Gå til innhold

trenger eg ny pc?


Anbefalte innlegg

hei eg heiter Eirik, eg trenger hjelp til å overbevise pappa om at pcn min suger... skal sende ut speca her.

 

 

det er ein hp pavilion ca. 6 år gammal. den er stasjoner.

 

prossesor: AMD Althon tm XP-prossesor 3000+(husker ikkje ko mange Mhz det var....)

minne: 1 GB skal oppgradere til 1,5GB har 512GB ligande nede ein plass...

HDD: 160GB :unsure:

grafikk kort: (den beste delen! hehe not...) NiViDiA GeForce FX 5500 256 grafisk minne...

hovudkort: veit ikkje...

OS: windows XP.

 

tilbehør

 

skjerm: HP pavilion F1723

tastatur: Razer Lycrosa.

mus: logitech optical mouse.

 

det er ikkje mykje å skryte av, men, men. berre send ein post her og ein liten grunn(valgfritt) om du er enig om at eg trenger ny pc.

 

å før eg glømmer det, eg bruker pcn til skule arbeid spilling(skulle ønske eg kunne spille nåke gode spill då men, det hindrer pcn min i...) surfing, og ja nedlasting. trenger ikkje å sei at eg trenger ny mus fordi eg skal kjøpe razer daimondback 3G.

 

takk får å hjelpe meg.

 

- Eirik.

Endret av .*'Eirik'*.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg heter óg Eirik, men vet ikke om svaret mitt er direkte jubelfremkallende.

 

Til skolearbeid (her snakker vi tekstredigering, regneark og lignende, ikke sant?) og nettbruk yter vel en slik PC greit nok, så lenge du holder deg til et operativsystem den takler. Store deler av det jeg selv gjør av skrivearbeid, foregår på en gammel PC med lignende maskinvare, og jeg trives egentlig godt med den. Du vil selvfølgelig merke vesentlig forskjell på en seks år gammel boks og en maskin som er kjøpt i dag, men om du «trenger» ny PC kan sikkert diskuteres. Det kommer i mine øyne helt an på hvordan man ser saken.

 

Med tanke på moderne spill behøver du selvfølgelig kraftigere utstyr enn det du har i dag, men nå kan jo spill plasseres under betegnelsen «underholdning», og de aller fleste trenger dem ikke på liv og død. Eller hva? Ville det ikke vært en idé å tjene litt grunker selv, slik at du kan kjøpe spill-PC (virker som det er det du egentlig er på jakt etter) selv, slik at pappa slipper å betale for kalaset? Fiks deg sommerjobb eller noe lignende, så har du spill-PC på null-komma-svisj :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale laste ned "CPU-Z og GPU-Z" programmene for å finne bedre informasjon om din pc. RAM er idag billig og kan lett oppgraderes. Skjermkortet er utdatert og burde også oppdateres. Om du trenger det er en helt annen sak. Du trenger det for og kunne spille de aller nyeste grafikk krevende spillene, men ikke for normal nettsurfing og skolearbeid.

 

 

edit: jeg heter Kjetil

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Egentlig tror jeg din far har et godt poeng, men det var ikke hans mening du ba oss om.

 

Hadde heller prioritert et nytt grafikkort over en ny mus du åpenbart ikke trenger fordi du ikke kan kjøre spill på dataen din, siden selv den dårligste musa funker bra nok (vel, du skjønner sikkert hva jeg mener). Det blir litt som å selge tv'en for å få råd til dvdspiller.

 

Edit: Heter forresten Erik.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Er det en Socket A maskin? Kudos til deg for å holde på den så lenge! Men, uansett hvor simpel bruk man bruker en maskin til, så er 6 år utrolig lenge i data-verden og det kan nok gjøre veldig lite på den maskinen før den blir vannvittig treg. Tenk over hvor mye penger du har å bruke, hvor mye faren din kan være villig til å bruke, og finn et kompromiss som står til kravene dine. Å begynne å oppdatere den maskinen der med nye komponenter (DDR ram, AGP skjermkort, Socket A cpu) er bare tull, når det er deler som er utdaterte før du kjøper dem. Hvis du skal ha en ny maskin; kjøp en helt ny maskin og finn et annet bruksområde for den du har nå.

Forklar også for faren din at selv de enkleste programmer idag krever altfor mye kraft iforhold til hva den maskinen kan gi (firefox sluker minne, multitasking med en så gammel cpu er vannvittig tregt etc.) og at det koster ikke allverdens å investere i en helt brukbar spillmaskin, enten det er en laptop eller stasjonær pc.

Lenke til kommentar

eg har liksom lyst til å kunne spille cod4 på pcen min(er ganske god i det spillet på pc har ein kompis som har god nokk pc til det) eller AoC, men det går ikkje fordi pcn min er ALT for dårleg, den funker fint til word firefox og msn, men det er ikkje det eg bruker pcn mest til. det er bruker ein pc til er å spille, så eg sitter igjen med gamle gratis spill som eg finner på nette. det som og er kjit er at alle venne mine har gode og brukbare spill maskiner, borsett frå ein. han har ein ganske gammel laptop, men han spiller nesten berre xbox, og bruker pcn sin til surfing og sånt. eg har jo og xbox men eg foretrekker pc foran xbox. den pc musa eg har er heilt grei nokk, men den begynner å bli gammel og treig. den har får å seie det slikt fått mykje juling. pcn bruker og omtrent 10-15 min på å starte opp. det er veldig irriterendes vist eg berre skal ha den på får å skrive ut nåke, den kan heller ikkje stå på heile natta fordi den bråker som eit helvete når den ikkje gjer noke som helst, og eg har den ca 3 m frå senga. eg vill liksom ikkje oppgradere pcn min eg vill heller kjøpe ein ny. pappa sin pcn t.d kan du ikkje høre når den jobber på fult, men den kosta sikker fleire ti tusen når han kjøpte den. det er liksom alle dei spille eg har lyst til å spille er får "nye" liksom. eg hadde og meir tenkt at eg skulle kjøpe pcn og ikkje faren min, men har lar meg ikkje kjøpe den fordi han seier eg ikkje trenger ny pc. men han har sakt at om ca. 2 år skal eg og han bygge ein kraftig spill pc, men 2 år kan ta lang tid. det som er det verste med pcn er at "the sims 2" såvit funker på pcn(nei eg spiller ikkje det, men søstra mi spilte det før). det som og er ille er at den nesten bråker verre en xboxen min når eg ikkje bruker pcn engong.

Lenke til kommentar

Da syns jeg du skal ta det opp med ham, og når du gjør det, påpek hvor veldig utdatert den er. Å måtte bruke den i to år til er i overkant hvis du/dere har klart dere med den i seks år allerede. Nå vet jeg ikke om faren din mener du skal bruke Xboxen til å spill, eller om det kanskje er noe finnansielt (bare påpeker at det er en mulighet, det er ikke noe du skal svare på her!) som hindrer ham/dere i å kjøpe en ny PC i disse dager.

Lenke til kommentar
Da syns jeg du skal ta det opp med ham, og når du gjør det, påpek hvor veldig utdatert den er. Å måtte bruke den i to år til er i overkant hvis du/dere har klart dere med den i seks år allerede. Nå vet jeg ikke om faren din mener du skal bruke Xboxen til å spill, eller om det kanskje er noe finnansielt (bare påpeker at det er en mulighet, det er ikke noe du skal svare på her!) som hindrer ham/dere i å kjøpe en ny PC i disse dager.

 

 

eg har tatt det opp med han fleire gonger og sakt ko uopdatert den er. men eg fekk ein ide, vist vi deler pc elelr bygger ein i lag. men det trur eg ikkje er så lurt fordi vist han skal bruke pcn menst eg spiller... nei du berre gløm den ideen. skal prøve å mase litt meir på han.

Lenke til kommentar

Den PCen der er forferdelig utdatert ja, selv syns jeg en PC er i gamleste laget når den ikke er oppdatert på 2år :p Men da er det verdt å nevne at jeg er kresen :p Du har ikke bursdag eller noe lignende snart da? Når jeg var mindre pleide jeg bestandi å be om det jeg trengte mest, et nytt skjermkort f.eks.

Lenke til kommentar
Den PCen der er forferdelig utdatert ja, selv syns jeg en PC er i gamleste laget når den ikke er oppdatert på 2år :p Men da er det verdt å nevne at jeg er kresen :p Du har ikke bursdag eller noe lignende snart da? Når jeg var mindre pleide jeg bestandi å be om det jeg trengte mest, et nytt skjermkort f.eks.

 

eg hadde bursdag i mars... fekk 32" tv då :D

 

men ein pc er vell utdatert når den er 3 år syns eg.

Lenke til kommentar
eg har liksom lyst til å kunne spille cod4 på pcen min(er ganske god i det spillet på pc har ein kompis som har god nokk pc til det) eller AoC, men det går ikkje fordi pcn min er ALT for dårleg, den funker fint til word firefox og msn, men det er ikkje det eg bruker pcn mest til. det er bruker ein pc til er å spille, så eg sitter igjen med gamle gratis spill som eg finner på nette. det som og er kjit er at alle venne mine har gode og brukbare spill maskiner, borsett frå ein. han har ein ganske gammel laptop, men han spiller nesten berre xbox, og bruker pcn sin til surfing og sånt. eg har jo og xbox men eg foretrekker pc foran xbox. den pc musa eg har er heilt grei nokk, men den begynner å bli gammel og treig. den har får å seie det slikt fått mykje juling. pcn bruker og omtrent 10-15 min på å starte opp. det er veldig irriterendes vist eg berre skal ha den på får å skrive ut nåke, den kan heller ikkje stå på heile natta fordi den bråker som eit helvete når den ikkje gjer noke som helst, og eg har den ca 3 m frå senga. eg vill liksom ikkje oppgradere pcn min eg vill heller kjøpe ein ny. pappa sin pcn t.d kan du ikkje høre når den jobber på fult, men den kosta sikker fleire ti tusen når han kjøpte den. det er liksom alle dei spille eg har lyst til å spille er får "nye" liksom. eg hadde og meir tenkt at eg skulle kjøpe pcn og ikkje faren min, men har lar meg ikkje kjøpe den fordi han seier eg ikkje trenger ny pc. men han har sakt at om ca. 2 år skal eg og han bygge ein kraftig spill pc, men 2 år kan ta lang tid. det som er det verste med pcn er at "the sims 2" såvit funker på pcn(nei eg spiller ikkje det, men søstra mi spilte det før). det som og er ille er at den nesten bråker verre en xboxen min når eg ikkje bruker pcn engong.

 

 

var lei av å oppgradere pc hele tiden og kjøpte meg 360. var som deg og ville helst spille på pc men etter litt tid med xbox så fant jeg ut at jeg aldri ville gå tilbake til pc gaming. spill er best på konsoll. gi det litt tid. og jeg hadde store smerter i mitt høyre håndledd i mange år. etter jeg kjøpte meg 360 forsvant det (helsegevinst).

Lenke til kommentar

Før syntes jeg all konsol gaming virket helt mongo.

 

Så kjøpte jeg meg en xbox og da ble alt ganske annerledes. Har en pc med rig til 8k og man skulle tro jeg angrer siden jeg kjøpte en xbox, men gjør faktisk ikke det.

 

forskjellige fordeler med både pc og xbox og når du har begge får du alle fordelene :D

 

Anyways, vis du ikke har så veldig mye penger å bruke, men fortsatt vil spille nyere spill så vil jeg anbefale deg å kjøpe en konsol. Med en 32 tommers Tv så blir det mye spillglede for penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...