mcgroven Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Kansellering får konsekvenser. Les mer Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Begynner å bi vanlig med disse søksmålene? Men skal faktisk si meg littegranne enig i dem. Må være frustrerende å gi penger til et prosjekt som tilsynelatende aldri blir gitt ut. Endret 18. mai 2009 av The Very End Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 De har ikke oppfylt kontrakten, selvsagt får det konsekvenser! Fint å se at de vil ha kildekoden. Kansje de klarer å gjøre noe nyttig med den. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 La meg bare sjekke om jeg forstår hele situasjonen. 3D Realms hadde pengeproblemer og spurte Take-Two, om fem millioner dollar (som er en dråpe i havet for Take-Two). De sa nei og tilbød utvikleren å kjøpe tilbake rettighetene til spillet for 30 millioner dollar, og effektivt kvalt hele prosjektet. Og nå skal de saksøke dem? Greit nok at de faktisk har et grunnlag, om enn hvor svakt det er, men når de selv er ansvarlige for at det gikk til helvete, selv om de ikke hadde noen avtale som sa at de skulle støtte utviklingen finansielt, da synes jeg de bare kan gå å sette seg på en master-dildo. Lenke til kommentar
hvo91 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Bedre at Take-Two får kildekoden å faktisk gjør noe med den en at 3D Realms sitter å klekker på det i all evighet. Selv om jeg fikk litt sympati for 3D Realms etter å ha lest Lakus sitt innlegg så syntes jeg 3D Realms burde få konsekvenser får å ha hypet opp et spill så lenge. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Spillet var jo forventet neste sommer, og om Take-Two hadde hatt noen form for fremsikt hadde de jo betalt de 5 millioner dollarene, som ikke er noenting for dem, og bedt om en deadline neste sommer/jul/whatever fremfor å nekte den finansiell hjelp og dermed bare se på at prosjektet gikk til grunne. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Når 3D Realms har holdt på som dei har gjort, synest eg det blir heilt feil å prøve å gjere Take Two til skurken i fortellinga. Det er på ingen måte deira feil at 3D Realms gjekk på trynet, den æra skal verdas minst produktive spelutviklar ha heilt sjølv. At Take Two ikkje ville spytte inn meir pengar, har eg full forståelse for. Der er heller ingen grunn til å tru at DNF var rett rundt hjørnet, sjølv om 3D Realms prøvde å gi det inntrykket. Slik har dei holdt på sidan 1997, og for alt vi (og Take Two) kunne vite, kunne ferdigstillelsen ligge alt fra 1 til uendeleg mange år fram i tid. Som utviklar har 3D Realms prestert tilnærma ingenting etter 1997. Dei har, so vidt eg har fått med meg, jobba på to spel: DNF og Prey. Prey tok 11 år å lage, og vart først ferdigstilt etter at dei lot ein annan utviklar ta over. Menneske har ein tendens til å tru på det dei ønsker at skal vere sant, heller enn det som er mest sannsynleg utifrå tilgjengeleg informasjon. Spelet var kanskje venta neste sommar av enkelte, men då skal du sjå vekk i frå ein del historikk, og kanskje vere litt naiv. Dei som styrar pengesekken i Take Two kan neppe tillate seg det. Kay Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du har jo selvfølgelig veldig rett i det du sier, og jeg ser jo grunnlaget Take-Two har her, men jeg mener fortsatt at det kanskje er litt overkill å først bevisst ikke støtte prosjektet, og deretter saksøke dem. Jeg vet ikke hva slags makt en utgiver har over utviklerne, men det må da finnes andre måter å takle det på? Prey ble i det minste sluppet ut. Lenke til kommentar
Josef-Nastra Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ett annet spørsmål: er saksøking en av industriens måte å tjene penger på? Lenke til kommentar
xfs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 3D Realms har gått av det. Etter 12 år med venting, og så kansellerer dem hele driten? :o Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Etter 12 år med venting, og så kansellerer dem hele driten? :o De har jo ikke kansellert og gått videre, de har lagt ned hele selskapet. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du har jo selvfølgelig veldig rett i det du sier, og jeg ser jo grunnlaget Take-Two har her, men jeg mener fortsatt at det kanskje er litt overkill å først bevisst ikke støtte prosjektet, og deretter saksøke dem. Jeg vet ikke hva slags makt en utgiver har over utviklerne, men det må da finnes andre måter å takle det på? Prey ble i det minste sluppet ut. Prey kom ut, ja, men som sagt, det var først etter at dei ga det til ein annan utviklar. Take Two kunne kanskje ha takla det på ein annan måte, t.d. ved å gi 3D Realms ein pengesum og ein tidsfrist, men kva skulle vere piska dersom 3DR deretter ikkje leverte (noko som er eit sannsynleg utfall)? Krav om tilbakebetaling eller dagbøter ville neppe ha vore fruktbart, sidan ein del av pengane då ville vere vekke uansett, og det kunne ha senka 3D Realms. Då ville Take Two ha vore omtrent der dei er i dag, berre med nokre millionar dollar mindre. Kanskje kunne dei ha hatt ein klausul om at dei då tok over alle rettar til DNF, men eg er usikker på kor lett noko sånt er å gjennomføre i praksis. Ville 3D Realms ha gått med på det? Og kven skal vurdere om spelet er ferdig nok til at det møter kontraktsbetingelsane? Nei, realistisk sett hadde vel Take Two 3 alternativ: 1. Spytte inn meir pengar og håpe det beste. 2. Kjøpe rettigheitene. 3. Stenge pengekrana, og prøve å redusere tapa sine mest mogleg. 1 og 2 ville begge ha betydd vidare investeringar og ein betydeleg risiko. Alternativ 1 inneber ein vesentleg risiko for at det blir XX nye år utan resultat. For at alternativ 2 skulle ha vore attraktivt, måtte truleg 3D Realms hadde satt prisen vesentleg lågare. Dei var ikkje i nokon posisjon til å forlange mykje. Alternativ 3 ser for meg ut til å vere det mest rasjonelle. Det er nok på høg tid at alle involverte, ventande spelarar inkludert, går vidare. Det er lenge sidan Apogee/3D Realms var ein leiande utviklar. Kay Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ser ikke hvordan Take Two's grunnlag er svakt, kontrakt brudd er vanligvis ganske rett fram. Og syns rett og slett det er frekt å be om penger etter 12 år med ingenting. Minner nesten om noen med gambling problemer som får litt, sløser det vekk for så å komme tilbake og si de trenger litt mer for å betale tilbake det de skylder. Du gir ikke slike personer mer. Vil ikke savne 3DR, joda jeg elsket de gamle Duke Nuke'm spillene, men det ser ut som den tiden er forbi og vel så det. Kanskje det faktisk blir noe utav lisensen og nå. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Det som hadde vært noe var hvis de hadde byttet ut dem som gjorde valgene i 3D realms. Så lett ville det selvsagt ikke vært, men da ville vi hatt DNF for lenge siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå