Gå til innhold

Hvilket lydanlegg bruker du til PC'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har vel et par ting jeg kan si på dette området. Er du ekte gamer, ute etter et fett GAMING anlegg! da kjøper du IKKE hodetelefoner og IKKE et 2.1 anlegg. Når jeg var konfirmant valgte jeg ut Creative sin toppmodell. Gigaworks S750 7.1 , og fy flate hvor fantastisk det er å spille spill med ekte surround. Særlig med tanke på 1st person shooters som counter strike o.l. Koster omtrent 4500 kr, men skal man ha lyd er dette en verdig sum. Man får også en ovveraskende bra bass, som duger fett til musikk og film hjemme på soverommet ;)

 

Desverre gikk mitt anlegg til helvette etter ca tre år, siden jeg dro det med på alle Lan jeg var på og desverre ikke alltid behandlet det like bra. Etter det kjøpte jeg meg Logitech Z-5500 Digital. Her var skuffelsen stor, samme pris som gigaworks, men dette hadde langt dårligere lydkvalitet etter min mening, og manglet de siste 2 høytalerene.

 

 

Det beste kjøpet akkurat nå tror jeg er GigaWorks ProGamer G500 som koster ca 2500 kr. Som jeg regner med er en mer overkommelig pris. Dette gir deg nok samme trøkket som S750 og vil ikke la noen snike seg innpå deg igjen. ;)

 

EDIT: Forresten bruker jeg selv et litt krafigere annlegg nå som jeg har egen stue. Infinity Delta 60 med en Cambridge Audio Surroundreciever. Litt svert men veeeldig morsomt på musikk og film ;)

Endret av Kion
Lenke til kommentar

Jeg har et M-Audio Fast Track Pro USB lydkort som egentlig er laget for musikkarbeid til rundt 2000 kr og et billig Sony hodesett jeg kjøpte på Biltema for rundt 100-200 kr for flere år siden. Trenger nok et nytt hodesett snart. M-Audio kortet er bra det bortsett fra at det fungerer ikke spesielt bra i Windows Vista SP1 og Windows 7. Desverre så bruker jeg det ikke mye til musikkinspilling så jeg skulle nok ønske jeg hadde kjøpt et mer gamingorientert lydkort men lyden er god. Det er vel 2.0 Stereo tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Til vanlig bruk: ett eller annet gammelt logitech 5.1 (z-640 fant jeg ut :) ) sett med bare 3.1 høytalere koblet til (i.e. ikke bakhøytalere) således er det vel ett 2.1 sett i praksis.

 

Til film/musikk: Onkyo TX-SR705 + 5.1 sett bestående av AudioPro Blue Diamond v2 front. Black Vektor senterhøytaler og Black pearl v2 bakhøytaler.

 

 

Ser forøvrig etter nytt 2.1 sett til PCen om noen har noe å anbefale i rundt 1000kr klassen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Et par enkle triks for å få bedre lyd (men som koster litt):

 

Om du bruker (gode) hodetelefoner, kjøp deg en hodetelefonforsterker. Disse finnes i prisklasser fra et par hundrelapper og oppover (til omtrent det uendelige, som vanlig). Hodetelefonforsterkere er stort sett langt mer kapable til å drive et ordentlig headsett enn det et stakkarslig lydkort hvor alt er spart på er.

 

Om du vil ha bedre lydkvalitet på all lyd ellers, så kan det anbefales å skaffe en ekstern DAC eller noe lignende. Denne kobler du på det optiske signalet (eller coxialsignalet) og sørger for at du får et langt bedre og roligere (bort med all brumming og uønsket lyd) enn det lydkortet selv produserer. Veldig varierende priser her også, men et par tusenlapper gir deg masse lyd. Dersom en DAC blir for dyrt, så finnes det fine bokser som bryter jord mellom audiokanalene og som dermed fjerner det aller meste av lavfrekvent brumming (typisk jordingsstøy, etc) som veldig ofte dukker opp på PC-er etc. Du finner slikt på ebay og f.eks. hifiklubben (Xitel).

 

 

Kjører selv et par Grado SR-125 som headset og en Thule forsterker med et par Dali-høyttalere som PC-anlegg, og det funker veldig, veldig bra. Det gir et helt annet lydbilde når du bruker mesteparten av tiden ved PC-en med musikk. Hører du på ting et par - femten timer hver dag, er det ikke mange kronene pr. time for å få vesentlig bedre kvalitet på lyden du hører på.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet ikke så kresen når det kommer til lyd. Så noe dyrt hifi-annlegg har jeg ikke brukt penger på. Eneste lydkilden jeg egentlig pleier å bruke (for øyeblikket) er en bærbar pc. Det være seg musikk, film, tv-serier, spill etc. Har den bærbare koblet opp via hodetelefon-utgangen og koblet til en relativt gammel (fra 90-tallet en gang sannsynligvis) Sanyo stereoforsterker. Dette var den gang forsterkere hadde fysiske slidere for equalizing. Til produksjon av lyd benytter jeg et par gulvhøytalere av typen Infinity Beta 50. De er store, men det er ikke det viktigste for meg. Det viktigste er lyden de produserer som er utmerket.

Lenke til kommentar

I sommer fikk jeg meg et nytt høyttaler-set. Tror prislappen var på 2k.

Det er et 2:1 set (fant ut at jeg verken trengte eller hadde plass til et par ekstra høyttalere, så 5:1 var unødvendig.)

 

Bassen bruker en såkalt SLAM-teknologi som gir god basslyd, og satelittene er veldig små, men produserer likevel overraskende mye og god lyd.

 

Eneste jeg synes er dumt er at hvis jeg skal stille på volumet på bassen må jeg krype ned under bordet der bassen står, og finne en "bryter" på baksiden. Utrolig tungvint, hvorfor kan de ikke bare sette på en slider på den tingen hvor jeg kontrollerer lyden?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hodetelefoner er faktisk høyttalere som er stappet inn i en dings man kan ha på hodet, men nei, jeg vil ikke si at du kan få bedre lyd av hodetelefoner. Dårlig bass og alt for mye diskant er som oftest et problem.

 

Fatal1ty headsettet mitt har utrolig god bass for og koste en 300kr. solid er det og.

men mikrofonene døde etter et 5-6 måneder :& sikkert pga dårlig bruk.

 

skal du ha bass så kjører du bare Høyttalere->forsterker->phono-3,5mm inn i pcn

så finner du deg et fint lydkort.

 

kjører cerwin vega høyttalera mine som main når jeg ser film / musikk.

til gaming er det headsett uansett hvordan du vrir og vender på det.

selv om battlefield er litt kult med litt jordskjelv i rommet ;)

 

for all del ikke kast bort pengene dine på logitech serien. og det er av erfaring.

Z-5500 høres rått ut hvis du aldri har hørt noe annet.

Lenke til kommentar

Da var H/K og Klipsch midlertidig pensjonert, jeg har flyttet og det er rett og slett ikke plass lenger. Erstatningen er D'feldt Audioengine 2, og jeg er rimelig godt fornøyd med dem. Skulle gjerne hatt litt mer klarhet i toppen og noe mindre dominant dyp mellomtone, får se om de trenger innspilling eller om jeg må leke litt med plassering eller equalizer.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...