Gå til innhold

Wii Motionplus‏ i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For siste gang. Du kan ikke sammenligne dette med en mus. Om du ikke skjønner det tekniske så er denne diskusjonen nytteløs.

 

Hvorfor ikke? Du påstår hele tiden at det ikke kan sammenliknes, men det er ingen spesiell grunn til det, utover eventuelt en klumsete implementasjon fra nintendos side. Jeg kjønner fint at det både er teknisk og praktisk mulig å lage et system som ikke er avhengig av støtte fra spillene når kontrollenheten forandrer litt på seg. Jeg kjenner dog ikke de eksakte tekniske dataene til Wiiens implmentasjon, men det virker jo unektlig osm de har malt seg opp i et hjøren vha en lite gjennomtenkt måte å gjøre det på. Det er absolutt ingenting som tyder på det er umulig å få til en mer presis akselereometerbasert kontroller som fungerer også på gamle spill med et gjennomtenkt system, slik som du påstår.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spill er utviklet for å ta i bruk en spesifikk brikke og dens verdier. Og en ny brikke vil da selvsagt kreve at utviklerne koder sine spill spesifikt for den nye brikken. Skjønner ikke hvordan dette skal være så vanskelig å forstå. En mus er en eldgammel teknologi som styres på 2D-plan, ikke 3D-plan som Wii-kontrollen. Selv om Nintendo hadde lagt til en felles brikke som samlet verdier fra disse to sensorene fra starten av ville det ikke hjulpet i det hele tatt. Du kan ikke be programvare tolke noe som det ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Spill er utviklet for å ta i bruk en spesifikk brikke og dens verdier. Og en ny brikke vil da selvsagt kreve at utviklerne koder sine spill spesifikt for den nye brikken. Skjønner ikke hvordan dette skal være så vanskelig å forstå. En mus er en eldgammel teknologi som styres på 2D-plan, ikke 3D-plan som Wii-kontrollen. Selv om Nintendo hadde lagt til en felles brikke som samlet verdier fra disse to sensorene fra starten av ville det ikke hjulpet i det hele tatt. Du kan ikke be programvare tolke noe som det ikke vet hva er.

 

Det er utrolig tåplig å lage et system som kun fungerer mot en spesifik brikke. Om det er 2D plan eller 3D-plan er irrelevant, systemet er det samme, man sender endringer i posisjon inn til enheten. Det er akkurat det samme som skal måles med motionplus også, nemlig kontrollerens endring av posisjon. En akse fra eller til gjør ingen forskjell her. Det er ingen prinsipiell forskjell mellom det og en mus. Så du kan fint be programvare tolke noe den ikke vet hva er, det skjer hele tiden, programvare vet ingenting om karakteristikkene til en joystick, eller mus som er koblet til, den forholder seg kun til signalene den får tilsendt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått litt AtW. Enig i at det burde fungert som du skisserer, men sannheten er nok at man sitter med ganske "rå" data som programmerer på Wii, og at Nintendo ikke tilbyr noen standard for å interpolere posisjon og bevegelse ut over den man etablerer selv.

 

I hvert fall er det inntrykket man får av den voldsomme variasjonen i kontroll-"kvalitet" vi finner i ulike spill.

 

Men ja, som vanlig betyr denne prototype-til-markedet-strategien til Nintendo at det koster mer for oss spillere. :/

Lenke til kommentar
Nå må du lese hva jeg skriver. Det hjelper lite selv om dette har vært tenkt ut i fra starten av. Spillene er kodet for å forstå en viss type signaler. Absolutt ikke noe som kan gjøres med det. Punktum. Denne diskusjonen er over for min del.

 

Man har valgt et tåplig system ja, og nå må man forholde seg til det. Det har jeg ikke protestert på, det har jeg faktisk poengtert flere ganger. At man ikke kunne unngått det problemet med et mer gjennomtenkt system som du påstår er jeg ikke enig med. Som jeg har argumentert for hadde det fint vært mulig å lagd et mer gjennomtenkt system.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått litt AtW. Enig i at det burde fungert som du skisserer, men sannheten er nok at man sitter med ganske "rå" data som programmerer på Wii, og at Nintendo ikke tilbyr noen standard for å interpolere posisjon og bevegelse ut over den man etablerer selv.

 

I hvert fall er det inntrykket man får av den voldsomme variasjonen i kontroll-"kvalitet" vi finner i ulike spill.

 

Men ja, som vanlig betyr denne prototype-til-markedet-strategien til Nintendo at det koster mer for oss spillere. :/

 

Jeg skjønner ikke helt hvor misforståelsen kommer inn i bildet, jeg har gjentatte ganger påpekt at et godt system både er teknsik mulig, og burde vært innført, men at tilfellet antakelig er at Nintendo har valgt et system som medfører problemet med at spill trenger konkret støtte. Det framgår blant annet av dette innlegget og flere andre.

 

"Isåfall mener jeg de kunne ha hatt et litt mer gjennomtenkt system. Problemet med wii-moten er ikke oppdateringsfrekvens som sådan, men mangel på presisjon. Nå kjenner jeg ikke de tekniske detaljene til wii-moten konkret, men man burde kunne lage et system der moten melder sin posisjon inn til konsollen, som deretter behandler signalet. At de har vlagt å gjøre det på denne måten gjør et potensielt nyttig system vesentlig mindre nyttig i mine øyne."

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...