Gå til innhold

Spillserier som bør gjenopplives


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å komme med forslag til andre serier som kan nevnes. Jeg har allerede skrevet del to (mangler bare litt finpuss), så den blir ikke påvirket av det som sies her, men det kan godt være vi lager flere deler i fremtiden. Jeg kan jo nevne at noen av seriene som har blitt nevnt i tråden her kommer til å være med i del to, men jeg sier ikke hvilke. :-)

 

Og for å oppklare: Denne gangen er det snakk om serier, ikke enkeltspill. Jeg vil også se en oppfølger til Grim Fandango, f.eks., men det får vi ta i en annen artikkel. Har flere kandidater her også, så den artikkelen kommer nok i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg kunne rett og slett tenkt meg en remake av UFO-serien. Noen vil sikkert mene dette er unødvendig, men det er en god del å kunne hente inn med en ny grafikkmotor, forbedret lyd og muligens et real-time/pause-system tilsvarende det man finner i UFO Afterlight. Eller at man også kan velge å bruke den turbaserte måten fra før av.

Lenke til kommentar
Flott artikkel ja. Men hva med en oppfølger til Sierras fantastiske Quest for Glory-serie? Det må være den spillserien jeg har blitt mest glad i! Ah, gode minner fra da jeg navigerte Shapeir med ark og blyant :-).

Det hadde vært fantastisk å få et nytt QfG-spill fra ekteparet Cole. De driver visstnok faktisk med spillproduksjon innimellom enda, så det er kanskje ikke heeelt umulig?

 

Psst, gamer.no! Hva med å prøve å få et intervju med dem? Sånn for å glede oss uhelbredelige nostalgikere :D

 

Sånn ellers har QfG2 fått en uavhengig VGA-remake relativt nylig.

Lenke til kommentar
Artig artikkel. Skulle gjerne sett et nytt Monkey Island selv. Et annet spill jeg gjerne skulle sett reintrodusert, er Commandos. Kanskje ikke så gammel serie, men tror den er lagt på hyllen. Prince of Persia, "old style", kan jo også være en idè?

 

Lykke til med del 2 av artikkelen!

 

Må si meg helt enig! Gode gamle commandos, ikke FPS-utgave... Brukt mye tid på dem :rolleyes:

Lenke til kommentar

Serier jeg gjerne skulle sett mer av:

 

  • Tie Fighter. Ikke bare var serien (xwing, tie fighter m/utvidelser) og den-ikke-like-bra x-wing alliance brilliant - men den ville også passet perfekt på konsoll, med multiplayer-del.
  • Baldur's Gate. Selve serien der er jo slutt, men den er ingen over, ingen ved siden - fortsatt. Jeg vil ha bioware og ADD, selv om jeg de nye spillene derfra også er svært gode.
  • Gabriel Knight. På en måte ser jeg klart at spillet var med på drepe genren, men historiene i spillene var svært gjennomtenkt og engasjerende. Det siste spillet inneholdt jo store deler av Da Vinci-koden, mange år før boken kom.

Lenke til kommentar

For å ta et spill jeg likte veldig godt, og som vi ikke hørte så mye mer til: Fur Fighters, av Bizarre Creations.

431058-g09985tzc2k_large.jpg

Skjul
197409_42192_back.jpg

Ble tatt forholdsvis godt imot av kritikere, men solgte verre enn beyond good and evil. Grunnen til det var kanskje at de eldre som spillet var mer myntet på, ungikk spillet pga den barnevennlige innpakningen, mens barna unngikk det pga det var et litt vanskelig fps-platform-oppgaveløsningsspill med vold der man kunne skyte kaniner. (Teknisk sett var det vel et tredje person skytespill da.)

 

Wikipedia:

Skjul
Critical reaction

 

While Fur Fighters was not a tremendous financial success and went almost unnoticed by the majority of gamers at the time, critically the game was almost universally praised for its size, scope, sense of humour, and attention to detail. The fact that mindless violence was not the sole gameplay element impressed many, and the game went on to become a sort of cult classic. In an attempt to take the series further with a larger audience, a new version of the game entitled Fur Fighters: Viggo's Revenge was released in 2001 on the PlayStation 2. It met with mixed success as it was simply an update of the original game with a few minor features included (such as cel-shading and real voices for the characters). Notably, the first level of the game is the "World Quack Centre", a play on New York's World Trade Center. Some people wondered if the level would be removed from future copies of the game after the events of 9/11, though that never happened. This may have to do with the fact that the game's storyline relies on each and every level to make sense.

Jeg hadde vært i lykkerus hvis en remake kom til XBLA.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

At Freespace 2 var det siste store rombaserte actioneventyr som kom må kallast ein sannheit med modifikasjoner. Bra var det, men det siste store som kom var nok Independence War 2 i 2001.

http://en.wikipedia.org/wiki/Independence_War_2

http://www.youtube.com/watch?v=hq8P_27BnQA

 

Og er det ikkje "space combat" nok, har ein alltids Tachyon The Fringe frå 2000.

Men er mogleg artikkelforfattare ikkje definerer det som eit bra spel. Prøvde det aldri sjølv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon:_The_Fringe

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Årsaka er nok at det ikkje gikk så veldig bra økonomisk med dei siste spela som kom ut i sjangeren. Samtidig dreide jo fokuset over på fyrstepersonsspel som Quake o.l og etterkvart meir åpne spel. Spel som hadde ein tilnærma lineær historie fall dessverre ut. Synd at Babylon 5 spelet var kansellert av Sierra.

 

Einaste spel som kan likne Wing Commander som eg kjenner til er Dark Horizon:

http://www.paradoxplaza.com/DarkHorizon/?p=home

Endret av kosh
Lenke til kommentar
*EDIT* Finner noe som heter Ur-Quan Masters, men r dette d samme spillet eller r d en modifisert variant av spillet som en fan e.l har laget?

Og funker maks dårlig uten dosbox. Og får ikke te å bruke dosbox heller. For avansert for meg :blush:

Så hvis noen har tips og kan hjelpe meg hadde jeg satt pris på d.

På forhånd takk!

 

The Ur-Quan Masters er spillet du leter etter. Det er Star Control 2 oppdatert for moderne systemer, med voiceovers og forbedret musikk (blant annet komponert av undertegnede :) ). Du skal ikke bruke DosBox med dette, bare kjør den vanlige installasjonen og du er i gang. Anbefaler på det sterkeste at du installerer alle ekstrapakkene som hører til.

 

Takk for svar og info :) Men problemet r at når jeg skal i kamp mot fienden, så går ting altfor fort. R jeg heldig så rekker jeg kanskje å drepe et skip, men r nesten dau sjøl da. Spillet kjører problemfritt utenom. Så skjønner ikke helt hvorfor dette skjer. Var derfor jeg sku prøve dosbox e.l, men d skjønte jeg null av :blush: Så sitter her å klør i fingrene etter å spille, men men.. du har ikke en link te ekstrapakkene tilfeldigvis? eller link te nyeste utgaven av Ur-Quan Masters. Mulig jeg ikke har den nyeste utgaven og at d r der feilen ligger.

Takker for svar :)

 

Btw, håper ikke detta ble for OT ved å diskutere spillene utover d at de r ønsket som remakes/nytt spill i serien :unsure:

Lenke til kommentar
De to spillene jeg hadde likt å se en remake av (og kommer på i farten) er Moonstone og Transport Tycoon.

 

Transport Tycoon har jo allerede en oppfølger da. Locomotion heter det. Det spillet er jo "bare" år gammelt :p

 

Det er også laget en "open source" versjon av Transport Tycoon. Om du er interresert og allerede ikke visste om dette kan du lese mer her

Lenke til kommentar
Jeg kunne rett og slett tenkt meg en remake av UFO-serien. Noen vil sikkert mene dette er unødvendig, men det er en god del å kunne hente inn med en ny grafikkmotor, forbedret lyd og muligens et real-time/pause-system tilsvarende det man finner i UFO Afterlight. Eller at man også kan velge å bruke den turbaserte måten fra før av.

 

Puff, bare jenter og mannlige frisører som ville ment at det var unødvendig.

 

http://www.rockpapershotgun.com/2008/05/06/x-comeback/

 

Her har du jo litt snerten info om hva som kanskje er i vente. :)

Lenke til kommentar
Puff, bare jenter og mannlige frisører som ville ment at det var unødvendig.

 

http://www.rockpapershotgun.com/2008/05/06/x-comeback/

 

Her har du jo litt snerten info om hva som kanskje er i vente. :)

 

Takker, men kjenner til den nyheten fra før. :) Men det har gått over et år siden vi hørte noe der i gården, en viss grunn til bekymring. Derfor - et aldri så lite ønske om en remake er på sin plass, føler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...