Gå til innhold

Hvordan vet man om egg holder på å bli dårlige?

Anbefalte innlegg

Fikk med meg 13! 6pakninger med egg fra jobb for omtrent en måned siden. Haken ved det var at de gikk ut om en uke, for en måned siden. Nå har jeg oppbevart dem i kjøleskapet på det kaldeste den lille boksen klarer, og har lagd meg omelett ca 3 ganger i uka. Når jeg knakk opp 6 stk i dag merka jeg at hviten var mye løsere enn før, men igjen var eggene mye kaldere enn det de har pleid å være.

Holder eggene mine på å bli uspiselige, eller oppfører hviten seg slik siden den er kald?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er helt dette du er ute etter men en måte å finne ut om et egg er dårlig på er å legge det i en bolle med kaldt vann (gjerne med tilsatt salt). Hvis egget da synker er det friskt,men hvis det flyter opp igjen er det dårlig.

Lenke til kommentar

Beste måten å finne ut om dem er dårlige på er som sagt bare å prøve seg fram. Om du finner blod i et egg så kaster du det. Om det luker noe annet enn egg så kaster du det. Eller så har jo marthE et godt tips og...

Lenke til kommentar

"Egg bør oppbevares kjølig, helst i kjøleskap. Da er de holdbare i flere uker, ja, egentlig i flere måneder. Men, på samme måte som ost, bør egg også tempereres før vi skal bruke dem, da kommer alle eggets gode egenskaper best fram. For egg tåler godt å oppbevares i romtemperatur (på kjøkkenbenken) et par dager før bruk. Man kan også gjerne fryse egg, men da må de knekkes først, og plomme og hvite røres sammen. Plomme og hvite kan også fryses hver for seg."

Tatt fra egg.no

Så hvis de har vært oppbevart kjølig så er de vell fortsatt spiselige.

Endret av Turboleif
Lenke til kommentar

Egg er "hermetisk" lukket som gjør at dem har en sinnsykt lang holdbarhet. Eggehviter er også fine å ta vare på da de også her en kjempe bra holdbarhet! Det er nesten ingenting i eggehviter som faktisk kan bli dårlig. Egg er en flott ingrediens. Den har lang holdbarehet og smaker godt:-)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er helt dette du er ute etter men en måte å finne ut om et egg er dårlig på er å legge det i en bolle med kaldt vann (gjerne med tilsatt salt). Hvis egget da synker er det friskt,men hvis det flyter opp igjen er det dårlig.

Og hvis de flyter sånn cirkus midt i bollen så egner de seg ikke til annet enn f. eks omelett ;)

(Tatt fra Hakkespettboka mi)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...