Vistula Uhlan Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Det kan nok stemme, dessutan så er ikkje Eru i verda: "But Rúmil said: 'Ilúvatar was the first beginning, and beyond that no wisdom of the Valar or of Eldar or of Men can go.' 'Who was Ilúvatar?' asked Eriol. 'Was he of the Gods?' 'Nay,' said Rúmil, 'that he was not, for he made them. Ilúvatar is the Lord for Always who dwells beyond the world; who made it and is not of it nor in it, but loves it.' " – The Book of Lost Tales Part 1, Volume I, "Music of the Ainur" Tolkien elska jo gamle eventyr, og han ville nok ha ein meir munter person inn i den mørkare historien Ringenes Herre er, Bombadil passar jo perfekt til det. Mogelegheita for at Bombadil er Eru er veldig liten, men den er der. Da er det større sjanse han er ein Valar eller Maiar. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Har ikke lest ringenes herre bøkene enda, fortjener de og hvere de første bøkene jeg leser? Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Har ikke lest ringenes herre bøkene enda, fortjener de og hvere de første bøkene jeg leser? Føøørste bøøkene waaaaaaaaaaaaaaaaaat Ja. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Har ikke lest ringenes herre bøkene enda, fortjener de og hvere de første bøkene jeg leser? Så absolutt, det er heilt klart noko du bør lese så snart som mogeleg. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg har aldri klart og fullføre en stor bok før :blush Håper jeg syntes LOTR er mer spennende, en de andre. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Viss du syns Ringenes Herre blir for kjedeleg til å fullføre, så trur eg nok det er på tide å oppsøkje psykolog Eg har aldri lest bøker som er så spennande som Tolkien sine. Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Kjenner flere som har gitt opp før første kapittel Klarte ikke å legge den fra meg, jeg. Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Start for guds skyld med Hobbiten Lolidude. LOTR er übertungt om du ikke er vant til å lese bøker. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Sant. Hobbiten, derimot, er både spennende og mer "familievennlig", med en lysere stemning og en lettere fortellermåte. Veldig god er den også. Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Tenkte først og fremst på at Hobbiten er lettlest, det er på ingen måte noen barnebok Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Klart, men den er mer barnevennlig. Angående Tom Bombadil, så er det ikke helt umulig at han er Illúvatar. Begge to elsker musikk. Tom vet vi jo at gjør det, og Illúvatar har jo et kor med ainuer/valaer i Ainulindalë, om jeg ikke husker feil. Og vi vet jo ikke om kraften hans egentlig er begrenset til skogen, eller om det bare virker sånn. Endret 16. mai 2009 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Essem Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg leste i hvert fall Hobbiten da jeg var rundt 10 år gammel. Likte den ganske godt, selv om jeg ikke kan si at jeg husker så mye av den nå. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Klart, men den er mer barnevennlig. Angående Tom Bombadil, så er det ikke helt umulig at han er Illúvatar. Begge to elsker musikk. Tom vet vi jo at gjør det, og Illúvatar har jo et kor med ainuer/valaer i Ainulindalë, om jeg ikke husker feil. Og vi vet jo ikke om kraften hans egentlig er begrenset til skogen, eller om det bare virker sånn. Det største problemet er berre at Eru ikkje skal vere i verda han har skapa. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Men Illúvatar er allmektig, han burde være i stand til å ta form som en skapning og gå ned i verden en gang i blant når mennesker og alver sliter litt. Endret 18. mai 2009 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Kan vere, men viss vi skal følgje verset som eg nemnte litt opp, så seier det jo at Eru ikkje er i denne verda. Om det berre var mens den blei sagt, veit eg ikkje, men eg vil ikkje tru det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå