Gå til innhold

Polariseringsfilter til G3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte at et polarinseringsfilter ville hjelpe meg i å få bedre farger på blant annet himmel og vann. (Synes utebilder blir veldig bleke i solskinn...) :(

Er det noen som har erfaring med bruk av slikt filtere til G3. Ser det finnes forskjellige adaptere man kan bruke.

Canon leverer en 58mm's, mens jeg har hørt mye skryt av Lensmate 52mm. Finnes det forhandlere av dette merket i Norge?

Børge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte at et polarinseringsfilter ville hjelpe meg i å få bedre farger på blant annet himmel og vann. (Synes utebilder blir veldig bleke i solskinn...)

Er det noen som har erfaring med bruk av slikt filtere til G3. Ser det finnes forskjellige adaptere man kan bruke.

Canon leverer en 58mm's, mens jeg har hørt mye skryt av Lensmate 52mm.

Fordelen med 52mm blir jo at filtrene koster mindre fordi de er mindre... Og du har jo også det der med blitz-skygge - det er veldig irriterende med mørkt nedre høyre hjørne og ikke minst obstruksjonen i viewfinderen... Som også A60/70 har, og du tvinges til å bruke LCDen til det meste med filtre og konvertere.

På mitt Canon A60 fant jeg ut at [PL-CIR-]filtre fungerer veldig bra, og siden det [nå] står fast på linseadapteren (Canons sin, av plast) så valgte jeg å kjøpe en 'lens cap' for å hindre riper og støv.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte at et polarinseringsfilter ville hjelpe meg i å få bedre farger på blant annet himmel og vann. (Synes utebilder blir veldig bleke i solskinn...)

Canon leverer en 58mm's, mens jeg har hørt mye skryt av Lensmate 52mm.

Fordelen med 52mm blir jo at filtrene koster mindre fordi de er mindre... Og du har jo også det der med blitz-skygge - det er veldig irriterende med mørkt nedre høyre hjørne og ikke minst obstruksjonen i viewfinderen... Som også A60/70 har, og du tvinges til å bruke LCDen til det meste med filtre og konvertere.

På mitt Canon A60 fant jeg ut at [PL-CIR-]filtre fungerer veldig bra, og siden det [nå] står fast på linseadapteren (Canons sin, av plast) så valgte jeg å kjøpe en 'lens cap' for å hindre riper og støv.

Jeg har nå hatt mitt G3 i ca.1mnd og har til nå tatt 3 bilder med viewfinderen, av den enkle grunn at bildet er mer korrekt på LCD-skjermen enn i viewfinderen. (har tatt 3000 bilder)

En adapter på 52mm har noen fordeler, men min mening er at 58mm

har like mange fordeler som bakdeler.

Canon produserer tele og vidvinkel-linser i 58mm til G3 og tester som

er gjort av fagkyndige uten noen tilknytning til noe slags fabrikkmerke

slår fast at Canons orginale linser er blandt de beste linsene man får

til kameraet. En 58mm linse vil også slippe inn mere lys enn en 52mm

vil gjøre, ikke noe å tenke på for telefoto, men for innebilder med vidvinkel/macro mm er det vesentlige forskjeller.(jeg har selv både 52 og 58mm vidvinkel og det ER forskjell.)

Til 52mm adapter m/forsatser's forsvar så tar jo kameraet mindre plass, men jeg personlig synes det er bedre å holde i et 58mm adapter pga min håndstørrelse ;-) og de av mine fotointerresserte venner med "voksen håndstørrelse" foretrakk helt klart 58mm når det gjaldt å holde kameraet stødig håndholdt.

Det med skygge i nedre høyre hjørne spilte ikke inn i verken min eller mine venners betraktning, da jeg bruker en Speedlite 420EX. Å bruke ekstern blits er forskjellen på det "fine" og "fantastiske" bildet, og med 420's E-TTL egenskaper er det den perfekte blitsen for en hobbyfotograf som har fått kloa i noe av det beste som er solgt for den prisen innen digitale fotografiapparater :woot:

Utvalget av 3.parts tele/vidvinkel er veldig mye større på 52 enn på 58mm, men hvor mange kjøper flere telekonvertere som har nesten den samme funksjonen? (1,75x eller 2x, who cares?) :wink:

Om man har planer om å reversere en 50mm linse for macrofoto, er en 52mm adapter det mest sannsynlige valget, men de koster bare ca.300,- pr.stk så man blir ikke ruinert av å kjøpe et par.

Nå er jo dette mye personlige meninger, men prøv å søke litt rundt på nettet etter informasjon. Her er noen gode linker:

http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010

http://www.shortcourses.com/guides/canon/g3guide.pdf

http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/telewide_eng.htm

http://www.canon.co.jp/Imaging/PSG3/index-e.html

http://www.raynox.co.jp/english/digital/egcanong3.htm

Lenke til kommentar

Hei!

Bruker i grunnen LCD skjermen veldig mye, synes den optiske søkeren er skikkelig dårlig! Min første negative erfaring med søkeren var da jeg skulle ta makrobilder av bier. Fornøyd jeg vendte hjem for å se bildene. Men der var det ingen bier! De var alle kommet utenfor bildet på grunn av plasseringen til søkeren! Så etter det var det slutt! Søkeren viser jo også ca bare 80% av bildet... (Frustrerende, men man blir vant til det..)

Derfor tror jeg at jeg kanskje går for en 58 mm konverter. Så et cirk. PL filter. Blir det stor forskjell på bildene med bruk av dette filteret?

Har lyst på vidvinkel, og da er det kanskje greit å gjøre som Åkken Bom sier og holde seg til merkeleverandøren. Blitz vet jeg at jeg må ha! Men 420'er ikke akkurat billig heller!

Drake; Er lensecapen originalt canon tilbehør?

Strever med å skjønne hyperfocal for tiden også.. PUH!

Børge

Lenke til kommentar
Hei!

Derfor tror jeg at jeg kanskje går for en 58 mm konverter. Så et cirk. PL filter. Blir det stor forskjell på bildene med bruk av dette filteret?

Børge

Et polariseringsfilter vil filtrere vekk veldig mye av det lyset som lager reflekser i vinduer/vannflater/hvitmalte ting mm. Man vil også få en klarere blåfarge på himmelen og skyene blir mer markert. Selv har jeg et sirkulært polariseringsfilter pga. at det kan jeg vri slik at jeg får akkurat den filtreringen jeg vil ha. Vær obs på at et polariseringsfilter alltid vil virke best i 90graders vinkel til sola/lyset. Til dager med skyer og til innebilder er er UV-filter en god løsning.

Jeg har ALLTID en konverter med et UV-filter på mitt kamera for å beskytte linsa fra støv,skitt,fettete barnehender og ikke minst STØT. Om man skulle være så uheldig å lage ei ripe, evnt. knuse UV-filteret vil linsa være beskyttet. Et nytt UV-filter koster 2-300,- mens ei ny linse kommer på ca.4000,- inkl. arbeid. :yes:

Lenke til kommentar
(...) et cirk. PL filter. Blir det stor forskjell på bildene med bruk av dette filteret?

Den blir ca. slik som vist på http://www.cameragear.com/cpl.asp. Men du kan velge hvor stor effekten skal være og dermed også tildels antall f-stopp.

Er lensecapen originalt canon tilbehør?

Ja... men du får enklere, billigere utgaver av den i en mykere type plast, men den jeg så på hadde ikke sånn festeordning hvor du trykker på 2 "knapper" på siden for å feste/løsne, så jeg valgte Canons originale (E-52mm, laget på Taiwan)

Camerafilters.com har noen uoriginale lenscaps til $1, så når jeg betalte 90 Kr for min hos den lokale canon-forhandleren. så føler jeg litt snytt... :yes:

Nikon sin var billigere i en annen butikk, men jeg syntes det ikke tok seg like godt ut...

Og for filtre har jeg funnet de like billig lokalt som hos XD og de andre (f.eks. Lømorks) - hvis en tar med portoen, da... Men det kan ha noe med at cokin ikke holder like høy kvalitet som Hoyas (multicoated) filtre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...