Gå til innhold

Tolkien og hans verd


Anbefalte innlegg

Det har vore ein diskusjon om Tolkien(og spesielt Ringenes Herre bøkane vs. filmane) i SO1 idag, og eg tenkte at eg kunne opprette ein eigen tråd om det.

 

Eg er ein stor Tolkien fan, og har lest Ringenes Herre, Children of Hûrin, og starta på Hobbiten(har dessverre aldri fullført den, skal starte på nytt når WoT bøkane ikkje fasinerar meg like mykje), og kan ein del om universet, takka vere sidar som http://tolkiengateway.net/wiki/Main_Page

 

Når det kjem til filmane, så er dei gode på nokre punkt, og fullstendig tåpelege på andre. Det er positivt at Jackson klarte å lage ein film, med tanke på kor høg fallhøgda var. Det som er negativt, er korleis han har forandra på ho. Glorfindel si rolle er heilt fjerna, og bytta ut med Arwen, som har rolla si (ufortjent) forstørra. Gimli, og alle andre hobbitar enn Frodo og Bilbo, er framstilt som tåpelege idiotar, og ikkje minst så er Tom Bombadil heilt fjerna. Så er det mange små feil også, du kan lese dei her Det er dette som gjer at eg ikkje likar filmane spesielt godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og frems: Hvis du er en virkelig Tolkien-fan, så MÅ du lese Hobbiten og Silmarillion! Mesterverk begge to, og Hobbiten er kanskje mitt favorittverk av Tolkien.

 

Angående det siste avsnittet ditt, synes jeg du skulle skrive "jeg synes de er...", for dette er helt subjektivt. Jeg elsker Tolkiens og hans univers, og er så klart mye mer glad i bøkene enn filmene, men måten Peter Jackson fikk Ringenes Herre-universet til å gå fra et medium til et helt annet, fra bok til film, kunne knapt blitt gjort bedre. Både Gimli, Sam, Pippin og Munti har dystre og triste scener, og jeg synes absolutt ikke rollene deres er tåpelige. Men filmene hadde blitt altfor dystre og ensformige i stemningen hvis PJ ikke hadde gjort dette, noe som ikke passer i en film som skal appellere til allmennheten.

 

Noen karakter måtte droppes, og blant disse er Glorfindel. Han var ingen kjempeviktig karakter i bøkene, så at vi ikke fikk se han tar jeg ikke så tungt. "Tapet" av Bombadil er verre, men å ha med alle slike karakter gir filmen altfor stor lengde og kompleksitet til å bare være en film.

Lenke til kommentar

Filmene er gode i seg selv og som egen underholdning, men sammenlignet med bøkene er filmene en ganske annen historie.

 

Å framstille Faramir som en drittsekk var veldig unødvendig. Faramir prøvde ikke å tvinge hobbitene til å dra til Minas Tirith og han tok dem heller aldri til Osgiliath (wtf?). Han og hans men banket aldri opp Gollum, men snakket rolig med ham og oppførte seg bra. Frodo og Sam var fri til å gå hvor de ville fra første stund. Hvorfor forrandre dette?

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i både bøkene og filmene tiltross for forandringene som ble gjort. Selv om det er visse ting som irriterer litt. Har desverre ikke lest andre av Tolkiens bøker enn Ringenes Herre trilogien og hobbiten, men har planer om å få lest resten også, har bare ikke fått tid. Jeg leste faktisk Ringenes Herre på original Språket, bokmål og nynorsk, og har likt dem like godt hver gang. Nå begynner det for så vidt å bli en stund siden jeg leste dem, så er nok nødt til å ta en runde(i alle fall av Hobbiten) før filmen kommer. Tolkien sin verden er i hvert fall et veldig fint sted å begrave tankene. :)

Lenke til kommentar
Først og frems: Hvis du er en virkelig Tolkien-fan, så MÅ du lese Hobbiten og Silmarillion! Mesterverk begge to, og Hobbiten er kanskje mitt favorittverk av Tolkien.

 

Angående det siste avsnittet ditt, synes jeg du skulle skrive "jeg synes de er...", for dette er helt subjektivt. Jeg elsker Tolkiens og hans univers, og er så klart mye mer glad i bøkene enn filmene, men måten Peter Jackson fikk Ringenes Herre-universet til å gå fra et medium til et helt annet, fra bok til film, kunne knapt blitt gjort bedre. Både Gimli, Sam, Pippin og Munti har dystre og triste scener, og jeg synes absolutt ikke rollene deres er tåpelige. Men filmene hadde blitt altfor dystre og ensformige i stemningen hvis PJ ikke hadde gjort dette, noe som ikke passer i en film som skal appellere til allmennheten.

 

Noen karakter måtte droppes, og blant disse er Glorfindel. Han var ingen kjempeviktig karakter i bøkene, så at vi ikke fikk se han tar jeg ikke så tungt. "Tapet" av Bombadil er verre, men å ha med alle slike karakter gir filmen altfor stor lengde og kompleksitet til å bare være en film.

 

Eg har tenkt til å få lest dei så snart som mogeleg, men eg held på med WoT for augeblikket.

 

Alle sine innlegg er subjektive, så lenge man ikkje siteterer nokon, så eg ville anta at det var åpenbart.

 

Som eg sa, så er eg einig i at det er ganske imponerande korleis dei gjekk frå bok til film, men det betyr ikkje at eg liker korleis det blei gjort. Greit nok at alle har sine dystre scenar, men det er ingen grunn til å gjere Gimli til ein komisk karakter, og Pippin til ei tåpe. Spesielt i perioden i Rohan er Gimli komisk, noko som øydeleggjer veldig. Ringenes Herre er ein mørk historie(riktignok ikkje halvparten så mørk som Children of Hûrin, som er utruleg tragisk)

 

Kvifor måtte Glorfindel droppast, og byttas ut med Arwen?

 

Filmane hadde kanskje vart litt for lenge, men likevel, det å ta ut ein karakter som Bombadil øydeleggjer utruleg mykje.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar

Jeg er også veldig glad i både bøkene og filmene :)

 

Syntes egentlig at Peter Jackson gjorde en god jobb med filmene. Et par ting som kanskje kunne vært annerledes, men fremdeles en veldig fin opplevelse. Når det kommer til bøkene så er Hobbiten min favoritt fra Tolkien :)

Lenke til kommentar
Filmene er gode i seg selv og som egen underholdning, men sammenlignet med bøkene er filmene en ganske annen historie.

 

Å framstille Faramir som en drittsekk var veldig unødvendig. Faramir prøvde ikke å tvinge hobbitene til å dra til Minas Tirith og han tok dem heller aldri til Osgiliath (wtf?). Han og hans men banket aldri opp Gollum, men snakket rolig med ham og oppførte seg bra. Frodo og Sam var fri til å gå hvor de ville fra første stund. Hvorfor forrandre dette?

 

Er heilt einig, Faramir(og også Ithilien Rangers) blir veldig feil framstilt i filmane.

 

Jeg er veldig glad i både bøkene og filmene tiltross for forandringene som ble gjort. Selv om det er visse ting som irriterer litt. Har desverre ikke lest andre av Tolkiens bøker enn Ringenes Herre trilogien og hobbiten, men har planer om å få lest resten også, har bare ikke fått tid. Jeg leste faktisk Ringenes Herre på original Språket, bokmål og nynorsk, og har likt dem like godt hver gang. Nå begynner det for så vidt å bli en stund siden jeg leste dem, så er nok nødt til å ta en runde(i alle fall av Hobbiten) før filmen kommer. Tolkien sin verden er i hvert fall et veldig fint sted å begrave tankene. :)

 

Eg har også tenkt til å lese Ringenes Herre om igjen, men først skal eg lese Silmarillion og Hobbiten.

Lenke til kommentar

Lord of The Rings-filmene er muligens mine favorittfilmer gjennom tidene. Jeg har ikke lest bøkene, så jeg bryr meg ikke så mye om at de har endret noe av historien. Synes filmene er utrolig bra, og slipper å forholde meg til to forskjellige sider av fortellingen. Jeg har lest Hobbiten, men det begynner å bli noen år siden, så jeg kan ikke si jeg husker så mye av den. Ser frem til filmen likevel.

Lenke til kommentar
@Wartom: Jeg synes ikke Faramir ble framstilt som en drittsekk, men jeg er enig i at de kunne endre akkurat den delen slik den framkom i bøkene, ja.

 

Noen som spiller LotrO, forresten? Har såvidt prøvd det, kom til lvl 20 eller noe, men jeg synes det var underholdende :)

 

Jeg spiller Lotro, og jeg synes det er veldig morsomt.

 

Landskapet og områdene er perfekte, og historien i spillet er noe av det beste jeg har sett på noe MMORPG noen gang. WoW kan ikke sammenligne seg med dette. Om det betyr noe er grafikken veldig god, den støtter dx10 og er veldig pen. Rustning og våpen ser mye mer naturlig ut og selv high end set ser ut som en rustning som faktisk ville vært effektiv.

 

Spillet har en hovedhistorie som starter helt fra du lager karakteren din. Introduksjonskapitellet er forskjellig fra rase til rase, men fra kapittel en og utover er det samme historie for alle. Det er helt opp til deg om du vil følge denne historien eller bare gjøre andre quests. Du kan også hoppe rett til andre kapitell, så man trenger ikke ha gjort alle tidlige kapittel for å komme seg videre. Hovedhistorien leder ofte opp til gode quest rewards og gruppe quester. En veldig spesiell ting med Lotro er at håndverk faktisk er bra. Du kan lage ting folk faktisk kjøper og ting du faktisk vil bruke selv. Er du Supreme Master Våpensmed, noe som bare tar tid, vil du kunne lage ting som kan måle seg med mye rustning man får via quests og raids.

 

Jeg raider ikke men raidingen fungerer ved at droppene fra bossene kommer som et slags objekt som du kan gi til en butikk i en by for å bytte til deg den rustningdelen du trenger. Dette objektet er det samme for alle klassene, det handler bare om hvilken klasse butikk du bytter den inn med.

 

Det er PvP i spillet som funker ved at du sloss med spillere som har startet en karakter på den onde siden. Onde karakterer kan ikke forlate kampområdet og er høyest level fra starten av. Du øker deres makt ved å oppgradere med poeng du får ved å sloss mot de gode. De gode kan skaffe seg grader ved å kjempe mot de onde og jo høyere grad du har jo flere deler av PvP settet har du tilgang til. PvP settet står nesten på lik linje med det høyeste raid settet.

 

Jeg har mye morro med dette spillet. Høydepunktet med dette spillet er at du kan bli kompetativt bra selv med solo spilling. Selv kjører jeg bare gruppe quester og crafting.

 

Den nye ekspansjonen Mines of Moria introduserte hele Moria som er gigantisk. Det introduserte også nye våpen som man kan oppgradere ved å levle. Disse våpnene dropper fra mobs, fra bosser eller kan craftes. De er uindentifiserte så du får ikke vite stats før du har indentifisert dem hos en som kan det. For å få et bra våpen av denne typen trenger man flaks og tid. Uten raid er det beste våpenet man kan få fullnivå versjonen Second Age av den våpentypen du foretrekker. Om man raider er det beste fullnivå versjonen First Age av samme kategori. Dette skaper mye variasjon siden det er sinnsykt mange forskjellige typer av disse våpnene.

 

Questene på dette spillet er ofte lange og har intrikate historier, men det er også standard drep 20 og kom tilbake quester. Spillet er gigantisk.

 

Du har utallige titler du kan skaffe deg ved å drepe så og så mange av visse monstre, eller fullføre visse quester, samle spesielle ting, oppdage spesielle steder også videre. Et veldig morsomt spill.

 

Om noen velger å teste det ut, kom på Evernight og /tell Tomarandir eller Vhulin.

 

- Guardsman Tomarandir Alduron the Brilliant.

 

 

Edit: Communitien er noe for seg selv.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar
Eh, korleis lagar eg ein poll? :blink:

 

Wartom: Er spelet ganske tru med bøkane, eller har dei dikta fritt? Eg vurderte å kjøpe det, men nokon sa at dei dikta veldig fritt, og at det ikkje var mykje som bøkane, så eg ombestemte meg.

