Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært å kjøpt meg noen dioder, planlegger en liten lyseffekt med de på baksida av kabinettet.

Problemet mitt er som følger: diodene er 2,1v, og jeg har bare diodene enda.. Har glemt det meste fra fysikken også, så er det noen som kan hjelpe meg med en løsning slik at jeg kan kjøre disse (2 stk) på 5v?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det er lysdioder du preiker om .. :) merk ordet lys foran diodene hvis den lyser ..

du kan seriekoble de så du får 4.2 volt som kommer egentlig til og fønke greit men de blir litt varm..

hvis du skal paralellkoble dem må du ha en motstand men for og regne den ut må du vite strømmen som lysdioden trekker , men la oss anta 8mA.

Da kan du regne det ut via ohms lov og bruke formelen R (motstand) = U(spenning)/I (strøm) altså: Den spenningen du vil ha over motstanden er 2.9 siden 5-2.1 er 2.9v/8mA (8 opphøyd i minus 3) =363.ohm eller den næmeste siden motstander lager i standard srørrelser

Lenke til kommentar

vanligvis ligger lysdioder på den spenningen på mellom 20 og 30mA... mest vanlig er 20mA (max)

da blir formelen: 5v-4,2v=0,8v... dette er spenningen over motstanden..

hvis man går ut ifra 20mA (mest vanlig) så får man 0,8v/0.02A=40ohm

kan jo bruke en på 33 ohm.. vil jo lyse litt sterkere...

Dette er hvis du SERIEKOBLER 2 lysdioder...

å kjøre disse uten motstand anbefales egentlig ikke.. de blir varme OG de varer ikek spesielt lenge... men men..

Lenke til kommentar
det ser ut som dere kan noe. er formelen min feil?? har nettop lært den og lurer på om den er riktig.

Spenning = strømstyrke x resistans

Eller på en mere hendig måte med bokstaver: U = I x R

Denne formelen kan også skrives slik: I = U : R og R = U : I

Men husk:

spenningen U regnes i volt

strømstyrken I regnes i ampère

resistansen R regnes i Ohm

mvh, Canabizzen :yes:

Lenke til kommentar

Eller så kan du bestille noen lysdioder fra microplex. De er på 5 volt. Men så lyser de noe sinsvakt mye også da.

Personlig har jeg koblet sammen to 2,1 v lysdioder i serie. De lyser ennå. Etter 5-6 månder. De kjøpte jeg på claus ohlson for slik og ingen ting. Plus de har noe diode festere av plast der, som fungere meget bra til montering.

:yes:

Lenke til kommentar

har en liten haug med sunbeamlysdiodene til microplex.. lyser fint de ja.. har 10 sånne inni en PC som "vindusbelysning"... blå... har nettop fått nytt kabinett (kom i dag) som skal få vindu og noen lysdioder også... liker fargen av lysdiodene... katoder har en tendens til å ha litt "blasse" farger.. ikek mye men merkbart.. lysdiodene har mye reinere lys..

Lenke til kommentar

L..: kjøpte faktisk mine på Clas Ohlson jeg også.

Det jeg tenker å gjøre er som følger:

Har kjøpt 8mm plexiglass hvor jeg har "gravert" inn et kikkertsikte (spiller mye dc, og da er jeg sniper :D ). Tenker å lyse opp plata med de to grønne diodene (for å få til noe a-la nightwision), og så har jeg en rød 5v diode som jeg SKAL få til å lyse kun i midten på siktet..

Håper dette blir bra.. Tenker å bore hull i plexi'en der lysdiodene skal være, sette de i, og fylle opp med lim med limpistol.

Grunnen til at jeg setter igang med dette, er at jeg har begynnt å modde et gammelt maxi-tower jeg har, hvor jeg tidligere har hatt 2 psu'er og 2 80mm helt i toppen. Nå blir det vannkjøling isteden, og da har jeg hullene hvor jeg hadde viftene (laget de selv for noen år siden, og de er helt åpne), så jeg tenkte å lage noe for å "fylle" igjen hullene der..

Altså; hvis jeg bruker Ohm's lov og regner ut den motstanden jeg skal ha, så seriekobler jeg diodene, og setter inn en motstand på plussen inn til de, så blir alt som det skal?

Takker for god hjelp!

Sitter forresten å venter på en bestilling fra microplex som bl.a inneholder et par sunbeam ultrabright blå led's som jeg tenkte å bruke til status på vannkjøling og nettverksaktivitet, regner med disse er stort sett bare å koble på?

Veldig greit å handle på microplex nå :) Bestillte ca kl. halv ti i formiddag, var pakket før klokka tolv, og er allerede på god vei til meg :D Ikke verst!

Lenke til kommentar

du KAN få problemre med en grønn og en rød diode i serie da.. i tilfelle det ver det du hadde tenkt.. de røde har vanligvis lavere spenning enn grønne... er skjelden noe problem på de lysdiodene du bruker.. men spesielt SMD dioder er følsome for dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...