Nierki Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Eg har to harddisker... en cd-brenner og en dvd-rom.. i alt fire IDE-enheter... men det er en ting som forvirrer meg litt.. ang kabelene..... noen sier at man bør ha begge harddiskene på den ene kabelen mens DVD og CDR på den andre kabelen.. noen sier at man bør ha en harddisk og DVD på den ene og en harddisk og CDR på den andre.... åssen bør jeg gjøre det? hvis eg f.eks har en harddisk på hver kabel... skal jeg sette begge til masterne eller en master og en slave mens DVD er master på denne kabelen hvor en harddisk er slave? og omvendt på den andre? *sorry* - men e fremdeles litt grønn på dette området ;-) Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Poenget med å ikke sette en hardisk og en CD/DVD-ROM på samme kabel er at enhetene visstnok aldri går raskere enn det svakeste leddet (altså en CD/DVD-ROM er tregere i dataoverføring enn en harddisk). Det er nå "grunnregelen" som jeg har lært. Det er alltid en master og slave på hver kabel. Hva du setter harddisk eller CD/DVD-ROM til spiller ingen rolle i utgangspunktet, men det spiller vel en liten rolle prioriteringsmessig sett. Så visst du setter CD-ROM og DVD-ROM på samme kabel så bør den enheten som krever mest av systemet stå som master. Lenke til kommentar
hart Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Skal ikke hardnakket si at det er "BS", men masterenheten styrer datastrømmen. Når master vil lese må slaveenheten vike, og dermed er master sikret uavbrudt datastrøm. Se på boot-up skjermen. Der vil disker og andre enheter bli registrert som det de er (eg. ATA33, ATA 100 etc). Har selv prøvd å sette ATA33 disker sammen med min OS disk som går på ATA100 og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell i ytelse. Dette har jeg kun målt i Sisoft Sandra da. Det mest naturlige er å sette OS'et på master IDE1 og en eller annen ikke så krevende slave til denne (OK, ingen kjører ata33 disker til daglig lengre, ikke engang jeg). På IDE2 setter man oftest en eller annen CDDVD-brennerenhet som helst krever jevn datastrøm.. som master er den sikret det. Lagringsdisker settes som oftest til slave. Mitt forslag til ditt oppsett er 1: Begge HD på IDE1, bruk CS (cable select) og OS som master. På IDE2 setter du den brennerenheten du kommer til å få mest bruk for til master (jeg gjetter på CD-brenneren). 2: På IDE1 setter du OS som master og DVD som slave. På IDE 2 CD-Brenner som master og den andre HD som slave. Forslag 1 er nok det beste. Innspill? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg har valgt som 1. mest fordi det er mer praktisk med kablingen, HD'er sitter tett sammen en plass i kabinettet mens CD/DVD sitter tett sammen en annen plass. Hva ytelsen angår så har jeg en mistanke om at 2. er bedre hvis du skal gjøre mye kopiering mellom HD'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå