alikevel.

Noen her som har lest "På vegne av venner" av Kristoffer Schau? Den er faktisk utrolig fin. Veldig full av følelser uten å være klam, skrevet veldig rett frem uten å være enkel.

Pfft, løgn. De fleste av bøkene som blir snakket om her er ganske så "mainstream". Det er selvfølgelig noen av dem som er litt mer sære enn andre, men det gjør da ingen ting!

Angående boken du nevner, så har jeg ikke lest den :) Hva handler den om?

Lenke til kommentar

Hehe, det var ment med en smule ironi, dog ingen kan nekte for at det er fantasy som er det store diskusjonsemnet her!

Handler om tiden etter at Kristoffer Schau ser en artikkel i Aften Aften om begravelser arrangert av kommunen fordi avdøde ikke har noen nær slekt eller venner til å holde begravelsen selv. Slike dødsannonser avsluttes gjerne med "På vegne av venner" og som Schau sier: "Man forlater ikke verden alene. Det gjør man bare ikke."

Han begynner å gå i slike begravelser (forlater kirken hvis det viser seg at det er pårørende der) og forteller om sine oppevelser (hvordan er for eksempel prestene?) og tanker rundt begravelser ingen folk går i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...