 

De forrandrer ingenting av det som står i bøkene, men de legger til sinnsykt mye.

Man trenger jo noen konflikter som et raid kan ta seg av som ikke har noe med selve hovedhistorien å gjøre.

 

F.eks.

 

Grupperaid inn i Dol Guldur for å drepe en viss "Herald of the Witchking". En slik herald er aldri nevnt i noen av bøkene.

Du har flere samtaler med hovedkarakterer fra Ringenes Herre i løpet av hovedquesten, og du kan også hjelpe dem med mindre oppgaver.

En gruppequest inn i skogen utenfor Rivendell sammen med Legolas for å drepe skogstroll og stoppe at heksekongen allierer seg med dem ved å drepe en utsending.

 

Stort%2

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp The Hunt for Gollum (som jeg fant ved tips fra anolop). Synes det er flott at fans gjør noe kreativt og faktisk skaper en rimelig god film som tar for seg tiden mellom Bilbo gir Frodo ringen og Frodo som setter kursen ut av Hobbitun. Det er jo tross alt flerfoldige år mellom de to hendelsene, selv om det i filmen (The Fellowhip of the Ring) kun virker som noen uker maks. Derfor er jo filmen fin fra et historiemessig synspunkt, men i og med at det er en fan-made film er den jo ikke akkurat Oscarmateriale, men den er absolutt godkjent.

 

(Bonus for at Gollum er litt morsom her og ^^)

 

Kan sees i HD og med teksting her: The Hunt for Gollum

Lenke til kommentar
Eh, korleis lagar eg ein poll? :blink:

 

Wartom: Er spelet ganske tru med bøkane, eller har dei dikta fritt? Eg vurderte å kjøpe det, men nokon sa at dei dikta veldig fritt, og at det ikkje var mykje som bøkane, så eg ombestemte meg.

 

De forrandrer ingenting av det som står i bøkene, men de legger til sinnsykt mye.

Man trenger jo noen konflikter som et raid kan ta seg av som ikke har noe med selve hovedhistorien å gjøre.

 

F.eks.

 

Grupperaid inn i Dol Guldur for å drepe en viss "Herald of the Witchking". En slik herald er aldri nevnt i noen av bøkene.

Du har flere samtaler med hovedkarakterer fra Ringenes Herre i løpet av hovedquesten, og du kan også hjelpe dem med mindre oppgaver.

En gruppequest inn i skogen utenfor Rivendell sammen med Legolas for å drepe skogstroll og stoppe at heksekongen allierer seg med dem ved å drepe en utsending.

 

Stort%2

 

 

What? Hvorfor ble den kuttet ned?

 

"Stort%2?"

 

Den posten var iallefall 3 ganger så stor.

 

 

Jeg så nettopp The Hunt for Gollum (som jeg fant ved tips fra anolop). Synes det er flott at fans gjør noe kreativt og faktisk skaper en rimelig god film som tar for seg tiden mellom Bilbo gir Frodo ringen og Frodo som setter kursen ut av Hobbitun. Det er jo tross alt flerfoldige år mellom de to hendelsene, selv om det i filmen (The Fellowhip of the Ring) kun virker som noen uker maks. Derfor er jo filmen fin fra et historiemessig synspunkt, men i og med at det er en fan-made film er den jo ikke akkurat Oscarmateriale, men den er absolutt godkjent.

 

(Bonus for at Gollum er litt morsom her og ^^)

 

Kan sees i HD og med teksting her: The Hunt for Gollum

 

Må nesten se den... tror jeg gjør det nå med en gang :lol:

Lenke til kommentar

Silmarillion er fantastisk, men litt tung å lese. Enormt med namn og kanskje litt uoversiktleg med alle dei forskjellige historiane og korleis alt henger saman.

 

Men til tross for det, når ein leser "Of Beren and Lúthien", "Túrin Turambar", om Fingolfin, Fëanor... Episk! Heilt klart mi favorittbok av Tolkien.

 

(Blind Guardian - Nightfall in Middle-Earth er forøvrig eit konsept-album basert på Silmarillion. Absolutt verdt å sjekke ut :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...