Gå til innhold

Kommentarer til mitt oppsett ønskes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal i første ommgang oppgradere min pc for ca.3000 kr. Og jeg har

funnet fram til disse komponentene hos komplett:

Abit NF7-S Hovedkort Socket A, S-ATA

- nForce2-SPP/MCP-T,ATX,1394,SATA -Demo1 kr.520

116590 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED kr.955,00

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 kr.341,00

118391 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) kr.1 200,00

bruksområdene for pc'en er: Spilling(det blir ingen superheftig spillepc til min pris,men det er i orden :) ),textbehandling, enkel video og fotredigering, javaprogrammering, surfing på nett

på sikt trenger jeg ny HD til ca 1000-lappen og et nytt skjermkort til ca 2000

spørsmålene er som følger:

1.er det andre oppsett til ca 3000 som er bedre egnet til mitt bruk?

2.hvilken HD bør jeg satse på?

3.Hvilket skjermkort bør jeg satse på?

4.siden nforce hovedkort er et nvidia påfunn,bør jeg satse på nvidia-skjermkort også for større stabilitet,eller blir det like stabilt uansett skjermkort?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nw52MweC

1: Oppsettet ser greit ut det

2: Western Digital 120 GB m/ 8mb cache har jeg bare gode erfaringer med

3/4: Satte sammen en veldig lik pc med nforce2 og ATI Radeon 9500PRO skjermkort, det går helt fint. Ingen problemer. Radeon 9500PRO er et ganske så bra skjermkort.

Lenke til kommentar

Dersom hk er rev. 1.0 eller 1.1, bør du kanskje se om du finner (minst) rev. 1.2. De to første revisjonene har visst noen (små?) kompabilitetsproblemer... selv om du kanskje (sannsynligvis?) ikke merker noe med en gang, er det kjipt dersom du senere kjøper noe og så er det kompabilitetsproblemer...

Lenke til kommentar

1. Veldig bra oppsett det der. Kanske litt overkill på ram'en siden man kan spare flere hundrelapper på andre merker /noname. Og så bør du kjøpe 2 stk 256MB-brikker i stedet for 1 stk 512MB-brikke. Da får du nemlig "2-kanals minnetilgang" og ca 0-10% bedre ytelse.

2. Harddisk: Seagate-diskene er rimelige, stillegående og til å stole på. De er ikke de aller raskeste, men henger ikke så veldig langt bak heller.

3. Skjermkort: Kjøp deg et Radeon 9600 til ca 1100-1200kr nå, så får du veldig bra ytelse. Man får ikke så veldig mye mer ytelse for 2000kr at jeg syned det er verd pengene. Spar heller differansen og bruk den på oppgradering av skjermkortet om et år eller to. (Da vil det være stor forskjell fra dagens skjermkort)

4. Det er ingen sammenheng mellom stabilitet og bruk av skjermkort av samme merke eller ikke. Kjøp det du har lyst på og som gir deg mest for pengene.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal i første ommgang oppgradere min pc for ca.3000 kr. Og jeg har

funnet fram til disse komponentene hos komplett:

Abit NF7-S Hovedkort Socket A, S-ATA

- nForce2-SPP/MCP-T,ATX,1394,SATA -Demo1 kr.520

116590 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED kr.955,00

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 kr.341,00

kjøpte samme prossesor og hovedkort for to timer siden :smile: har lest en god del om hovedkortet, og det virker som det er helt greit, og rimelig. ( hva med 2x 256 MB Ram?)

Lenke til kommentar
1. Veldig bra oppsett det der. Kanske litt overkill på ram'en siden man kan spare flere hundrelapper på andre merker /noname. Og så bør du kjøpe 2 stk 256MB-brikker i stedet for 1 stk 512MB-brikke. Da får du nemlig "2-kanals minnetilgang" og ca 0-10% bedre ytelse.

skal på sikt ha 512 mb ram til tenkte jeg,men har du forslag til annen god og billigere ram som duger til mitt bruk?

Hva er forresten viktig når det gjelder ram? båndbredde, mhz, cl eller alt sammen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

minnet har fort en del å si på ytelsen... Jeg gikk fra 11600 3dmarks til 12300 ved bytte av minne fra samsung (som er bra) til corsair (som er best). overklokkingsegenskapene er mye bedre med skikkelig minne... men så spørs det jo om du vil overklokke så mye.. hvis ikke kan du likesågodt kjøpe billig minne.

generelt er det viktige med minne mhz det kan kjøre på, og cas timingene, eller cl som du sier. At minnet f.eks. kan kjøres på 400 mhz cas2-2-2-5-1 er veldig bra.

jeg ville IKKE kjøpt radeon 9600... 9500PRO er raskere pga minnearkitekturen, og koster 100-200 kr mer. i tillegg kan du med mange versjoner av 9500PRO kan du skifte BIOS og løse opp egenskaper som gjør at det er like raskt som et 9700 kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...