Gå til innhold

Gamer.no: Slutt med nynorsk i artikler


Nynorsk har kommet for å bli. Hva mener du?  

16 stemmer

  1. 1. Nynorsk på Gamer.no; ja eller nei?

    • Ja
      142
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å be om at et av de skriftspråkene som er mulig å velge som hovedmål på norske skoler skal utelates fordi du ikke tolererer å lese sånn "shit" er fullstendig latterlig. Nynorsk er minst like norsk som bokmål, og med tanke på hvor svakt du stiller rent språklig selv(dømmer selvsagt kun fra det ene innlegget jeg har lest), har du neppe vondt av å lese mer.

Lenke til kommentar
Å be om at et av de skriftspråkene som er mulig å velge som hovedmål på norske skoler skal utelates fordi du ikke tolererer å lese sånn "shit" er fullstendig latterlig. Nynorsk er minst like norsk som bokmål, og med tanke på hvor svakt du stiller rent språklig selv(dømmer selvsagt kun fra det ene innlegget jeg har lest), har du neppe vondt av å lese mer.

 

Å si at nynorsk er minst like norsk som bokmål er vel litt bak mål. Mener ikke å fornærme noen, men;

 

"Skriftspråket er basert på nynorsk talemål, det vil si de moderne norske dialekter til forskjell fra gammelnorsk og mellomnorsk."

- Wikipedia.

 

Gammelnorsk er jo bare en versjon av dansk, for å sette det på spissen. Så på en måte kan man jo debatere at nynorsk faktisk er "ekte" norske. Poenget mitt er at det er ikke mer enn (som en over her sa) 10 - 15% som bruker nynorsk. Og da mener undertegnede at det ikke har hatt stor nok vekst/aksept til at det kan telles som hovedmål. Men bokmål blir jo heller ikke snakket av mer enn ca. 20 % (wikipedia), men det blir brukt som skriftspråk av omtrent 80-85%. De fleste i Norge snakker jo en eller annen form for dialekt, og det er vel her jeg ville plassert nynorsk. Jeg kan godt begynne å skrive dialekten min jeg også, men tror det ville blitt forferdelig for de som ikke er herfra. Eneste forskjellen på nynorsk og alle andre dialekter er at nynrosken er en graut av alle sammen, kokt opp etter oppskrift av èn mann...kanskje jeg skal gjøre det samme.

 

www.odalizer.com

Endret av Konstantine
Lenke til kommentar

Hva er det motstanderne av nynorsk håper på å vinne? Dårligere skrevet artikler? Vil dere faktisk ta fra en forfatter retten til å skrive på det språket han behersker best, og dermed ta fra artiklene hans den gløden? Vil dere rett og slett ha enda en spillside i mengden med flate og kun oversatte artikler? Vil dere ikke ha noe originalt?

 

Om du ikke føler du klarer å lese nynorsk, så synd for deg, for det klarer resten av oss, og det er derfor vi liker Gamer. De står på egne bein og.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot nynorsk, selv om jeg personlig ikke liker det. Jeg foretrekker bokmål, og sliter virkelig med nynorsken. Dette er noe jeg må jobbe med, selv om jeg ikke ser noe poeng i at vi blir tvunget til å skrive begge mål formene på skolen. Selv om jeg har mine problemer med nynorsk, ser jeg ikke på det som noe negativt i en artikkel av en som mestrer nettopp det språket.

Lenke til kommentar
...bokmål blir jo heller ikke snakket av mer enn ca. 20 % (wikipedia), men det blir brukt som skriftspråk av omtrent 80-85%.

 

Står det virkelig på Wikipedia at bokmål blir snakket av 20% av befolkningen? Sist jeg sjekket var både bokmål og nynorsk skriftspråk. Greit nok at enkelte dialekter kan komme ganske nært, men det betyr uansett ikke at noen snakker bokmål.

 

Dette med nynorsk har vært oppe en rekke ganger før. De som tar det opp har dessuten en lei tendens til å skrive en eller annen rar form for bokmål som i hvertfall er langt mindre akseptert enn nynorsk noen gang vil bli.

