head_hunter Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Vill du ha flere spill hvor du kan spille en "bad guy?" Selv liker jeg å spille ond men når jeg får valg pleier jeg faktisk å velge de gode valgene fordi de som er snille i spill får ofte fordeler. Men nok om mine meninger hva synts du om spill hvor du kan vere ond. Eneste spiller jeg kommer på hvor hele spillet ikke går ut på å vere snill er postal serien. Endret 25. april 2009 av Head_Hunter Lenke til kommentar
Zwink Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 Jeg pleier å spille god men jeg vil også ha flere spill med "bad guy" muligheter/historie. Hva skal jeg velge? Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 Å være ond i spill er jo et ganske diffust begrep. Mange spill omhandler ondskap med et anslag av humor, og spill hvor det å være ond for å være ond er vel så godt som ikke eksisterende. Postal-serien er jo et eksempel, men det er overdimensjonert ondskap og havner dermed i samme kategori som f.eks. Overlord, dog Overlord jo har et litt mer positivt forhold til det meste. Videre er det som nevnt også slik at det å være god eller ond gjerne gir fordeler eller bakdeler, men de fleste spill som hevder å gi deg valget ender opp med å belønne de positive tendensene. Selv gledet jeg meg til BioShock og spillets valgmuligheter ovenfor småjentene. Desverre var jo det en totalflopp da det ikke fantes en eneste grunn til å velge å ta livet av en eneste en av dem, og da er det jo heller ikke noe poeng å være "ond". Lenke til kommentar
Zwink Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 Jeg likte veldig godt måten Mass effect og Fallout 3 behandlet temaet "god" og "slem" på. Særlig likte jeg fallout siden hva du valgte hadde en del å si for hvordan folk så på deg. Der spilte jeg forøvrig ond og sprang megaton Jeg vet KOTOR gjorde det samme, men det har jeg ikke noen erfaring fra Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 Jeg liker ikke å spille som ond i med den vinklingen med at jeg må drepe alt jeg kommer over. Jeg liker det onde i å være kalkulerende og å ikke trenge å bry seg om personer. Kan en jente hjelpe deg med å nå målet? Utnytt hun. Kommer hun i veien senere? Drep hun. I forhold til det sistnevnte er det å bare drepe noen for å være "ond" nesten ikke spennende i det hele tatt. Så jeg vil se mer av litt mer kalkulerende og planlagt ondskap, og ikke bare "kill a thousand people, feel the joy of being evil". Det er egentlig det samme som man gjør når man spiller som good-guy i de aller fleste spill. En løper rundt å dreper fienden uansett. Men det er ingen snillinger som beregner hvem som vil bli nyttige fremover, og hvem man kan eller må kvitte seg med for å se planen til dags. Lenke til kommentar
Sparks50 Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 Endel spill i dag har jo ett karma system, spesielt i RPGs. Da kan du velge hva du vil være og får logiske konsekvenser av dette. Lenke til kommentar
Zwink Skrevet 25. april 2009 Rapporter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Forresten må jeg si jeg elsket "Evil Genius" Det har så god humor og er en parodi på alt det klassiske snill mot slem Endret 25. april 2009 av Snapz Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 26. april 2009 Rapporter Del Skrevet 26. april 2009 Mass Effect-systemet var ikke så verst. Men jeg kaller det ikke "ond" (selv om å f.eks. henrette sivile fint kan kvalifisere som ondskap) vs. god, mer samvittighetsfull vs. hensynløs utførelse av oppdragene. Det aller mest spennende jeg har sett på lenge er imidlertid The Witcher-måten. Ikke gi spilleren enkle valg mellom god og ond - la spilleren velge nøytralitet (ikke alltid mulig), mellom to onder, eller ta valg som virker relativt ukompliserte men som viser seg å konsekvenser. Å velge mellom to onder, eller for den saks skyld to goder, er er psykologisk sett mye vanskeligere, men gjerne også mer interessant. Jeg liker altså spill hvor man kan velge. Og da spiller jeg typisk "god" først, og så "ond" - for å oppleve mer av spillet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 26. april 2009 Rapporter Del Skrevet 26. april 2009 Elsker å være ond, da kan du virkelig gjøre all den dritten du ikke kan/vil gjøre i virkeligheten. Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 26. april 2009 Rapporter Del Skrevet 26. april 2009 Det er morsomt å være ond men liker å være ond på en litt mer OK måte en å drepe alle jeg kommer over. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 26. april 2009 Rapporter Del Skrevet 26. april 2009 Det er morsomt å være ond men liker å være ond på en litt mer OK måte en å drepe alle jeg kommer over. Dreper alt jeg kommer over så lenge det ikke ødelegger spillet. Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Det er morsomt å være ond men liker å være ond på en litt mer OK måte en å drepe alle jeg kommer over. Dreper alt jeg kommer over så lenge det ikke ødelegger spillet. Det er alltig gøy men jeg gjør det etter jeg har rundet et spill. I Halo for eksempel er det ganske gøy å prøve å drepe alle "marinene" siden de faktisk sloss til bake etter du har drept 2-3 stykker. Lenke til kommentar
silver crowaxe Skrevet 2. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 Så lenge det å være "ond" ikke blir behandlet overfladisk, ser jeg ingen grunn til å ikke inkludere denne muligheten i et spill. Derimot, hvis det å være ond betyr å ville ha noe igjen for oppdraget du har gjort (DU ER VERRE ENN HITLER!), eller å drepe noen bare på grunn av at DU ER OND, kan man spare seg å implementere dette. Å være en bølle er ikke synonymt med "ond". Å velge å være ond burde ikke enkelt, (prøv å spille ond i Planescape: Torment) hvis det er et enkelt valg har det sannsynligvis blitt behandlet overfladisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå