Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men en vanlig teller gir jo heller ingen pekepinn på innleggenes kvaliteter.

 

Det er vel heller slik at jo fler poster, jo større (snakker ren teori her) er sjansen for at en del av postene er dårlige. Dessuten er jo "dårlig post" et relativt begrep, det jeg syns er håpløst jall kan jo noen andre sette pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om man skal bytte ut postcount med et ratingsystem så er det systemet fullt åpent for "juks". En person som er uenig i det en person sier kan gi personen negativ tilbakemelding, selv om det personen sier er helt riktig. Om vi f.eks ser på sider som N4G.com ser vi rimelig fort at dette systemet er sårbart. Grupper av brukere som ikke deler samme synsvinkel har en tendens til å sammen gå inn for å gi en eller flere brukere negativ respons.

Lenke til kommentar
Men om man skal bytte ut postcount med et ratingsystem så er det systemet fullt åpent for "juks". En person som er uenig i det en person sier kan gi personen negativ tilbakemelding, selv om det personen sier er helt riktig. Om vi f.eks ser på sider som N4G.com ser vi rimelig fort at dette systemet er sårbart. Grupper av brukere som ikke deler samme synsvinkel har en tendens til å sammen gå inn for å gi en eller flere brukere negativ respons.

Ingen/ingenting er perfekt. Hva med et komplisert system hvor du rater hver post med enten negative eller posetive ratinger for eksempel som de har på rooster teeth bare med noe som gjør at viss du rater en post som har et stort flertall av positive ratinger så får du en negativ rating på profilen din sånn at dine stemmer teller mindre neste gang de stemmer. Det var dårlig formulert men men.

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du mener og det er jo faktisk en løsning som utjevner "hevn". Men forhåpentligvis beholder Gamer kun postcounten eller fjerner den. Trenger egentlig ikke noe rangeringsystem, selv om det alltid er hyggelig med positive tilbakemeldinger. Jeg har ingen tvil om at administratorene og moderatorene her inne vil klare å luke ut råtne egg med hjelp fra brukerne. Gamer sitt forum er ikek like store som de internasjonale sidene, tross alt.

Lenke til kommentar

Går ikke ann å få til et ufeilbarlig system. Antall linjer? Brukere trykker på enter en gang for mye. Antall tegn? Brukere formulerer seg ekstra tungvindt for å hente inn ellers utilgjengelige "poeng" som vil gi dem cred i den formen som administratorene bestemmer. Ser du hva jeg gjorde der?

Lenke til kommentar
Men om man skal bytte ut postcount med et ratingsystem så er det systemet fullt åpent for "juks". En person som er uenig i det en person sier kan gi personen negativ tilbakemelding, selv om det personen sier er helt riktig. Om vi f.eks ser på sider som N4G.com ser vi rimelig fort at dette systemet er sårbart. Grupper av brukere som ikke deler samme synsvinkel har en tendens til å sammen gå inn for å gi en eller flere brukere negativ respons.

 

Igjen henter jeg et eksempel fra Steamforumet. Der kan man gi "reputation" til folk, men bare admins kan fjerne "reputation".

Desverre er et slikt system også ganske sårbart. Det jeg har sett er at det er de som har de morsomme videoene på youtube, de beste gmod-bildene og de som kommer med ellers jalla tråder (som til tider kan være morsomme, for all del) som får rep, mens de som har en veldig god og saklig diskusjon ikke får noe rep i det hele tatt. Og da er jo halve poenget borte slik jeg forstår det.

Videre så er det jo også slik at gamer.no forumet er ganske lite enda, og en del brukere nok vil gi hverandre rep bare fordi det er de brukerne. I'll rep your back, and you'll rep mine.

Synsvinkelpoenget ditt er også et godt eksempel på hvorfor noe slik ikke er optimalt, dog jeg tror ikke problemet er så stort på et forum som ikke er større en gamer.no sitt.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...