Gå til innhold

Mus, tastatur og musematte

Anbefalte innlegg

I skrivende stund så kjører jeg kombinasjonen Logitech Illuminated tastatur, Logitech G9 mus og SteelSeries SX musematte..

Kan ikke si meg direkte misfornøyd med noe, men de har alle tre sine svake sider, og ikke alt står helt til forventningene?

La oss starte med tastaturet, dette forventet jeg ikke så alt for mye av da det ikke koster så skremmende mye, hadde tidligere et Logitech G15 rev1 som kostet mer, og føltes generelt dårligere blant annet.

Gikk for Logitech Illuminated mye fordi jeg skriver aktivt blant annet her på forumet, som fører til mye skriving og da ønsket jeg et tastatur som var behagelig å skrive på, noe som mitt tidligere Logitech G15 rev1 ikke var, fikk aldri helt sansen for tastene på G15 rev1, fikk alltid en negativ følelse når jeg gikk fra å skrive på min Lenovo ThinkPad SL-300 over til Logitech G15 rev1, det gikk både tregere og var langt mer "ubehagelig" og direkte klønete å skrive på G15 rev1?

Om det er fordi tastene generelt ikke er så mye å skryte av på G15 rev1, eller om det er mer jeg som har blitt vandt med og foretrekker "flate" og gode taster som det er på IBM / Lenovo ThinkPad makiner vet jeg ikke, men G15 rev1 føltes hvert fall ikke spesielt godt på noen måte.

Det var da jeg fikk øye på Logitech Illuminated, som var et veldig attraktivt tastatur hvor jeg fikk både baklys i tastene, samt falte og tilsynelatende veldig gode taster? Det er jo ikke et voldsomt bredt utvalg av tastatur med gode flate taster der ute, hvert fall ikke med baklys i tastene så jeg gikk fort til innkjøp av Illuminated, kostet jo ikke skremmende mye heller.. Første inntrykket var at tastaturet er veldig minimalistisk, tror jeg aldri har hatt et tastatur som er så tynt og tar så liten plass på skrivebordet, til gjengjeld er det jo veldig lite av unødvendig dilldall på tastaturet, noe som egentlig er vell og bra, men samtidig så har jeg ikke noe i mot et par ekstra hurtigknapper, macro-knapper osv.. Til tross for at de blir svært lite brukt, så skader det ikke at de er der og at jeg da faktisk har muligheten til å benytte meg av dem om jeg gidder å ta de i bruk.

Første inntrykket var ganske så bra, tastene føltes langt bedre enn de som var på mitt G15 rev1, de er flate og veldig gode å skrive på! Nå kunne jeg endelig pendle fra min bærbare til den stasjonære uten at skrivefølelsen skulle bli langt dårligere på den stasjonære. Eneste jeg hadde å utsette på det i starten var mellomromtasten som føltes litt løs og slarkete, det har den gjort fra dag en og den har ikke blitt noe bedre med tiden?

Den store ulempen med Illuminated er problemet jeg har ved bruk av flere taster på engang?

Jeg opplever faktisk tildels problemer når jeg skriver, akkurat som om tastaturet sliter når for mange av enkelte taster blir trykket ned på en og samme tid? Dette merkes enda bedre når jeg spiller, spesielt MMO-spill hvor jeg gjerne beveger meg med to taster, hopper og tar noen angrep på samme tid, tidvis så lar dette seg rett og slett ikke gjennomføre? Og det kan fort skape nokså frustrerende situasjoner i Age of Conan og World of Warcraft da utfallet fort blir noe helt annet da det angrepet jeg tilsynelatende trykket for å aktivere aldri ble registrert av spillet?

Det er jo noe som heter at du ikke kan få i både pose og sekk? Her føler jeg på mange måter at Illuminated er på både godt og vondt det stikk motsatte av G15 rev1, G15 rev1 som var enormt, med sine tre rader med macro-taster osv, som føltes nokså skuffende ved skriving osv men til tross for dette fungerte generelt godt til spilling så kommer Illuminated som er utrolig minimalistisk, ingen unødvendige ekstra taster overhode, knappene er tynne og veldig gode å bruke under lengre skriveøkter, men på den negative siden fungerer det ikke spesielt godt til spilling da jeg sliter veldig med at tastaturet ikke klarer å registrere mange taster på engang? En blanding av disse to hadde vært på sin plass, men det finnes tilsynelatende ikke?

Må også si at kvaliteten på mellomromtasten på Illuminated har vært svært skuffende fra dag en.

Nå over til musen, da har jeg altså en Logitech G9!

Her var ikke overgangen fra min tidligere Logitech G5 rev1 spesielt stor, G9 føles kanskje en smule mer presis, noe som skyldes en nyere og forbedret lasersensor? Bort sett fra det så er det egentlig bare ergometriske forskjeller? Nå skal vell G5 2007 utgaven aka G5 rev2 ha en oppdatert lasersensor enn hva G5 rev1 har?

Hvorvidt om jeg finner G5 rev1 eller G9 mest behagelig i hånden vet jeg ikke, G9 sitt første inntrykk er bedre, har relativt små hender og her passer G9 veldig fint føler jeg, hvor G5 rev1 var i overkant stor? Til gjengjeld føltes G5 rev1 litt mer behagelig i håndflaten over lengre perioder?

Det jeg har å utsette på G9 er noen merkelige problemer jeg opplever da jeg i eldre spill har noen voldsomme problemer hvor musen henger når jeg beveger den horisontalt? Tidvis så beveger den seg dobbelt så raskt vertikalt enn horisontalt? Mistenkte driver kluss, men selv etter re-installasjon og forsøk med både nyeste og eldre SetPoint 5.1 utgaver så ser ikke problemet ut til å forsvinne?

Sist men ikke minst så har vi musematten, og denne er jeg direkte misfornøyd med.

Jeg er en aluminium kar, og tenkte at en musematte i aluminium burde være bein solid, lett og rengjøre og alt!

Hadde tidligere en tøy matte som fungerte helt greit, problemet var rengjøringen var et sant lite helvete, og når jeg da sølte et halvt glass med O'Bot utover den så var den rett og slett ubrukelig igjen etterpå, en aluminium matte er utrolig lett å rengjøre, men jeg føler at halve poenget med musematten forsvinner? For musen glider tilsynelatende ikke spesielt godt på den, aluminium ser ikke ut til å være noe ideell overflate for musen å gli på? For ikke å snakke om at "glides" under musen har praktisk talt blitt fullstendig slitt ned på kun 1-2mnd ved lite bruk?

Ser ikke helt poenget med en musematte som dreper glides, og samtidig ikke gir noen spesielt god glide-følelse til å starte med?

--------------------------------------

Så saken er jo da den, jeg vurderer å bytte ut både mus, tastatur og musematte.

Har alt klargjort slik at både musen og tastaturet hvert fall går i retur, slik at det ikke er noe å tenke særlig mer på.

Da er jeg altså på utgikk etter en ny mus som skal erstatte Logitech G9? Noen forslag og anbefalinger?

Merker jo at følsomheten på musa ikke er noe issue lenger, jeg kjører stort sett på 800 - 1200DPI uansett, så om musen støtter / har mulighet for maks 2000DPI eller 5100DPI er egentlig fullstendig irrelevant for min del!

Når det kommer til tastatur så ønsker jeg en god blanding av godt å skrive på, samtidig som det egner seg godt til spilling? Forslag / anbefalinger?

Sist men ikke minst er jo musematta, da ønsker jeg noe som gir god glide-følelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder mus vurderer jeg sterkt å gå over til optisk, overalt jeg leser så står det at optisk generelt er mer presist og "stabilt" enn hva laser er, om du så snakker om MX1000 eller nyeste Razer Mamba!

Av optiske så er det vell Logitech MX518 rev2 og Razer Deathadder det går mest i og nå SteelSeries Ikari?

Deathadder ser ut til å være generelt den musen som folk finner best når det kommer til utformning, så må nesten kjenne litt på den og se hvordan den er? Jeg benytter som sagt sjeldent noe annet enn 800-1200DPI uansett, så en optisk mus med muligheten for opptil 1800DPI holder jo i massevis på den måten..

Når det gjelder folk som skryter av forskjellige datamus så har det stort sett å gjøre med at de ikke har erfaring med flere av de forskjellige "bedre" som er på markedet, kjenner flere som skryter sin G9, G5, Razer Lachesis, Cyborg osv.. til himmels, men når jeg tar med min G5 og G9 til dem og de får prøvd de opp mit sin Lachesis, Cyborg osv.. Så var de plutselig ikke så sikker på om den musen de nettopp hadde skrytt til himmels var så overlegen alt annet allikevel?

Det som irriterer meg mest med de laser musene jeg har til nå er at de stort sett er urolige / ustabile ved lav DPI, dette gjelder både G5 rev1 med siste firmware og G9.

Når det gjelder musematte så har jeg sett litt på Q-Pad CT Large? Dette er vell en "tøy-matte", vet ikke helt hva som fungerer best av plastikk og tøy? Noen musematter som SteelSeries 5L / 5C er jo en blanding av plastikk og tøy? Men folk ser generelt ut til å være mer fornøyd med enten ren tøy matte, eller ren plastikk? Har også sett litt på Razer Destructor Pro? Skal hvert fall ikke ha noen matte i metall forstår jeg, det var en veldig skuffende opplevelse.. Kanskje Q-Pad CT Large + noen Q-Pad Glidz?

Tastatur er vell det jeg er mest usikker på, har sett litt på SteelSeries 7G? Noen som har erfaringer med dette tastaturet? SideWinder X6 tastaturet har nokså flate taster, men jeg liker ikke å skrive på det, har prøvd det på jobben. Logitech G19 kommer jo, men mistenker at det vil ha mye av den samme skriveopplevelsen som G15 rev1? Tastene ser ikke mye forandret ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...