Craxmerax Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Tenkte jeg skulle være den første til å poste her så: Hjemme har vi en linje på 20 m/bits Likevel så får jeg bare opp til maks 7 m/bits når jeg måler. Er alene på nettet og er kablet.. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er vel ikke helt uvanlig at det skjer at man får lavere ytelse enn det man egentlig betaler for, og etter det jeg vet pleier det som regel å løse seg etter en telefon til leverandøren. Hvordan de fikser problemet er jeg ikke sikker på, men jeg har min teori om at de da kompenserer for tapet ved å gi deg en egentlig ytelse på mer enn du betaler for, og siden du får lavere ytelse enn de åpner for ender du opp på ca riktig ytelse. Men uansett om min teori stemmer eller ei burde du ta en telefon til leverandøren. Lenke til kommentar
Bare Chrissj Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Kan også være begrensninger i kablinga i området der du bor. Men en telefon til tilbyder vil nok gi svar på de fleste spørsmålene du har. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis du har adsl er det nok fordi linja di ikke klarer mer grunnet dårlig kabling og/eller avstand til sentral. De fleste leverandører opplyser om at linjene de leverer er opptil en viss hastighet og ikke garantert en viss hastighet. Men som de fleste sier er det ikke så dumt å ta en telefon til ISP. Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis du har adsl er det nok fordi linja di ikke klarer mer grunnet dårlig kabling og/eller avstand til sentral.De fleste leverandører opplyser om at linjene de leverer er opptil en viss hastighet og ikke garantert en viss hastighet. Men som de fleste sier er det ikke så dumt å ta en telefon til ISP. Sentralen er kanskje 5-700 meter fra meg i luftlinje.. Lenke til kommentar
Bare Chrissj Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Kan fortsatt være begrensninger i anlegget, dårlig kabling osv. Ring tilbyder er nok det beste å gjøre. Lenke til kommentar
Terje Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Bor du i et nytt bygg? Jeg fikset stabilitet og litt fart da jeg la ethernetkabel fra kjelleren der jeg bodde før istedet for den eldgamle kabelen som allerede var lagt inne i huset. Lenke til kommentar
Nejat Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 de vanlige telefonkablene som nettet går gjennom er ganske dårlige, og har veldig mye svingninger i hastigheten du får. så det er ingen garanti for at du får den hastigheten du har betalt for. Men om du får inn nett ved hjelp av tv-kabelen så er det mye mye mer stabilt og du har så å si konstant samme hastigheten. det beste så klart er fiber, der det går kjapt som bare det og ingen variasjoner. Lenke til kommentar
Sawdaw^^ Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Tenkte jeg skulle være den første til å poste her så: Hjemme har vi en linje på 20 m/bits Likevel så får jeg bare opp til maks 7 m/bits når jeg måler. Er alene på nettet og er kablet.. Det er mange faktorer som spiller inn når du måler hastighet. Her er noen eksempler: - Når måler du hastigheten? - Hvor måler du hastigheten? - Hva kjøres når du måler hastigheten - Viktig at du måler hastigheten på forskjellige tider av døgnet. Det kan være stor belastning på den tiden av døgnet i ditt område som gjør at "nettet kveles". - Hvor du måler hastigheten er også relevant, det er mange dårlige speedometere rundt forbi. Ta gjerne flere tester fra forskjellige steder (speedtest.net, tptest.se osv) - Viktig at du ikke kjører andre programmer som kan stjele internetthastigheten din. Dersom du har på uTorrent mens du tester, sier det seg selv at resultatet kanskje ikke bringer frem et smil. Lukk alt av programmer som kan bruke internett, og ta testen(e). Det er vel ikke helt uvanlig at det skjer at man får lavere ytelse enn det man egentlig betaler for, og etter det jeg vet pleier det som regel å løse seg etter en telefon til leverandøren. Hvordan de fikser problemet er jeg ikke sikker på, men jeg har min teori om at de da kompenserer for tapet ved å gi deg en egentlig ytelse på mer enn du betaler for, og siden du får lavere ytelse enn de åpner for ender du opp på ca riktig ytelse. Alle leverandører leverer med en overhead på ca 15%, dvs: Betaler du for en 3000-linje, står portkonfigurasjonen på 3616. Dette gjelder kun på ADSL og dersom man ikke makser linjen. Dersom kapaks sier at man f.eks bare kan få 4864, så settes man på 4864. Her kommer begrepet "Opptil / Best effort" inn.. de vanlige telefonkablene som nettet går gjennom er ganske dårlige, og har veldig mye svingninger i hastigheten du får. så det er ingen garanti for at du får den hastigheten du har betalt for. Men om du får inn nett ved hjelp av tv-kabelen så er det mye mye mer stabilt og du har så å si konstant samme hastigheten. det beste så klart er fiber, der det går kjapt som bare det og ingen variasjoner. Vil nå si det er brukt en del penger på å vedlikeholde og oppgradere kobbernettet de siste åra, så å si det er gangske dårlig er vel å ta litt hardt i. Det finnes plasser som er dårligere enn andre, men for de få innbyggerene på disse plassene så spiller det ikke så stor rolle (er nå min erfaring). Selv om fiber er fremtiden tar det nok et par år før det er like utspredt som det ADSL nå er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå