Gå til innhold

Hva gir best bilde- DVI el. analog utgang?


ostenxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt to Eizo L565 17" LCD skjermer koblet opp ved siden av hverandre. Den ene brukte DVI kabel og den andre brukte vanlig VGA kabel. Forskjellen var meget tydelig. DVI hadde bedre kontrast, litt bedre fargeoverganger og selvfølgelig perfekt skjermbilde (jeg tenker da på geometri).

 

Jeg tror nok det er en tydelig forskjell på de fleste LCD skjermer når det gjelder VGA vs. DVI. Ihvertfall hvis du setter to like modeller inntil hverandre slik som jeg gjorde. En bra DVI kabel som jeg kan anbefale er denne (2 meter holder vel for de fleste?):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...34&GrpID=9&s=pl

Lenke til kommentar

I mine øyne er hvertfall en stor del av prinsippet med LCD å kunne vise bildet nøyaktig slik det blir sendt fra grafikkortet, og dermed bruke DVI for kommunikasjon skjerm vs skjermkort. Selv om mange skjermer har utmerket signalbehandling som kanskje ikke tydeliggjør en drastisk forskjell mellom analogt vs DVI, så synes jeg at LCD uten DVI blir litt som å investere i verstingforsterker og referansehøytalere, og så gå og kjøpe den billigste kabelen fra hylla på nærmeste elektrosjappe :)

Lenke til kommentar

Etter at jeg flashet biosen til radeon 8500 skjermkortet har dvi bare fungert i windows. Derfor har jeg både analog og dvi kabel fra skjermkortet til skjermen. Når jeg bytter mellom signalene på min Eizo L565 merker jeg klar forskjell. I forhold til dvi er det analoge bildet "blurry".

 

Siden folk har så forskjellig oppfatting tror jeg at forskjellen i kvalitet mellom dvi og analog varierer en del på ulike skjermer og ulike skjermkort (det analoge bildet kan kanskje se bedre ut vha skjerm/skjermkort - innstillinger). Det avhenger sikkert også av personen som ser - på min skjerm har folk som har sett forskjellen reagert med alt fra: "ser ingen forskjell" til "det må være noe galt".

 

En bonus hvis du skaffer dvi kabel er jo at du har muligheten til å koble to pcer til skjermen.

Lenke til kommentar
ABIT IC7-G  

Intel P4A 1.8 @ 3.8GHz @ 18x211MHz  

Swiftec MCX4000B HSF  

2x 256MB Corsair XMS3700 Platinum  

GigaByte Radeon 9700 PRO -- 395/710  

 

Ehh, 1.8GHz @ 3.8 GHz :o

Vil gjerne se noe bevis på den der du. Ikke at jeg ikke tror deg, men den var litt tvilsom. (Ikke at det spiller noen rolle egentlig)

 

Ontopic: Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor der krangler eller i det hele tatt diskuterer hva som er "best" av et analogt signal og et digitalt signal.

Blir som å diskutere hva som er best av disse to: En Lada9000 og en Lamborgini El Diablo. Svaret er innlysende.

Etter min mening så er pengene som en DVI kabel koster verd pengene.

De relativt få LCD skjermene jeg har sett har fått et mer rolig bilde og en bedre skarphet ved bruk av DVI. Om dette spiller noe rolle for deg er jo en annen sak, men for meg er det Alpha og Omega.

 

Så konklusjonen er vel: Har du råd til en DVI kabel (koster vel litt over 300kr) så kjøp en. Du VIL merke en forskjell. Hvor stor denne forskjellen er, er nok forskjellig fra skjerm til skjerm.

 

Uansett, heldiggris. Lengter etter en LCD skjerm selv, for jeg er ingen vektløfter! :wink:

Lenke til kommentar
En bonus hvis du skaffer dvi kabel er jo at du har muligheten til å koble to pcer til skjermen.

 

:shrug:

 

hæ? hvordan går det an? er det forskjell på kvaliteten til de ulike DVI-kablene da, eller er det bare lengden som gir høyere pris?

 

Du velger jo på skjermen hvilket kabelsignal skjermen skal bruke. Har du en pc tilkoblet begge så er det jo bare å velge den andre kabelen som Input og vips, ny maskin :D

 

Hvis du tenkte på noe ala bilde i bilde så er ikke det muligt, har aldri sett en dataskjerm i det hele tatt som har denne muligheten.

De finnes vel, men sikkert med en astronomisk pris..

Lenke til kommentar
Du velger jo på skjermen hvilket kabelsignal skjermen skal bruke. Har du en pc tilkoblet begge så er det jo bare å velge den andre kabelen som Input og vips' date=' ny maskin :D

 

Hvis du tenkte på noe ala bilde i bilde så er ikke det muligt, har aldri sett en dataskjerm i det hele tatt som har denne muligheten.

De finnes vel, men sikkert med en astronomisk pris..[/quote']

 

akkurat...

 

takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

jeg vil si at smaken er som baken, DVI er lagd for å gi absolutt perfekt gjenngivelse og gjør det også mens analog er det samme, det er du selv som må velge

 

noen foretrekker lp plater og andre cdplater, med analog har du flere justeringsmuligheter, det er nok bare å prøve deg frem, men når du spiller de raske skytespillene så er nok klarhet og perfeksjon best og selv om du ikke studerer grafikken da så vil jeg mene DVI er best men jeg sitter med analog skjerm så jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...