Gå til innhold

Slutt for Fallout-MMO?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som suksessene fra oblivion og F3 har gått til hodet på utviklerne hos Bethesda. Jeg skal være helt enig i at Oblivion og Morrowind er bra spill, men de har absolutt sine svakheter. Personlig synes jeg settingen/verdenen i elder scrolls er litt vel lappeteppe. Fallout serien er (IMHO) en mye bedre utarbeidet setting, og føles mye mer ekte og komplett.

 

Bethesda gjorde mye bra med F3, men for mitt eget vedkommende så virket det litt vel som en Fallout imitasjon og ikke at jeg satt å spilte den virkelige oppfølgeren til Fallout.

 

Interplay (det var vel den gang en del karer fra Black Isle der) gjorde en fabelaktig jobb med de originale Fallout spillene. De var (og er) kanskje ikke de beste business folka, med tanke på ryktene som går om Interplay, at de er i økonomisk trøbbel. Det at Fallout lisensen går over til Bethesda ser jeg ikke på som noe positivt. (Skulle ønske Troika fortsatt fantes, så de kunne lagd en Fallout oppfølger. Fatter ikke hvorfor Troika sine spill ikke solgte godt nok. Arcanum og Bloodlines er IMHO mestervek av spill)

 

EDIT; Må jo si da, at bedre med en Bethesda versjon av Fallout, enn ingen Fallout =)

Endret av Konstantine
Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om at Bethesda er den store, stygge ulven her - de og Interplay utarbeidet et sett kontraktsvilkår under overdragelsen av lisensen, og Interplay har nå vist seg ute av stand til å overholde disse. Da virker det naturlig med nye forhandlinger.

Lenke til kommentar

Bethesda har neppe noen interesse av å forhandle videre med Interplay om dette. For det første har Interplay pr i dag ikke økonomi eller ressurser til å utvikle spillet (noe som gjør at de nå er skyldige i kontraktsbrudd som tillater Bethesda å kreve tilbake lisensen). For det andre (og dette er den viktigste grunnen) må man huske at Interplay ikke har sittet med rettighetene til en Fallout MMORPG fordi Bethesda hadde lyst til dette. Da hadde denne saken aldri havnet i media på denne måten.

 

Da Interplay solgte lisensen til Bethesda la de med et krav: Bethesda tok over fullstendig eierskap av varemerket Fallout og dets innhold, men som en del av denne avtalen skulle Interplay også automatisk få innvilget en lisens til utvikling av en Fallout MMORPG. Dette var noe Bethesda bare måtte akseptere for å i det hele tatt få lisensen. Slike lisenskontrakter har alltid en klausul om at man må vise til at lisensen faktisk blir brukt (dette for å forhindre at lisenser går tapt fordi en tredjepart bare arkiverer den bort) innen en viss periode, og dersom dette ikke blir oppfylt vil lisensen kunne kreves tilbake av eieren (det er vanligvis ingen automatikk i dette, så eieren kan velge å gi den andre parten mer tid uten at det nødvendigvis behøver skrives en ny kontrakt).

 

Hadde Bethesda ønsket at Interplay skulle utvikle en Fallout MMORPG ville denne saken blitt ordnet internt mellom disse to partene uten at media hadde blitt involvert. Saken er ekstra spesiell fordi Interplay faktisk har hyret inn noen folk til dette prosjektet og har lagd en viss plan for utviklingen, men Bethesda valgte å trekke tilbake lisensen uansett. Dette beviser bare at Bethesda ikke ønsker å risikere det gode navnet og ryktet til Fallout på et prosjekt som ikke er under deres direkte kontroll.

 

Betyr dette at vi nå får en Fallout MMORPG utviklet av Bethesda? Neppe. Jeg tror ikke de har noen interesse av det inntil videre. De har nå fått en gyllen mulighet til å sikre seg totalkontroll over varemerket, og det er det de har gjort.

Lenke til kommentar

Meget bra post TiLT :)

 

Jeg synes direkte synd på Interplay nå. De solgte lisensen til Bethesda for å få penger til å overleve, og så på MMORGPet som sin ticket tilbake til økonomiske frie tøyler. Også klarer de tydeligvis ikke å gjøre ferdig arbeidet så godt som de ønsker og dermed tar Bethesda fra dem lisensen ettersom de da har brutt avtalen..

 

For all del, Bethesda har sine fulle rettigheter til dette og de er på ingen måte den "stygge ulven" her.

Interplay har kunnet i utgangspunktet krevd lengre tid på å fullføre prosjektet sitt, noe de ikke gjorde. Da er det deres feil at dette nå har skjedd. Og å sutre til media er kanskje ikke noe sjakkbrett uansett :p

Lenke til kommentar

De tenker faktisk blant annet på spillerne når de gjør dette. Så lenge Interplay sitter med en del av Fallout-lisensen vil ikke Bethesda kunne ha kvalitetskontroll på hvordan den blir brukt. De har nå en mulighet til å sørge for at en eventuell Fallout MMORPG holder et kvalitetsnivå de selv kan være fornøyd med, noe de ikke kunne før. Med Interplay ved roret er sjansen stor for at spillet ville blitt dyttet ut døra fortere enn det hadde hatt godt av (sånt skjer gjerne når en utvikler har begrenset økonomi til å utvikle med), og da ville ikke vi som spillere blitt særlig fornøyde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...