Gå til innhold

Vil sjekke om du har med deg piratkopiert matriale i tollen. Du kan bli nødt til å dokumentere at all film/musikk du har virkelig er kjøpt!

LucarioX

Hva synes du?  

1. 1. Støtter du dette forslaget?

• Ja
      5
    • Nei
      70
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo kommet tydelig frem i media at platebransjen (spesielt) har sett seg lei på all piratkopiering og "vant" nettopp en rettssak ang dette som sikkert flere her fulgte med på. At piratkopiering ikke er lov, er noe vi alle har visst lenge, men det er først nå det er "bekreftet" for oss her i Norge.

Alt som er piratkopiert er da ulovlig, det er ikke lov å ha med seg ulovlige saker og ting på fly - ergo ikke lov med piratkopiering. Eneste måten å finne ut om noen har med seg piratkopierte filer på fly, er jo selvsagt å sjekke.

Nytter ikke med spørreskjema:

Har De piratkopierte filer med Dem på flyet idag?

*Ja

*Nei

*Vet ikke

Selvsagt kan man si det er et tåpelig forslag, spesielt hvis det blir krav om dokumentasjon, men det er jo bare å ikke ta med seg mp3-spilleren på flyet. Eller bare å ikke laste ned piratkopierte filer. Det er ikke værre.

Som mange reagerer skulle man tro at de satt med harddisker fulle med piratvare. Noe jeg vet mange av oss gjør, men det er fortsatt ulovlig.

De som kommer med "hva med privatlivets rett?". Så lenge du ikke gjør noe ulovlig, har du ikke noe å frykte.

Lenke til kommentar
De som kommer med "hva med privatlivets rett?". Så lenge du ikke gjør noe ulovlig, har du ikke noe å frykte.

Hvis du faktisk godtar at det som i utgangspunktet skal være en rettsstat opererer ut i fra prinsippet om at alle er kriminelle inntil det motsatte er bevist, forstår jeg hvorfor det går så smertefritt å innføre stadig nye lover og reguleringer som har til hensikt å innskrenke friheten din.

Vil du godta å kunne dømmes for tankekriminalitet, også?

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det er en prinsippsak. Uansett hva man har av data på en MP3-spiller, mobiltelefon, minnepinne eller bærbar pc er din og bare din sak. Har du lyst til at noen fremmede folk på en flyplass skal gå igjennom dine private data for å finne ut om det er noe piratkopiert der? I think not.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt jeg liker forslaget, men at jeg skjønner det. Selvsagt skulle jeg helst hatt mine saker i fred.

"Hvis du faktisk godtar at det som i utgangspunktet skal være en rettsstat opererer ut i fra prinsippet om at alle er kriminelle inntil det motsatte er bevist, forstår jeg hvorfor det går så smertefritt å innføre stadig nye lover og reguleringer som har til hensikt å innskrenke friheten din."

Hva er det som innskrenker friheten i dette tilfellet? Å miste friheten til å laste ned piratvare og slippe unna med det? Å være nettpirat og kunne nyte det hvor som helst?

Kripos har stengt/lagt inn advarsel på enkelte nettsider. Er dette innskrenking av friheten? Eller er dette greit siden "det er mye mer ulovlig"? Eller kanskje det er greit, fordi du ikke bruker disse sidene?

Selvsagt skjønner jeg at piratkopiering ikke er like alvorlig som andre forbrytelser. Men det som er ulovlig, er ulovlig.

I en perfekt verden hadde ingen hatt noe som helst å gjøre med det jeg har på mobilen min, hardisken min, mp3-spilleren min. Men verden er ikke perfekt.

"Vil du godta å kunne dømmes for tankekriminalitet, også?"

Hvis politiet fikk informasjon om planer om en terroraksjon i Norge, skulle de hatt lov til å ta de før de satt igang aksjonen, eller måtte de ventet til aksjonen akkurat hadde startet?

Lenke til kommentar
Hvis politiet fikk informasjon om planer om en terroraksjon i Norge, skulle de hatt lov til å ta de før de satt igang aksjonen, eller måtte de ventet til aksjonen akkurat hadde startet?

Det du beskriver er ikke tankekriminalitet.

Forslaget innskrenker min frihet ved at jeg må overlevere all digital musikk jeg har med meg til ordensmyndighetene fordi det kan være noe opphavsrettsstridig der - ikke fordi de har mistanke om at det er det, men fordi jeg er per definisjon er kriminell frem til det er avkreftet at jeg er det.

Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på å være antatt kriminell og at du kan være kriminell. For alt jeg, du eller staten vet, kan min 101 år gamle grandtante være involvert i 9/11, og det kan også alle naboene dine være, Jens Stoltenberg eller Kurt Nilsen. Greia er at man ikke skal etterforske/sjekke noen fordi de som alle andre mennesker kan være kriminelle, da må man faktisk ha en mistanke om at akkurat denne personen er det.

Lenke til kommentar
På godt norsk: Dette går over stokk og stein!

Når jeg først så Mirror's Edge tenkte jeg ikke så mye over storyen, men nå blir det jo med en gang relevant. Mirror's Edge samfunnet er nok ikke så langt unna som man skulle tro...

Vi blir runnere vi, eller hva?

Lenke til kommentar

Tykkjer dette er eit flott forslag. Ikkje fordi eg har lyst til å bli sjekka for alt på pcen min kvar gong eg skal ut å fly, men for at dei store "kopimaskinene" skal skjønne at dei gjer noko ulovleg. Dette er kanskje det einaste drastiske tiltaket man kan foreta seg for at piratkopiering skal få nokre konsekvensar. Støtter dette med skjema, og stikkprøver blandt dei som svarer at dei ikkje har piratkopierte filer på pcen, så får vi sjå om plateindustrien kanskje snart kan kome seg på beina att.

Lenke til kommentar
Det er en prinsippsak. Uansett hva man har av data på en MP3-spiller, mobiltelefon, minnepinne eller bærbar pc er din og bare din sak. Har du lyst til at noen fremmede folk på en flyplass skal gå igjennom dine private data for å finne ut om det er noe piratkopiert der? I think not.

Det er ikke først og fremst en privatsak, det er et praktisk problem, dette vil i praktisk bli meget resurskrevende å sjekke. Eneste måten det kan gjenomføres praktisk på er å sjekke hardisken søke etter iso filer, tusenvis av mp3 eller masse filmer, da har de en mistanke til deg. Bare denne søkingen vil ta ganske lang tid koble opp maskin starte den opp og flere søk av alle filer, minimum et kvarter, sikkert mulig å dra den ut mye lengere, hvor mange har de tid til å sjekke? Så er det snakk om å finne kviteringer, disse er selvsagt online så du må på nettet.

De vil nok bruke denne loven om de har sterk mistanke til deg, men det er mindre sansynlig en at de tar intimkontroll av rasshullet ditt.

Denne loven er kun laget for å skremme. Får følge med om noen blir tatt.

Lenke til kommentar
Tykkjer dette er eit flott forslag. Ikkje fordi eg har lyst til å bli sjekka for alt på pcen min kvar gong eg skal ut å fly, men for at dei store "kopimaskinene" skal skjønne at dei gjer noko ulovleg. Dette er kanskje det einaste drastiske tiltaket man kan foreta seg for at piratkopiering skal få nokre konsekvensar. Støtter dette med skjema, og stikkprøver blandt dei som svarer at dei ikkje har piratkopierte filer på pcen, så får vi sjå om plateindustrien kanskje snart kan kome seg på beina att.

Ja, å endre lovverket utelukkende for å ivareta private næringsinteresser i form av en utdatert forretningsmodell er nok veien å gå. Synes vi skal forby luftfart, jeg, så rederiene kan tjene penger på interkontinental passasjertransport igjen.

Lenke til kommentar

"Ja, å endre lovverket utelukkende for å ivareta private næringsinteresser i form av en utdatert forretningsmodell er nok veien å gå."

Det er jo fortsatt ulovleg, så ja, å endre lovverket for å ta kriminelle føler eg verkeleg er vegen å gå.

"Synes vi skal forby luftfart, jeg, så rederiene kan tjene penger på interkontinental passasjertransport igjen. "

he-he

Lenke til kommentar

De kan jo sjekke meg alt de vil. Jeg har ingen planer om å ta med meg kvittering på alle CD platene mine som jeg har kopiert inn på Mp3-spilleren min. De får jo også et probleme med selve sjekken sin. Det er i Norge lov til å legge en eid CD inn på datamaskinen og også ut på iPoder ol., men det er ikke lov i alle land. Skal alle kontrollpersonene kunne hvilke land som har hvilke regler og om filene er fra CD eller butikk? Lykke til sier jeg.

Lenke til kommentar

Tenke på hva slags mengder av tid det vil ta å sjekke hver eneste laptop og mediaspiller som går igjennom kontrollposten. Det vil jo mer eller mindre stoppe all trafikk gjennom flyplassen. Inngangshallen vil være overfylt og "Tax Free-sonen" vil være tom fordi alle flakser rett til gaten sin for å rekke flyet. Nei, dette er nok like gjennomførbart som å fly et papirfly gjennom solen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...