Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Photoshop/Gimp tutorials - En samle tråd Her er det en samletråd for Photoshop/Gimp tutorials for hvordan du gjør visse ting. Så hvis du har laget en photoshop tut her kan du sende en link til meg så kan vi legge den opp i en komplett samle liste her. Avatarer: Hvordan lage avatar med stroke (Photoshop) Lage avrunding på avatar (Photoshop) Effekter: Lage en "omringende lyse-effekt" (Photoshop) Lage refleksjon av bilde/tekst (Photoshop) Maling: Digital maling i Photoshop (Photoshop) Endret 23. juni 2009 av Vaenas Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Første tutorial ute. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hadde vært moro hvis noen kom med simple tutorials for Gimp og Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ramme i GIMP: Filter -> Decor -> Legg til kant -> Velg størrelse og farge på kanten Litt enklere enn photoshop? ^_^ Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Men det er snakk om fra bunn her da. Du kan greit bare doble klikke på avatarens layer og trykke stroke. Men den hviser hvordan man gjør det hvis man skal lage en avatar fra bunn. Avatar med stroke. Først går du på nett finner et bilde du ønsker. Sånn som vi valgte dette bildet i tutorialen her. Etter at man har kopiert et slik bilde åpner man Photoshop og trykker ctrl+n for å åpne et nytt dokument i den størelsen du trenger. Etter det trykker du enkelt ctrl+v for å lime bildet inn i photoshop dokumentet. Deretter velger du Crop tool for å kunne velge ut den delen av bildet du selv vil ha, når du bruker Crop tool må du holde inne Shift for at croppen skal bli slik du ønsker deg. Deretter når det er gjort går du opp i Image og trykker Image size for å få opp boksen visst på bildet, da velger du å ha 100 px for at den skal passe på dette forumet. Når dette er gjort velger du Rectangular marquee tool og holder inne shift når den nesten er helt ute i en av kantene og marker alt uten om det ytterste, deretter høyre klikker du på bildet og velger: Select inverse. Når dette er gjort kan du trykke Delete knappen for å fjerne det ytterste. Når dette er gjort kan du dobbelt klikke på layeret som bildet ligger i for å trykke på stroke og skifte om til 1 px. Når dette er gjort har du laget din egen avatar med stroke. Jeg går ut ifra at dere skjønner at dere må lagre bildet som .png også. Også hvis du fulgte denne tutorialen med samme bildet som meg som utgangs punkt skal avataren se slik ut: Lenke til kommentar
Easthill_InnleggNO Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Eller CTRL+A(Merk Alt) -> Edit -> Stroke -> 1px Black -> Ok. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 *Mine innlegg* Nå som jeg endelig har fått til noe på Photoshop, sier jeg ikke nei takk til flere gode tutorials! Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Eller CTRL+A(Merk Alt) -> Edit -> Stroke -> 1px Black -> Ok. Ja det kan man også erstatte slutten av tutorialen på. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hvorfor fikk mitt bilde en mindre eller "svakere" ramme enn ditt, Vaenas? Venstre = Mitt, Høyre = Ditt. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Du kan ikke ha brukt ren svart ramme. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Mulig, det. Fikk bare opp sånn slags fargeskala, og valgte et random sted i det svarte. Kan man få opp den ordentlige svart-svarte fargen på noen måte? Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis du velger helt nede i venstre eller høyre hjørne får du svart. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) OK, skal se om jeg greier det. Men, hvorfor gjør man dette? Når dette er gjort velger du Rectangular marquee tool og holder inne shift når den nesten er helt ute i en av kantene og marker alt uten om det ytterste, deretter høyre klikker du på bildet og velger: Select inverse. Når dette er gjort kan du trykke Delete knappen for å fjerne det ytterste. EDIT: Det fører bare til at litt av en kant blir borte og bildet blir sånn: Takk for all hjelpen! Mulig guidene bør legges i spoilere, tar mye scrolling. Endret 10. mai 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg kan lage en ganske enkel en, jeg Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Vi får se når flere tutorials kommer. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Lage en "omringende lyse-effekt" Skjul 1 Velg bildet du vil lage en omringende lyse-effekt på. Jeg valgte pokémonen Haunter. Lag et nytt lag (eller 'layer') 2 Velg pen-toolet med disse instillingene og tegn et bølgemønster rundt bildet ditt. For å gjøre dette tegner du først en linje på skrå mot høyre oppover, slipper når du har kommet forbi bildet, og lag en enkel bue. Hold inne musa når du er ferdig med den enkle buen og bu den litt mer. Så lager du ei linje over til andre siden igjen og repeterer helt til du er ferdig. Dette kan kreve litt prøving-og-feiling. 3 Når du er ferdig med å omringe bildet ditt med pennestrøk, går du på brush-toolet. Velg en myk brush på 5 pixler. Gjør forgrunnsfargen hvit, og farg bakgrunnslayeret ditt svart (Velg svart som bakgrunnsfarge, gå på bakgrunnslayeret og trykk ctrl+backspace). 4 Gå tilbake til penneverktøyet(husk å vær på rett layer nå!), og høyreklikk på pennestrøkene dine. Velg "stroke path". 5 Du får nå opp et vindu. Velg "brush" i drop-down menyen, og klikk den lille boksen under. Klikk OK. Høyreklikk på pennestrøkene og trykk "delete path", du trenger den ikke lenger. 6 Gå på layereffektene til layeret du lagde pennestrøkene i. Eksperimenter med outer-glow (og evt. inner glow) til du kommer til et resultat du liker. 7 Zoom inn på bildet (jeg zoomet inn 400%) og visk ut den delen av pennestrøkene dine som skal være bak bildet ditt. Du er nå ferdig! Det som er igjen av denne tutorialen er 100% valgfritt. Hvis du er fornøyd med bildet ditt trenger du ikke gjøre dette. 8 Gå på layeret med originalbildet og legg til en outer-glow effekt lignende den du ga til pennestrøk-layeret ditt. 9 Lag et nytt layer. Tegn rundt pennestrøkene dine med en glitter/sparkles brush med samme farge som outer-glowene du har laget. Legg gjerne til outer-glow her og. Endelig resultat: Glitter brush: http://www.obsidiandawn.com/glitter-photoshop-gimp-brushes Haunter: http://media.photobucket.com/image/haunter...l13/Haunter.png edit: glemte å legge til hvordan pen-toolbaren skulle se ut. Endret 10. mai 2009 av Amos Halvspenn Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Fjern spoiler og legg den i skjul, er utrolig irriterende å må se på ting som må markeres. Edit: Du hadde gjort det etter at jeg postet. Endret 10. mai 2009 av Vaenas Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Fjern spoiler og legg den i skjul, er utrolig irriterende å må se på ting som må markeres. Edit: Du hadde gjort det etter at jeg postet. Visste ikke forskjellen på spoiler og skjul, nemlig Var meningen å ha den slik den er nå. Hva synes du om tutorialen? Endret 10. mai 2009 av Amos Halvspenn Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Den skal prøves ut nå, AH. EDIT: Fint om du legger ved bildet du manipulerer, så andre kan bruke det samme bildet og sammenligne resultat osv. Endret 10. mai 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå