Gcduden Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Dødsstraff burde ikke vert tillatt. Det er en barbarisk måte å straffe folk på. Og hva om personen er uskyldig. Da har de myrdet en person, altså et brudd på menneskerettene. Hva hjelper egentlig dødsstraff for? Ingenting, personen er ute av verden og kan ikke fortelle sanheten lenger. Dødsstraff er for mange fanger den beste straffemetoden. Da trenger de ikke sitte å råtne i et fengsel resten av sitt liv. Om jeg måtte velge mellom de to alternativene er det stor sansynlighet jeg ville valgt dødsstraff. Fengsel er heller ikke noen god straffemetode. Når en fange har sonet ferdig og slipper ut, har han ingenting. Da er det stor sansylighet at h*n vil gjøre lovbrudd igjen. Samme hvilken straffemetode som blir brukt vil det alltid bli brudd på lovene Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Nei til dødsstraff. Vi skal ikke synke like dypt som dem. De har det bedre av å bli pint i en livstidsstraff. Så nei til dødsstraff, men ja til livstid Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Som jeg sa, en dødstraff/henrettelse koster USA langt mye mer penger enn det det gjør å holde en person inne til livstid. og som eg sa, "kvifor?". Kan du gje ei kjelde på dette, og kva det er som kostar så forbaska mykje? http://www.deathpenaltyinfo.org/FactSheet.pdf Deprimerende fakta FINANCIAL FACTS ABOUT THE DEATH PENALTY• The California death penalty system costs taxpayers $114 million per year beyond the costs of keeping convicts locked up for life. Taxpayers have paid more than $250 million for each of the state’s executions. (L.A. Times, March 6, 2005) • In Kansas, the costs of capital cases are 70% more expensive than comparable non-capital cases, including the costs of incarceration. (Kansas Performance Audit Report, December 2003). • In Indiana, the total costs of the death penalty exceed the complete costs of life without parole sentences by about 38%, assuming that 20% of death sentences are overturned and reduced to life. (Indiana Criminal Law Study Commission, January 10, 2002). • The most comprehensive study in the country found that the death penalty costs North Carolina $2.16 million per execution over the costs of sentencing murderers to life imprisonment. The majority of those costs occur at the trial level. (Duke University, May 1993). • Enforcing the death penalty costs Florida $51 million a year above what it would cost to punish all first-degree murderers with life in prison without parole. Based on the 44 executions Florida had carried out since 1976, that amounts to a cost of $24 million for each execution. (Palm Beach Post, January 4, 2000). • In Texas, a death penalty case costs an average of $2.3 million, about three times the cost of imprisoning someone in a single cell at the highest security level for 40 years. (Dallas Morning News, March 8, 1992). Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg er i prinsippet mot dødsstraff, og det har jeg to grunner til, som er: Det er feil å drepe noen, uansett hva de har gjort. Justismord kan forekomme, og har sannsynligvis skjedd. Isteden for dødsstraff er jeg heller for livstid, og da mener jeg livstid uten mulighet for prøveløslatelse, ikke noe tull med prøve. Det kan selvsagt variere fra sak til sak mtp på hvor grov den kan være. Enkelte mennesker bør ikke under noen omstendigheter få lov til å gå fritt ute i samfunnet, og bør således bures inne. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Å bli låst inne i 21 + år merker du på både kropp og sjel, uansett hvor hard du tror du er. Du innser fort at du ikke vil risikere enda en tredjedel av livet ditt på et nytt lovbrudd. Fengsel handler om å bryte ned mennesker. Det handler om å bryte ned ønsket om å gjøre en ulovlig handling. Å ta livet av en drapsmann tjener ingen på. Den mannen som kommer ut igjen fra fengsel er en helt annen mann enn den som kom inn, og kan i de aller fleste tilfeller lett tjene landet og samfunnet. Lenke til kommentar
Error Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg er imot dødsstraff, men når jeg ser på nyhetene at en mann som allerede har vært i fengsel (strenge straffer) to ganger før og nå skal inn 10 år til må jeg si at det heller ikke er en så altfor god løsning.. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Døsstraff er idioti, det gjer deg like ille som mordaren. Det er dessutan dyrt. Når man dømmer ein person, så er rehab alltid viktigare enn straff, uansett sak, så er det viktigare å få personen tilbake til samfunnet som eit fungerande menneske enn å bryte han ned. Det er også betre for samfunnet å bruke meir ressursar på rehab enn på straff. Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Mord er mord uansett hvem som gjør det og hvorfor, med mindre det er i selvforsvar. Det er ikke selvforsvar å drepe noen ved henrettelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå