Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Først og fremst må eg berre få sagt at denne tråden ikkje på nokon som helst måte er meint rasistisk. Så er det sagt. Kva er det med husa til dei mørkhuda folka i cribs? Kvar gong eg ser på det programmet har alle dei afroamerikanske personane altfor masse ubrukeleg (10 tvar i huset, 15 bilar, 5 meter lang seng etc etc), samtidig brukar dei kvite pengar mykje meir fornuftig (som oftast i hvertfall). Kva er det eigentleg som gjer dette? Er det yoyo-blingbling-miljøet? Er det fordi dei har lyst å vise at dei og er noko, med tanke på at det er hovudsakleg fleire rike som er kvite enn mørke? Ein på rommet mitt (i militæret) meinte at dette måtte vere noko som satt att i blodet frå slavetida når dei blei undertrykte og ikkje hadde den dritt. Kva trur de? Lenke til kommentar
Krokill Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Om dette ikke er rasistisk så er det iallefall UTROLIG stereotypisk og ett idiotisk emne å diskutere. *oppgitt* "satt i blodet fra slavetiden"? *ennå mer oppgitt* Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Kvifor det? Det er jo eit faktum, og noko eg verkeleg lurer på. Ja er kanskje litt stereotypisk, og eg seier jo ikkje at alle mørkhuda er sånn, men er jo ein grunn til at noko blir stereotypisk. Det med blodet frå slavetida er jo berre ein spekulasjon frå ein eg bur med, og eg trur ikkje ein dritt på det sjølv, men er jo då nokon som gjer det. Spør du meg ligg det i miljøet. "Like born leikar best" som visse seier, og dermed dannar det seg miljø blandt forskjellege folk, der ofte dei mørkhuda (nok ein gong, dette stemmer sjølvsagt ikkje alltid) virker som dei er spesielt opptatt av dette med "showoff" etc. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hobby-Vigrid? De hvite er da ikke noe spor bedre i dette programmet. Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Ja selvfølgjeleg er eg ein hobby-vigrid kun fordi eg ynskjer å ta opp eit tema som dette. Kva har det uansett med rasisme å gjere? Er så typisk at kvar gong nokon åpnar munnen og nevner "mørkhuda" eller likande, så er dei automatisk ein rasist eller nazi. Hadde det vore f. eks kristendommen eg ville diskutert hadde ingen reagert eit sekund på dette. Og ja, det hender at kvite på det programmet også har masse unødvendige greier, men i hovudsak dei mørke, og eg har sett eindel cribs. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Nå vil jeg ikke dømme alle svarte, men mitt intrykk etter å ha sett en del episoder er at det svarte stort sett har mye mer flashy ting i kåken sin. Store TV'er, biler og plenty av smykker. Jeg tror ikke dette har noe med slavetiden, men mange av de svarte som deltar har vært fattige før de slo igjennom og da blir det viktig å vise fram sin nye rikdom. I USA er man ingen før man har suksess, kan det ihvertfall virke som. Personlig håper jeg en gang å å se en kåk der det finnes bøker. Dette gjelder forøvrig for alle hufargene som deltar i Cribs. Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 hahah, trur faktisk ikkje eg kan kome på ein episode med nokon som har hatt bøker sjølv. Skal sjå betre etter frå no av ;p Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Først og fremst må eg berre få sagt at denne tråden ikkje på nokon som helst måte er meint rasistisk. Så er det sagt. Kva er det med husa til dei mørkhuda folka i cribs? Kvar gong eg ser på det programmet har alle dei afroamerikanske personane altfor masse ubrukeleg (10 tvar i huset, 15 bilar, 5 meter lang seng etc etc) Ofte har de mange biler fordi de samler på dem. Når de har så utrolig mye penger som mange har så har de jo ikkje annet å bruke dem på. Evt. å gi dem bort til veldedighet Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Jo, men kordan har det seg at majoriteten av kvite på programmet ikkje har i nærheiten så mange? Eller anna k00lt flashy stuff. Det er det eg vil fram til her, ikkje at dei har det pga dei har masse pengar, for det har alle på det programmet. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 *Hostrasisthost* Lenke til kommentar
Ninjasniper Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Værsegod lolidude. Forklar meg kvifor eg er rasist fordi eg har fått med meg at personar av mørkare hudfarge har meir stilege ting enn kvite. Ser ikkje heilt samanhengen. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ser egentlig ikke hva som er rasistisk her. Det er da et helt normalt spørsmål da det er rimelig kjent at mørke kjendiser har en tendens til å eie mer flashy ting enn hvite kjendiser. Hadde spørsmålet vært omvendt hadde ingen reagert (merkelig det...). Det har nok mye med kultur og bakgrunn å gjøre, hvor en kommer fra osv. Lenke til kommentar
Exia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hadde jeg hatt nokk penger, så skulle jeg hatt 15 tv'er og biler og også. Det at det er flere mørke som har det, er bare bullshit. Kan jo også nevne at Cribs omtrent bare tar for seg de med jalla jalla hus. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kan jo også nevne at Cribs omtrent bare tar for seg de med jalla jalla hus. Isåfall dreier det seg jo om hvordan personene på programmet bli fremstilt, og ikke om trådstarter er rasistisk. Lenke til kommentar
pvtstorm Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har ikke sett Cribs på en god stund, men synes dette med slavetiden og den amerikanske drømmen høres fornuftig ut. De som tilhører en historisk sett undertrykt gruppe har trolig større incentiver til å vise sin suksess når den kommer. Ved å kunne investere så mye i hjemmet sitt, kan man tolke at endel av folka i Cribs igjennom en overflodsfokusert hiphop-kultur tar en slags hevn på historien - samtidig som det skjer innenfor en individualistisk suksess-filosofi som dyrkes i stort sett hele det amerikanske samfunnet. Dermed kan det å offentlig bade i luksus på denne spesielle måten bli spiselig for massene, og kulturen kan spre seg videre slik at flere tar den til seg - uansett hudfarge. At bling-kulturen kan virke litt feil når den tas opp av hvite viser hvilke normer som ligger innbakt her. Ihvertfall tar jeg meg selv i å reagere på hvite folk som kjører den stilen. Det virker nesten utelukkende påtatt og kontruert, mens for fargede virker liksom dette så selvsagt. Dette synet er selvfølgelig kun en konstruksjon, men den konstruksjonen kan delvis ha samfunnsmessige forklaringer. Dette synet tror jeg ikke jeg er alene om, og det gjør at terskelen trolig er lavere for unge fargede som ønsker å kjøre løpet ut med hiphop-versjonen av overflodsnirvanaet. På den annen side må vi huske at programmet er basert på redaksjonelle valg; hvem får være med, hvordan fremstilles de som er med, osv. Det vi ser er ikke et representativt bilde av virkeligheten - det vi ser er tvert imot en redigert versjon av virkeligheten. Mange potensielle deltagere fikk ikke besøk av MTV. Mye av det som ble filmet i husene ble ikke inkludert i programmet. Kanskje er det logisk at et program som bygger på ideen om noe så trivielt som det å vise fram hjemmet sitt, vil ende (bevisst eller ubevisst) med fokus på ekstreme tilfeller. Ellers hadde det vel ikke vært særlig gøy å følge med. Avsnitt tre hviler på avsnitt en og to. De redaksjonelle valgene MTV tar preges også av hiphop-kulturens normer, og dens tilknytning til hudfarge. Trolig velger kanalen (bevisst eller ubevisst) ut en farget fyr med et overdådig hjem fremfor en hvit (eller asiatisk!) fyr med et like overdådig hjem, og redigerer opptakene deretter, nettopp fordi det passer best inn i forestillingen om et overdådig hjem - tolket i en MTV-setting hvor ungdommelighet, suksess, forbruk og individualisme er høyt verdsatte faktorer. Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kvar gong eg ser på det programmet har alle dei afroamerikanske personane altfor masse ubrukeleg (10 tvar i huset, 15 bilar, 5 meter lang seng etc etc Ser ikke helt at dette er unikt for de svarte. Hadde kjøpt like mye "tull" om jeg hadde hatt pengene til det.(Skulle hatt minst 30-40 biler, TV i alle rom osv. ) Lenke til kommentar
Error Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 De kommentarene om rasisme er bare barnslige. Her om dagen postet du (Lolidude) noen videoer fra Bye og Rønnings "Migrapolis." Det som ligger under det hele, og gjør det morsomt er at hovedpersonen søker etter rasisme, noe som faktisk gjør hovedpersonen til den største rasisten. Du gjør det samme, søker etter rasisme med en gang et ord som kan knyttes til noe negativt blir nevnt. Og i likhet med hovedpersonen i Migrapolis fremstår du som den mest rasistiske personen i denne tråden. En Migrapolis video under for de som lurer. Skjul Ellers må jeg si at det innlegget Thor_F skrev må være ett av de beste innleggene jeg har lest på veldig lenge. Kudos! Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Som noen over sa, er ikke de hvite det spor bedre... elsker idiotien til hobbyrasister. Liker også hvordan man drar inn hva de tror er Hip Hop-kultur Endret 29. juni 2009 av Aerosoul Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Som flere andre har nevnt tidligere, så hadde nok mitt hus også sett litt sånn ut hvis jeg var veldig rik. Men jeg har hørt andre steder at det ofte er bilprodusenter som låner bort biler kun pga. cribs programmet. Uansett, de har mye penger og de vil bruke det på kule saker, det må de vel få lov til? Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 De fleste svarte stjernene på cribs er idretsutøvere, kanskje det har noe å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg