Gå til innhold

Highend vs Branok skjermkort

Mr_xxxx

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne likt å se en kort diskusjon rundt det å kjøpe nytt skjermkort.

Jeg har tenkt som noen kansje har gjettet å gå til innkjøp av nytt skjermkort.

Selv er jeg litt perfeksjonist akkurat på dette punktet. JA det er viktig at spillene jeg spiller ser best mulig ut.

Har nå hatt Nvidia 8800GTX i ca 2år tenker jeg (siden det var helt nytt i markedet, husker ikke om det var 2007 eller 2006) Det har jeg opplevd som et svært bra kort, men dette var også et highend kort når det kom, altså det kostet rundt 4,500kr. (Slik som kort av typen GTX 295 koster nå). Det har vært bra hittill og er fortsatt bra, men begynner å skorte litt og jeg vet det er bedre å få ute i markedet selv for en billig penge.

Jeg har derimot vurdert å BARE kjøpe et Radeon Radeon 4870 1GB denne gangen. Det er en bra oppgradering i forhold til mitt 8800GTX kort, MEN det er så absloutt ikke samme prisklasse hvis man sammenligner pris ved kjøps tidpunkt på begge kortene.

Jeg ønsker IKKE at dette er en fanboy diskusjon for/mot nvidia vs ati. Det har det vært nok av oppgjennom tidene.

Det som jeg ønsker diskutert er : Er det verdt å presse på med 2000kr til for å få highend kortet som yter 10% bedre?

Eller er det like greit å ha et "branok" skjermkort og ha bare halvparten så lang levetid før man kjøper nytt.

Nvidia GTX 295, Radeon HD 4890, Radeon 4870x2 vs Radeon 4870, Nvidia GTX 260

Hvilket skjermkort ville du brukt penger på idag ? :blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier gå for noe som er "bra nok" og se på de andre komponentene i maskinen. Kanskje du trenger litt mer minne, lagring, cpu? Det hjelper ikke med et skjermkort til 3-4k uten en skjerm som gjør det rettferdighet. Jeg kjøper av prinsipp aldri det aller feteste (okay, kjøpte Intel Core2Duo E6850 når den kom og den er sweeeet) fordi man kan spare flere tusen på å få noe som yter liiitt mindre. Si.. 80% for 2-3k og 90+% for 4-5k. Er det verdt det? Du skal drite penger før det er det. Oppgrader heller til det nest beste litt oftere; et skjermkort til 2k om et års tid er nok bedre enn hva et til 4-5k er idag. :)

Lenke til kommentar

Hehe.. joda ser den der. Er ikke vits i å hype en specc hvis det skorter i andre ender.

Kan jo si noe mer om systemet da. Slik det er idag.

CPU = Core2Quad 2,4Ghz (husker ikke nr, like gammel som skjermkort men duger fortsatt)

Vista x64 Buisness Edition (kommer til å gå over på win7 så fort det er fornuftig, er ikke fornøyd med vista, men gidder ikke gå tilbake til XP heller)

8GB ram (ikke noe super klokke speed, helt normal.. 833hz eller så tror jeg, nye 4Gb av disse i år)

1 -1,5 TB (fordelt på flere disker, har fortsatt et hav av plass, men kunne greit hatt en ekstern disk av andre årsaker)

24" Samsung 6-series Rose (støtter fullhd (1200*1920) svært fornøyd med, ny i år)

Extra skjerm, gammel NEC skjerm 20" 1280*1024 max (ikke så farlig hva denne har, bare som utility skjerm anyway)

Et greit hovedkort som jeg per nå ikke husker hva het (sitter på joben nå)

Nvidia 8800GTX 768mb (ca 2-3 år gammelt)

I tillegg har jeg en ekstra lapptop ved siden av for surfing/msn/infosøk mens jeg spiller/gjør andre ting.

Sånn jeg ser det, er det skjermkort som trengs oppgraderes mest for øyeblikket. Resten skulle takle det meste greit. Mulig jeg kan forandre cpu også men sånn jeg ser av system krav på spill stiller den fortsatt ganske sterkt.

Lenke til kommentar

Du har nok en Q6600, og resten av maskinen ser veldig sterk ut. Maskinen kunne nok ha dratt nytt av et nytt skjermkort, men hadde jeg vært deg, så ville jeg ventet til både CPU og skjermkort kan byttes ut samtidig med mindre det er noe klokking involvert. Q6600 er et beist, men et beist som begynner å dra litt på åra. :)

Lenke til kommentar

Det korte jeg ville ha gått for er nvidia geforce GTX 295 korte og det har jeg gjort og :D

Dette korte er bare herlig å trengs ikke å skiftes ut med det første, Korte er et X2 kort som då er Duel grafikk kort.

For de som liker å game vill dette ver det beste du kan få.

Jeg speler for tiden Crysis som vi alle vet er det meste grafikk krevende spillet som er i dag og med mitt EVGA GTX 295 kort ligger på 58 FPS :D å det er jo ganske bra

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...