Gå til innhold

Norsk heldigital spillbutikk lansert

Anbefalte innlegg

Det er vel hovedsaklig bare Valves egne spill som lar seg oppdatere automatisk gjennom Steam? Korriger meg om jeg tar feil.

Du tar feil :)

Steam har en egen SDK og tjeneste som er tilgjengelig for alle som gir ut spill der (Steamworks). Den har også en patchingsfunksjon som gjør at utgiverne kan legge ut patcher der som så blir automatisk lastet ned og installert. Har faktisk ikke vært borti et spill på Steam som ikke bruker denne tjenesten, og jeg har vel kjøpt en plass mellom 60 og 80 titler der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da ikke skjult når det direkte handler om emnet vi diskuterer? :)

Så lenge forumet ikke brukes til å egen vinning så får all del...

Det er vel hovedsaklig bare Valves egne spill som lar seg oppdatere automatisk gjennom Steam? Korriger meg om jeg tar feil.

Sjekk opp Steam Works du.

Lenke til kommentar
Når det kommer til prisnivået, er det selvfølgelig noe vi i NextGenTel også er svært opptatt av - og vi er best tjent med å tilby så lave priser som mulig. Jeg gjentar at markedet for digitalt nedlastbare spill er umodent og spilleverandørene fortsatt tviholder på "gode gamle dager" med gammeldagse prismodeller som ikke henger sammen med de lave kostnadene med ren digital distribusjon.

Korriger meg om jeg tar feil; jeg ser ikke helt hvordan prisene skal synke så svært mtp. at distribusjonen forsvinner. Er jo ikke denne som koster penger (hvertfall ikke noe som burde gi -veldig- uttelling på prisen til sluttbrukeren). Utvikling- og markedsføringskostnadene vil jo ikke reduseres. Tvert i mot så må det kanskje annonseres enda mer ved digital distribusjon på grunn av null markedsføring i butikk. :)

Mvh,

Alexander Folstad

www.gamezone.no

Lenke til kommentar
Når det kommer til prisnivået, er det selvfølgelig noe vi i NextGenTel også er svært opptatt av - og vi er best tjent med å tilby så lave priser som mulig. Jeg gjentar at markedet for digitalt nedlastbare spill er umodent og spilleverandørene fortsatt tviholder på "gode gamle dager" med gammeldagse prismodeller som ikke henger sammen med de lave kostnadene med ren digital distribusjon.

Korriger meg om jeg tar feil; jeg ser ikke helt hvordan prisene skal synke så svært mtp. at distribusjonen forsvinner. Er jo ikke denne som koster penger (hvertfall ikke noe som burde gi -veldig- uttelling på prisen til sluttbrukeren). Utvikling- og markedsføringskostnadene vil jo ikke reduseres. Tvert i mot så må det kanskje annonseres enda mer ved digital distribusjon på grunn av null markedsføring i butikk. :)

Mvh,

Alexander Folstad

www.gamezone.no

Jeg (personlig, ikke NextGenTel) mener at litt frem i tid vil vi kutte en del ledd i verdikjeden til spill, musikk og film. I dag er så klart "analoge" butikker en viktig markedsplass for å promotere nye spill, det var også musikkbutikker og videosjappa før i tiden. Men ting forandrer seg, og i fremtiden vil kanskje verdikjeden være mer direkte fra produsent/utvikler av materialet, til sluttbruker.

I dag kan verdikjeden for eksempel tegnes slik:

Utvikler/produsent -> Distributør/utgiver -> Trykkeri -> Fysisk distribusjon -> Lokal importør/engros -> (Markedsføring) -> Fysisk distribusjon -> Kjede/Butikk -> (markedsføring) -> Kunde

Hvert av disse leddene skal ha sin fortjeneste.

I fremtiden vil det nok bli mer og mer vanlig å kutte mange av leddene, og kanskje til og med utvikler/produsent kan henvende seg direkte til de digitale butikkene. Dette gjelder som sagt både for spill, musikk og video.

Vi ser allerede i dag at plateselskapene er på vei ut, mens artister (enkelte) sikrer seg direkte salgskontrakter med f.eks Itunes. Produsent/utvikler av mediene sitter igjen med samme sum penger, men kunden betaler mye mindre for varen.

Håper det klarner ting opp litt :)

Endret av loxus
Lenke til kommentar

Du tar feil :)

Steam har en egen SDK og tjeneste som er tilgjengelig for alle som gir ut spill der (Steamworks). Den har også en patchingsfunksjon som gjør at utgiverne kan legge ut patcher der som så blir automatisk lastet ned og installert. Har faktisk ikke vært borti et spill på Steam som ikke bruker denne tjenesten, og jeg har vel kjøpt en plass mellom 60 og 80 titler der...

Ah, I stand corrected :)

Men dette er selvfølgelig en mekanikk som vil bli mer og mer vanlig fra spillutviklernes side, og det er naturlig at slike funksjoner vil bli tilgjengelig i alle digitale nettbutikker. Når dette vil være mulig i vår spillbutikk, kan jeg desverre ikke svare på her og nå.

Steffen Tronstad

NextGenTel AS

Endret av loxus
Lenke til kommentar
Ah, I stand corrected :)

Men dette er selvfølgelig en mekanikk som vil bli mer og mer vanlig fra spillutviklernes side, og det er naturlig at slike funksjoner vil bli tilgjengelig i alle digitale nettbutikker. Når dette vil være mulig i vår spillbutikk, kan jeg desverre ikke svare på her og nå.

Like fullt er dette et konkurransefortrinn Steam har, men å konkurrere med dem på pris burde være overkommelig. Tross alt er alle spillene deres mye billigere i USA enn i Europa, ettersom de bruker valutakursen 1$=1€.

Velkommen i bransjen, det har lenge vært opplagt at dette er fremtiden, hadde man bare hatt penger å investere :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Synes det er et flott tiltak og en flott side. Personlig synes jeg også at det er positivt at en fra siden snakker direkte med oss her på en direkte og ryddig måte. Reklame...kanskje? Men det er jo selvsagt i deres interesse å oppklare/forklare ting i lurer eller tviler på, og jeg vil påstå det er i våres interesse også.

Liker selv også den automatiske oppdateringen i Steam men tviler på det kommer med det første. Får de prisene litt ned på nye spill osv så er det viktigere vil jeg tro, ihvertfall i starten. Er jo flott at en kan laste ned så mange ganger en vil!

Lenke til kommentar

Hvis vi har spørsmål om tjenesten som blir besvart ville ikke jeg definert det som reklame, men heller informasjon, og det er fullt tillatt her på forumet. Godt å se en repressentant her på forumet, ting blir så mye mer "down-to-earth" da! Igjen, all lykke til med denne butikken, håper den blir et konkurransedyktig alternativ til andre nettbutikker/fysiske medier både på pris, hastighet og brukerstøtte. :)

Lenke til kommentar

For høye priser. Jeg driter i om det skyldes utgiverne eller butikken.

Vi skal selge alt som finnes, digitalt. Vi slipper kostnader for lokaler, lager og ansatte, og kan dermed presse prisene ned, forteller Johnson til Gamer.no.

...my ass.

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Mvh,

Alexander Folstad

www.gamezone.no

du trenger ikke lage et fysisk enhet av spillet(cover, cd, manual) ? du trenger ikke lager og leie et sted? Du trenger ikke å ansette en som pakker og sender spillene? du trenger ikke ha denne ansatten a.ka lønn? Og likevel koster det mer å kjøpe digitalt? pga av økte markedsføring?

For høye priser. Jeg driter i om det skyldes utgiverne eller butikken.
Vi skal selge alt som finnes, digitalt. Vi slipper kostnader for lokaler, lager og ansatte, og kan dermed presse prisene ned, forteller Johnson til Gamer.no.

...my ass.

hehe nesten som de motsier seg selv. en i artikkelen sier slipper dette og datt = billige priser!Andre vi får høyere kostnader i form av Markedsføringskostnader!

Lenke til kommentar
hehe nesten som de motsier seg selv. en i artikkelen sier slipper dette og datt = billige priser!Andre vi får høyere kostnader i form av Markedsføringskostnader!

