Gå til innhold

Utdannelse innen spillutvikling

Craxmerax

Anbefalte innlegg

Sikker mange store talenter som tenker inni seg "Det hadde vært kult å lage spill..... Vel, jeg har lyst til mer enn det. Jeg har lyst til å få meg utdannelse innen spillutvikling..

Så derfor lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva som trengs for å bli dette..

Hvor/hva bør jeg gå, hvilke fag osv..

Takk

Craxdm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på om du skal bli spill grafiker eller programerer. I begge trenger du vel ganske god karakter i matte, MX hvis jeg ikke tar feil. Men det er litt forskjellig ettersom hva du skal bli. Hvis du skal bli grafiker burde du gå media og kommunikasjon etter min mening. Men du kan vel gå IKT og studiespesialisering for programering.

Lenke til kommentar

Når man lager spill, må man kunne det å programere. Og programering krever matte for å kunne virke, altså når du skriver fysikken til et spill må du bruke matte, bare et eksempel. Men grunnen til at grafikerne må lære matte og litt programering de også er for at de ikke skal lage grafikk som blir alt for bra for maskiner og motorer som programerene lager. Som man ofte ser i dag lager grafikerne utrolig bra grafikk, problemet er at de lager den for bra for motoren til spillet, hadde de tunet ned et lite hakk hadde motoren taklet det og alt hadde gått bra.

Merk: Ingenting av det jeg sier trenger å være korrekt, for jeg har bare lest på nett selv for er litt intressert selv.

Endret av Vaenas
Lenke til kommentar
Sikker mange store talenter som tenker inni seg "Det hadde vært kult å lage spill..... Vel, jeg har lyst til mer enn det. Jeg har lyst til å få meg utdannelse innen spillutvikling..

Så derfor lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva som trengs for å bli dette..

Hvor/hva bør jeg gå, hvilke fag osv..

Takk

Craxdm

Jeg er for tiden student på NITH og her er det to linjer rettet direkte til spill utdanning. Den ene er spill programmering hvor man driver med grafikk programmering (OpenGL, XNA), C/C++ og AI utvikling. Den andre linjen er spilldesign som går på utvikling av historie, fortellerteknik, level design, scripting etc. Det er også valgfag du kan velge uavhengig av hvilken linje du går, hvor du kan drive med 3D.

Jeg gikk selv på 3D linja på idefagskolen i tønsberg. Veldig bra miljø der =)

For å komme inn på NITH spillprog kreves 2MX/R1 matematikk, og du vil få matte/fysikk på andre året. I tillegg kreves generell studiekompetanse eller realkompetanse.

For å komme inn på NITH spilldesign kreves bare generell studiekompetanse eller realkompetanse. Begge linjene er ganske populære og skolen kjører fortløpende opptak og ikke via samordna opptak. Du kan søke hele veien.

NITH gir bachelor/master og er en privat skole. Hvert semester koster rundt 30 000,-

Nå høres jeg sikkert ut som en selger, men NITH er beste skolen ever. Period! =)

www.nith.no

Lenke til kommentar

Neida høres bare ut som en som er like gira på spill som meg :p

Skal se over dette nøye..

Hva vil 2MX/R1 matematikk si?

Jeg begynner studiespesialiserende til høsten.

Andre året på videregående, vil det være best å velge realfag , eller språk samfunn økonomi??

Tusen takk Konstantine :p

Lenke til kommentar
R1 = bare sånn helt normal realfags matte? ikke noe høyt nivå eller no?

EDIT: Fant ut at R1 og R2 er det høyeste nivået :wacko:

tror det blir spilldesign på meg :p

R1 er nye navnet på 2MX, altså VG2 allmen matte. R1 er arvtageren etter reform 94, nå heter det vel kunnskapsløftet.

R1 består av Algebra, Logaritmer, Vektor/Vektorregning, Funksjoner,derivasjonsregning og geometri.

Hvis du ikke har R1 eller 2MX så kan du ta opp det hos privatist i løpet av første skoleår.

EDIT: Første skoleår er likt for alle, så du velger på en måte linje først på andre året.

Første året består av Java programmering, Datateknikk (maskin arkitektur, litt historie, internett teknologi etc), Databaser (SQL, Oracle, mySQL, MSSQL) og Kreative Prosjekt som er gruppearbeid med IT oppgaver.

Endret av Konstantine
Lenke til kommentar
Hvert semester koster rundt 30 000,-

www.nith.no

Mener du virkelig 30 000,- for et halvt skoleår eller hele skoleåret?

Hvis det er 30 000,- pr. semester, så blir det jo 60 000 for ett skoleår, 180 000,- for et bachelorstudie :o

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar
Hvert semester koster rundt 30 000,-

www.nith.no

Mener du virkelig 30 000,- for et halvt skoleår eller hele skoleåret?

Hvis det er 30 000,- pr. semester, så blir det jo 60 000 for ett skoleår, 180 000,- for et bachelorstudie :o

Ja, det koster litt penger. LOL. 30 000,- er for hvert semester, altså hvert halv år.

Om det er lett å få jobb kommer vel litt an på hvilken linje du tar. Tar du spillprog er du jo også utdannet til progging generelt, og der er det nok av jobber å velge mellom. Spilldeisgn er vel litt mindre utvalg, men det kommer jo nye spillfirmaer i norge hele tiden nå, eller du kan reise til utlandet.

EDIT; Idefagskolen i tønsberg koster ca. 100 000,- i året

Endret av Konstantine
Lenke til kommentar

oi, men uansett så blir det stor gjeld på meg hvis jeg det er 30 000 pr. semester. Og det måtte uansett ha vært spilldesign jeg måtte ha gått på.. Er ikke den beste i matte :wacko:

EDIT: Etter endt utdanning er du aktuell som designer innen spillindustrien. Siden dette er en forholdsvis liten industri i Norge, må du være åpen for en karriere internasjonalt. Like viktig er det derfor at utdanningen også kvalifiserer deg for arbeid innen nærliggende næringer, som interaktiv TV-produksjon, mobilteknologi og web, gjerne relatert til reklame. Aktuelle yrker vil være spilldesigner, leveldesigner, multimediedesigner og interaksjonsdesigner.

Betyr dette at at jeg også er kvalifisert innen TV-produksjon, mobilteknologi og web, altså at man kan få jobb innen dette?

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar
oi, men uansett så blir det stor gjeld på meg hvis jeg det er 30 000 pr. semester. Og det måtte uansett ha vært spilldesign jeg måtte ha gått på.. Er ikke den beste i matte :wacko:

EDIT: Etter endt utdanning er du aktuell som designer innen spillindustrien. Siden dette er en forholdsvis liten industri i Norge, må du være åpen for en karriere internasjonalt. Like viktig er det derfor at utdanningen også kvalifiserer deg for arbeid innen nærliggende næringer, som interaktiv TV-produksjon, mobilteknologi og web, gjerne relatert til reklame. Aktuelle yrker vil være spilldesigner, leveldesigner, multimediedesigner og interaksjonsdesigner.

Betyr dette at at jeg også er kvalifisert innen TV-produksjon, mobilteknologi og web, altså at man kan få jobb innen dette?

Du lærer jo ihvertfall dramaturgi/fortellerteknikk og manus ved spilldesign. Det er jo ikke store hoppet derfra til manus for film og tv. Jeg vil nesten si det er lettere å skrive for film/tv ettersom du ikke trenger å ta hensyn til brukers valg.

Jeg er ikke sikker på hvilke typer software de underviser i på spilldesign, men skal du drive design ville jeg vel prøvd å bli så god som mulig i en eller flere av følgende ting; Tegne/concept art, skrive, level design, adobe programmer som photoshop, after effects, illustrator, flash, etc, 3D software som Maya, 3D studio MAX, Lightwave etc.

3D og bildebearbeidings program er jo brukt veldig mye i tv og mobil løsninger, reklame etc, så ja, det er klart en grafisk utdanning gir jobb muligheter overalt hvor det kan brukes, ikke bare i spill.

Når det er sakt, så skal det også nevnes at man ikke trenger å være noe matte geni for å bli en god programmerer. Jeg skal innrømme at en god forståelse for matte er en bonus, og matte er helt nødvendig da det kommer til grafikk programmering (for det er nesten bare matte, lineær algebra,matriser,trigonometri,++) men det er jo flere aspekter innen spill progging som ikke er så matte orientert. F.eks event scripting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...