Gå til innhold

Svineinfluensaen!

Loeftw

Anbefalte innlegg

Hvis svineinfluensaen virkelig blir en pandemi som hele verden frykter atm. så blir det vel mye innesitting foran datan'?

Ikke mer skole, pga. smittefare. Betyr det mye spilling?

For jeg har jo lest at den enkleste måten å ikke bli syk på er å ha god håndhygiene (altså vaske hendene ofte) slik unngår du mye av sykdommen. Et annet råd er dette med holde deg på over 2m avstand fra folk som er syke, unngå å hoste andre i fjeset og unngå å bli hostet eller snytet på.

Vaksine er jo straks på vei, så vi suser forbi uten et eneste dødsfall spår nå jeg.

Hva som skjer videre får vi vente å se på :D Mennesket vinner vel som alltid. Men, som sagt, ingen spesiell grunn til å reise til legen fordi du hoster litt, NB:med unntak hvis du har vært i de smittede områdene innenfor en tidsramme på 2 uker.

INFOPOST (skrevet av meg selv)

Jeg har selv fått svineinfluensaen. Jeg er en frisk oppegående seksten-åring.

Legen ga meg diagnosen ut i fra prøver.

Mine symptomer er følgende: 38 grader feber, hoste, sår hals og litt stiv rygg.

For meg så er dette mye mildere enn en vanlig influensa. Jeg sitter dog i isolat og har mye tid foran PCen.

Har hatt det i tre dager og er alt på bedringens vei.

Man leser på VG.no om relativt friske (alt er relativt) personer som ligger i respirator, men dette skremmer ikke meg!

Folkens, dette viruset er ikke farlig. Jeg har ikke hatt noe medisiner en gang!

MEN HUSK vask hender ofte, etter du har hostet, nyst, inn i ett papir, kast det umiddelbart og vask hender med anti-bac (anti-bakterielle våtservietter). Prøv å unngå å ha altfor mye kroppskontakt med familie, selvom jeg spiser middag med mine.

Dette er for oss i Norge ufarlig, selvom vi har en risikogruppe: Gravide, mennesker med kroniske sykdommer, eldre mennesker med svekket immunforsvar.

Noen spørsmål? Bare send en PM.

Husk også: Når man har hatt svineinfluensaen utvikler man antistoffer mot dette viruset (AN1H1), og kan dermed ikke få symptomene igjen.

Endret av Erlend_E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, her i Norge har vi vaksinen klar så vi trenger ikke å frykte noe spesielt. Det skal likevel sies at det er litt skummelt!

Men, husk på fugleinfluensaen. Det skulle bli den værste pandemien på flere hundre år, og så langt har vel litt i overkant av 100 personer verden over mistet livet.

Lenke til kommentar
Som du sier, her i Norge har vi vaksinen klar så vi trenger ikke å frykte noe spesielt. Det skal likevel sies at det er litt skummelt!

Men, husk på fugleinfluensaen. Det skulle bli den værste pandemien på flere hundre år, og så langt har vel litt i overkant av 100 personer verden over mistet livet.

Vi har ingen vaksine mot denne sykdommen. Det kommer til å ta ca. 3-6måneder å utvikle en vaksine. PÅ en annen side har vi medikamenter som kan kjøpes på resept fra lege. Disse hetet Tamiflu og Lerenzia. Alt vi vet er at disse medikamentene virker dempende på den kommende svineinfluensaen. Akkurat nå er det mistanke om at 2 personer i Tromsø er smittet.

Lenke til kommentar
Tenker egentlig ikke så mye over det. Er liksom ingen vits i å bekymre seg for noe sånt siden du kan uansett ikke gjøre noe med det^^

Ikke ta sorgene på forskudd :p Dør vi så dør vi jo, ikke mer med den saken, haha ^^

Lenke til kommentar
Tenker egentlig ikke så mye over det. Er liksom ingen vits i å bekymre seg for noe sånt siden du kan uansett ikke gjøre noe med det^^

Ikke ta sorgene på forskudd :p Dør vi så dør vi jo, ikke mer med den saken, haha ^^

Nå har jeg ikke sett på det som en skikkelig "trussel" heller da^^ Mye større sjanser for å dø på andre måter liksom. Men det er vel jeg ikke den første som sier...

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Leser rundt omkring at opptil 13.000 norske borgere kan miste livet av dette, mens 500 000 kan bli smittet. Litt voldsomt, vil tro det går bedre enn det.

Det er jo verste scenario. Må si man får litt hetta når man ser forsiden på Daglbadet, menn i hvite frakker, svin, sprøyter og et helt land(Mexico)med munnbind! :o

Nå har jeg ikke sett på det som en skikkelig "trussel" heller da^^ Mye større sjanser for å dø på andre måter liksom. Men det er vel jeg ikke den første som sier...

Neinei, det er jo kun notert 103 dødsfall så langt, dessuten dør det jo godt over 1000 mennesker i Norge årlig av influensa. Selvom det også hører sammen med svekket immunsystem eller alderdom.

Lenke til kommentar
Okei, har ikke fulgt så nøye med på dette.

Men når du sier 103 dødsfall, hvor lenge siden er det at dette "brøt ut"? Er jo mange som har dødd på andre måter i løpet av den tiden...

Havnet førts i medienes søkelys den 25 tror jeg. Men ingen vet om de smittede bærer sykdommen uten å få symptomer innen en viss tid, så kan hende millioner er smittet :o

haha, kommer til å drømme om filmen 'Iam Legend' i natt tror jeg :D

De kaller det "inkubasjonstid" tror jeg.

Lenke til kommentar

Fant det her:

Svar: I slutten av mars og tidlig i april 2009 ble de første tilfellene hos mennesker i dette utbruddet rapportert fra USA, i Sør-California og nær San Antonio i Texas. WHO samarbeider med helsemyndigheter i USA og Mexico for å undersøke situasjonen nærmere. Det er ikke påvist tilfeller i Europa.
Lenke til kommentar

Oi, leste akkurat at dødstallet i Mexica har steget til 149 døde. Steget med ca. 50 i dag.

EDIT: Også 2 mennesker i Skottland har påvist svineinfluensa. Det har kommet til Nord-Europa...

Endret av Kaleesha
Lenke til kommentar

Jobber i barnehage så vet godt hvor lett sykdom sprer seg.

Bir intressant å se hvordan det går, men tar det hele med ro enda. Et lass med dødsfall betyr ikke at alle er av svineinfluensaen, og bare fordi en skokk med folk er på sjukehus betyr det ikke at de er smittet.

Lenke til kommentar
Jeg håper det blir en global epedemi. Så når nesten alle i hele verden har dødd ut kan jeg dra til militærbasene på rygge og hente masse forskyninger. Så drar jeg til Oslo og plukker opp noen av dere. Så drar vi videre nordover og lever i ett forlatt hytteområde uten smittefare. Post-apokalypse ftw!

Jaha, ja. Kunne jo vært hyggelig å slippe byens og skolens stress og mas i noen dager, og bare sitte i et forlatt hytteområde med likesinnede gamere, men jeg håper ikke akkurat på noen pandemi. Om vi var de eneste gjenlevende på jorden, hadde det jo vært vår oppgave å føre menneskeheten videre. Det kunne blitt litt slitsomt for Ehtram og Eplefe.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...