Jeg tror du må følge mer nøye med på hvem som sier hva. NextGenTel har aldri påstått at man får høyere markedsføringskostnader ved digital distribusjon. Det er en fra gamezone som sier dette.

Poenget er at 500kr er alt for mye for et PC-spill, basta! Om det er splitter nytt er ingen unnskyldning. Jeg kommer aldri til å kjøpe et PC-spill til 500kr, hverken fysisk eller digitalt, med mindre det er en spesialutgave av noe slag.

Og det er en problemstilling du har uansett hvor du skal kjøpe spillet fra, og det er hovedsaklig spilldistributøren (type EA eller Activision) som bestemmer at prisene skal være høyere i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Dette er svada. Ikke fortell at absoluttspill.no velger å selge en fysisk kopi av en storselger som Sims 3 med 100kr i tap: https://absoluttspill.no/component/page,sho...emart/Itemid,1/

Sims 3 Fysisk kopi AS: kr 399,-

Sims 3 Fysisk kopi GZ: kr 389,- (edit: 110kr i tap?)

Sims 3 BPG digitalt: kr 499,-

Om man ser på absoluttspills nyheter og kommende spill, så ligger de aller, aller fleste på 300-400kr: https://absoluttspill.no/component/option,c...category_id,95/

Kun Modern Warfare 2 og Empire Total War ligger høyere, kr 429,-

349,-/369,- ser ut til å være typetallene.

Endret av krifos
Lenke til kommentar
Dette er svada. Ikke fortell at absoluttspill.no velger å selge en fysisk kopi av en storselger som Sims 3 med 100kr i tap: https://absoluttspill.no/component/page,sho...emart/Itemid,1/

Sims 3 Fysisk kopi: kr 399,-

Sims 3 BPG digitalt: kr 499,-

Om man ser på absoluttspills nyheter og kommende spill, så ligger de aller, aller fleste på 300-400kr: https://absoluttspill.no/component/option,c...category_id,95/

Kun Modern Warfare 2 og Empire Total War ligger høyere, kr 429,-

349,-/369,- ser ut til å være typetallene.

Dette er hvordan ting ser ut i dag ja, vi diskuterte fremtiden. Listepris for de aller fleste nye spill fra utgiverne ligger på langt over 400,-, ofte over 500,- også.

Nå er det slik at nedlastingsmarkedet er umodent, og de store spillsidene får gode priser ved å kjøpe inn enorme partier av hvert spill. Enkelte selger også headliner titler med tap, for å lokke kundene inn i butikken.

Dette er bare starten på en ny fase i markedet, og jeg kan love dere at prisene på alt digitalt nedlastbart media vil synke betraktelig fremover.

Lenke til kommentar

Utrolig bra at flere tar steget over til et digitalisert salg av spill, og media generelt for den saks skyld. Men når all plastikk og emballasje er droppet forventer jeg faktisk lavere priser. Og ikke bare en krone eller to. At andre fysiske butikker er billigere kan etter min mening ikke unnskyldes med at de bestiller i store kvanta ettersom det faktisk selger noe fysisk. En digital fil burde klart være billigere enn en fysisk DVD plate eller CD plate nettopp fordi man slipper frakt, emballasje, lagringsmedium osv.

Jeg holder meg til fysiske DVD plater til jeg finner et alternativ som er stabilt, billigere og med god support. Noe som dog hadde vært utrolig spennende hadde vært om Sony, Microsoft og Nintendo tar dette med i sin oppbygning av sine neste konsoller. En harddisk på 500GB-1TB burde absolutt ikke være umulig som standard innen neste generasjonen av konsoller ser dagens lys. Det som begrenser digitalt spillkjøp på konsoll, og som kan virke avskrekkende er jo at en konsoll vil ha begrenset lagringsplass, mens hylla kan holde utrolig mange DVD covere.

Lenke til kommentar

Dette kan enten bli veldig bra, eller direkte elendig. Jeg håper på det første, men jeg mistenker det siste. Det blir dessverre fort slikt. Hvis de klarer å konkurrere med prisene på Steam (ikke at det er så vanskelig nå når de har begynt å ta betalt i euro) vil jeg nok vurdere å kjøpe spill her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...