Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BIOS lar meg ikke overklokke prosessor

Anbefalte innlegg

Som den veldig kreative tittelen min sier så blir jeg hindret å klokke opp prosessoren min i BIOS. Det alternativet hvor jeg kan stille på klokkehastighet står på det jeg kan kalle "read only"

Har ikke særlig mye kunnskaper om BIOS og det der, men min PC er selvbygd med en Asus M3N-HT hovedkort. Ikke noe HP eller Dell her.

SiSoftware Sandra:

BIOS : Phoenix Technologies, LTD ASUS M3N-HT Deluxe ACPI BIOS Revision 1701

Er det noen måte jeg kan få klokket opp min AMD i BIOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vanligvis ikke stille frekvensen direkte. Nå er jeg ikke noe overklokke guru selv. Men På min maskin med intel prosessor så stiller man på FSB (front side bus?) og mulitplieren til denne for å få prosessoren til å kjøre på høyere frekvens.

Viss du sier hvilken prosessor det er du har, så er det mulig du kan få litt google hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er langt fra best, men hvis du er usikker og ikke har så god peiling kan det kanskje være like så greit.

Om du velger å klokke i bios må du huske at når du øker FSB-en øker du frekvensen på CPU, RAM og hos AMD HyperTransport-bussen.

Multiplikatoren på CPU-en din er låst, så den får du ikke gjort noe med. Eneste måten for deg er å øke FSB. Derfor må du huske å sette dividers på RAM-hastigheten og multiplikator på HT-link.

RAM og CPU lar seg gjerne overklokke et stykke, men HT-linken bør du sørge for å holde på original hastighet (1,8Ghz tror jeg).

En annen ting når det gjelder RAM er tilgangstidene, eller timings-ene. Når du øker klokkefrekvensen på RAM-en er det ikke sikkert den klarer å kjøre med så raske tilgangstider, det er derfor lurt å øke disse noe når du klokker. Men det er bare å prøve seg fram. Husk at hvis du øker frekvensen på minnet lite, men må øke tilgangstidene kan du ende opp med noe dårligere ytelse enn med lavere klokk/raskere timings.

På enkelte hovedkort vil også hastigheten på PCI og PCI-express-portene øke. Du bør derfor sørge for at disse er låst, noe de er på de fleste hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...