Gå til innhold

Estimat på nordmenn uten tilgang til internett?

JoeDohn

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som kan gi meg et overslag på hvor mange nordmenn som sitter uten mulighet til å få internett per dags dato? Jeg trodde nemlig det dreide seg om en svært liten gruppe mennesker.

Jeg jobber i det offentlige. I går fikk jeg en telefon av en dame som skulle registrere noe på en nettside, men beklaget seg over hvordan i alle dager vi kunne kreve at folk MÅTTE ha internett, da det var - hold dere fast, folkens - 600.000 nordmenn som ikke hadde tilgang til internett. Nå kan det selvfølgelig meget vel være at vedkommende mente hvor mange som ikke faktisk har et internett-abonnement, noe som blir en helt annen sak, men hun var ganske så adamant i sin sak - hun hadde ingen som leverte internett til seg, og det var det altså en halv million andre her i landet som led under også.

Det hører med til historien at undertegnede prøvde seg frempå med diverse behjelpeligheter som "du kan jo besøke rådhuset, de har maskiner du kan låne" eller "biblioteker skal tilby gratis internett", men hånei, såntnoe kunne man ikke kreve idag. (For internett og nettsider kom jo igår...?)

Derfor lurer jeg, som topic og ingress sier, på hvor mange det egentlig er som sitter her på bjerget uten tilgang på interveven? Det kan være tilgang, abonnement eller mulighet til å få det bygd ut, nå ble jeg egentlig bare nysgjerrig. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 90%, hvis ikke mer, har tilgang til mobilt bredbånd via Ice.net. (Kilde)

Telenor dekker i dag 86% av befolkningen med mobilt bredbånd.

I dag har 91 prosent av Norges husstander tilgang på bredbånd gjennom ADSL-teknologi i telefonnettet.

Edit: Sistnevnte ble skrevet i 2006, så det er vesentlig mer nå vil jeg tro. Fant ikke noe annet i farten.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Riktig, riktig. Alle har tilgang på nett på en eller annen måte. Det mange som ikke har tilgang på nett hjemme mangler, er kunnskap og vite hvordan en gjør ting. Unge folk tilegner seg gjerne dette raskt, men for eldre som kanskje har tenkt å leve sine dager uansett hvor lenge det skulle være uten nett, vil fortsette å mangle denne kunnskapen. Disse vil ikke dra til bibliotek o.l. for å registre seg på en nettside. Det er igrunnen synd, men selskaper og det offentlige må beregne å ikke gå fullt over til å bare bruke nettbaserte registreringsmetoder på flere år, flere tiår.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...