Gå til innhold

maskina booter ikke


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med den nye maskina mi.

Jeg har akkurat fått delene og satt de sammen. Jeg mener at jeg har satt alt riktig men....tydeligvis ikke.

Når jeg kobler til strømmen så lyser det et rødt lys ved hdd led og power on ledningen som er koblet til.

Når jeg prøver å starte maskina så begynner vifta å gå i ca 1-2 sek.(intergrerte skj.kortvifta) før den slutter. Ikke noe annet starter. Ikke vifta til CPU eller HDD.

Har jeg koblet noe feil? :shrug:

Jeg finner ikke en av ledningene som skal kobles fra fronten kabinettet til hovedkortet. Etter jeg har koblet de jeg vet er riktige så mangler det en ledning.

Det er en lednign fra bak i kabinettet som heter int switch, men hvor den går?den skal ikke på den ledige plassen iallefall.

maskina består av

Abit NF7-M hovedkort

AMD Athlon XP 2600+

IBM Deskstar 120GB

Avantech 300W kabinett(hva jeg bestilte men det står 230W bak på det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med den siste maskinen jeg bygde. Viste seg at strømforsyningen var defekt. "Symtomene" var akkurat som du beskriver. Har du mulighet til å teste en annen stømforsyning så prøv det først.....

 

Har du fått 230 W i stedet for 300 W så klager du selvfølgelig. Pass på at du ikke blander 230 V og 230 W.

Lenke til kommentar

Sjekk godt at alt sitter skikkelig (hvis du ikke har gjort det allerede). RAM-brikker kan for eksempel forårsake en del trøbbel hvis de ikke sitter skikkelig i sporet. Du bør kanskje sjekke at CPU-kjøleren sitter som den skal også, det samme med IDE-kabler og strømkabler. Om strømforsyninga fungerer kan du kanskje sjekke med et multimeter.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet - har bygget 3 stk med akkurat samme komponenter - den første sa puff, og luktet svidd - så det hovedkortet teller ikke :-.) Det var nok defekt.

 

2 andre samme symptom - vifte på HK snurrer i 1 sek, deretter ingen reaksjon. Jeg blir faktisk litt småforb.

Skrueløst kabinett kjøpt på komplett (m 300W strømforsyning)

256 Twinmos DDR

XP 2500 Barton

Kjøler Silent Breeze

Pluss HD, brenner, diskett (disse er ikke problem, i og med at jeg har prøvd å fyre i gang uten dem) - får ikke liv i pc.

 

Har resatt CMOS, prøvd med annen strømforsyning (den var bare 250W, samme symptom som over). Har ingen kort i, skal bruke pc'ene på kontor, derfor kjøpe jeg m - kortet, innebygget skjermkort.

 

Har du funnet ut av problemet? eller er det noen andre som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Fant ut av feilen

 

Det er trolig de skrueløse festene som "kortslutter" ett eller annet på HK - for når jeg tok HK ut så fyrte det i gang som en drøm, skrudde det inn igjen dødt, tok det ut fyrte som en drøm - skrudde det så inn igjen med vanlige "skruefester" istedenfor med de skrueløse festene til kabinettet, og det fyrte i gang.

 

Så nå er jeg spent på til jeg kommer på jobben på mandag og skal begynne og installere OS. Har twinmos minne, men håper på og slippe mere trøbbel nå.

Lenke til kommentar

DET VIRKET!!!

Jeg tok ut hovedkortet og det starta helt fint.

Satte det i igjen, helt dødt.....

tok det ut...virket

Gjett om jeg skal ringe komplett på mandag og fortelle et sannhetsord eller 2 om det "skrueløse" kabinettet! :grumpy:

går ikke ann å selge sånn dritt!

Tusen takk for hjelpen!! Taxman U... :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...