 

Dersom noen av skribentene på Gamer.no vil skrive nynorsk bør de få lov til det. Synes det er litt av sjarmen...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at nynorsk skulle vært forbudt. Helt greit at noen snakker det, men ettersom de består av bare 2 - 5 % av landets befolkning, synes jeg det blir litt vel fjompete å skrive artikler på nynorsk.

Nynorsk er et skriftspråk, ingen snakker det. Det er ikke fjompete å skrive på nynorsk så lenge det er et godkjent skriftspråk i Norge. Det er til og med sidestilt med bokmål.

 

Personlig synes jeg det er et hel##te å lese nynorsk.

Og derfor skal Gamer.no slutte å skrive på nynorsk?

 

Og på diskusjonen om det skal være et obligatorisk fag på skolen, så burde det helt klart ikke vært det. Men de som er vokst opp med nynorsk kunne for all del ha besvart og skrevet alt sitt på nynorsk. Slik blir alle fornøyd :p

Det er da helt irrelevant for om Gamer.no skal skrive på nynorsk. Hva som er obiliatorisk fag på skolen har ingenting med saken å gjøre.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar
Nynorsk,SMS språk og dialekt burde vært forbudt.. jeg og mange andre tolerer ikke og lese sånt shit.

 

Hvordan er det egnetlig egentlig mulig å sammenligne Nynorsk med SMS, Leet og dialekter?

 

Det sammenlignes fordi det ser like teit og stygt ut og det burde vært forbudt..

 

Kan ikke folk bare holde seg til en ting? hadde blitt så mye greiere om bokmål var standard for alt isteden for alle disse stygge måtene å skrive på.. jeg spyr

Lenke til kommentar

Og det er din endelige konklusjon. Hva med oss som faktisk liker nynorsk bedre enn bokmål? Eller oss som foretrekker bokmål, men ikke har noe imot nynorsk? Eller oss som ser at nynorsk faktisk er litt mer seriøst enn SMS-språk?

 

Hvor stor vil boten bli for oss som våger å skrive nynorsk da?

Lenke til kommentar

Men, Son, det kommer ihvertfall i vår tid til å være to norske språk, og jeg anbefaler deg å ha et åpent sinn. Ikke bare er nynorsk en samling av norske dialekter som var lite til ikke påvirket av dansk, med det er også fra de norskeste av de norske dialektene fra tiden før Danmark. Bokmål er fornorsking av dansk og er det nyeste(da mener jeg nynorsk stammer fra eldre dialekter enn bokmål) av språkene selv om navnet skulle antyde noe annet. Det er like greit å venne seg til å kunne lese nynorsk i en ung alder; ikke bare er det et kremeksempel på norsk kultur, det er også en betydelig del av Norges befolkning som snakker det per idag.

Lenke til kommentar

Jeg har større tro på at ny norsk vil så og si forsvinne, vil kanskje brukes av noen få som virkelig vil bevare det. Men, så og si alle jeg ser skriver bokmål i tillegg til at min generasjon nekter å lære det på U-skolen og VGS.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar

Det og si at nynorsk er positivt fordi det er en blanding av norske dialekter som er upåvirket av danskene er et dårlig argument. Alt blir påvirket av alt.. det spiller ingen rolle at vi alle sammen egentlig skriver mer dansk enn norsk.

 

Bokmål ser bedre ut og nesten hele befolkningen skriver det. Men selfølgelig skal noen sta jævler som klistrer seg fast til gamle metoder kjempe for og beholde dette shitet av nynorsk fordi de tror de er patrioter eller whatever.

 

Folk må tenke framover og få hodet ut av ræva. Mer og mer kunnskap kommer ut i verden og norge som vi må lære, skal vi drive å sløse tiden på og lære nynorsk og isteden for ting som betyr noe fordi et lite mindretall av befolkningen liker å skrive shit?

 

 

Som gamle bergens lærern min brukte og si: HALLO I LUKEN??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...