lure Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Som dere sikker har sett er jeg ganske ny i dette gamet.. :oops: :oops: Har et par spørsmål jeg lurer på: 1. Billige dvd+ til Nec 1100. Hvilke er "best"?? 2. Har lest om firmware her på forumet.Hva er/skal en met det?? Kansje litt dume spørsmål men men... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Kan svare på det spørsmål nr 2. Firmware, er det samme som BIOS, visst du vet hva det er. Firmware utfører det samme som BIOS og Windows utfører. Det er en programvare som styrer brenneren, den gir instruksjoner til brenneren om hvilken hastighet den skal brenne osv. Rett meg visst jeg tar feil.. Lenke til kommentar
lure Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Ok. litt klokere. Men må jeg ha det ? :o Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Ja, firmware er "fast programvare". Altså en chip i brenneren som er programmert til å styre brenneren. Firmware finnes bl.a. også i skjermkort, harddisker og på hovedkort, men på hovedkortet kalles det ofte for bios. Ved oppdatering av firmware kan produsenten av brenneren fikse feil eller optimalisere ytelsen til enheten. Nr. 1 vet jeg ikke. PS. det kan lønne seg å redigere overskriften til noe som beskriver temaet bedre, evt spørre de to spørsmålene i 2 forskjellige tråder. (Hvis ikke risikerer du å få tråden stengt pga usakelig/missledende overskrift) Lenke til kommentar
lure Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 okey.Jeg har en rimelig ny dvd brenner (2-3 mnd) bør jeg da oppdatere Firmware? PS takk for tipset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Du kan sjekke på produsenten sine hjemmesider. Der vil det stå hva som er fikset og endret på i de forskjellige firmware-versjonene. (Akkurat som på bios-sidene til hovedkort-produsentene.) Enhetene fungerer stort sett greit for folk som aldri oppdaterer noe firmware også, så du vil sansynligvis ikke merke noen forskjell likevel. Men det kan jo være griet å i hvertfall se om det er noen vesentlige forbedringer i den nye firmwaren. F.eks lastet jeg ned ny firmvare til min Toshiba DVD-rom som gjorde den sonefri, og så lastet jeg ned firmware til min LiteOn 40x CD-brenner som "enablet" 48x brenning. Ellers så har jeg ikke sett noen store nok forbedringer til å gidde å oppdatere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Se firmware-oppdatering på samme måte som du oppdaterer et hvilket som helst program. Masse nye features og forbedringer i hver ny oppdatering. Men de skjer ikke særlig ofte. Så mitt tips er å alltid oppdatere firmware. F.eks. på dvd-spillere kan man oppdatere firmware slik at spilleren blir sonefri. etc. etc. Winzip 1.0 fungerer sikkert flott til å lage zip-filer med fortsatt, men winzip 8.0 er selvsagt mye bedre. Samme tankegang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå