Gå til innhold

X360 vs PS3 vs Wii


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat. Man kan vel konkludere med at alle konsollene har spill de fleste liker, og at man sikkert finner en viss grad av underholdningsverdi uansett hvilken plattform man ender opp med. Dette gjelder i hvert fall for Playstation 3 og Xbox 360. Wii har nesten ikke toppspill, og det er jo dumt for de som eier en Wii og vil ha spill som får gode karakterer.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som er så interessant med den saken der. Den forteller oss nesten ingenting uten at vi får vite hvor mange spill dette gjelder. Nå har jeg ikke data for hvor mange spill som finnes på de forskjellige plattformene, men om f.eks. Wii har dobbelt så mange som de andre, blir "konklusjonen" bare dum.

 

Dette er vel forsåvidt også et av de store problemene med dagens spillmarked. Hvor karakterene er så fryktelig viktig. Jeg har flere ganger spilt spill med en lav karakter som hadde minst like god, eller mer underholdningsverdi enn et høyere. Statistikk forteller oss ikke hele sannheten, langt derifra.

 

Flyttes til "Felles"

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det finnes tre typer løgner: Løgn, fordømt løgn og statistikk.

 

Jeg har bare Xbox 360 (har hatt PS 2 lenge) men etter den ene måneden med tilvenningstid har jeg ikke angret et øyeblikk på at jeg valgte den Boxen foran PS 3. Jeg skal med tid og stunder skaffe meg både en PS 3 og en Wii også, men foreløpig føler jeg at jeg i stor grad får akkurat de spillene jeg vil ha til Boxen min, og jeg tror også med ganske stor sikkerhet at jeg, når jeg har fler konsoller av samme generasjon, vil kjøpe multiplattformspill til Boxen og andre spill til de andre konsollene.

Da kan man jo selvfølgelig lure på hvorfor jeg skal ha alle tre, men jeg vil spille MGS 4, og Wii har også en del titler jeg er nysgjerrig på.

 

Spillkarakterer er noe jeg har slutta å bry meg om - vaklet lenge på om jeg skulle ta hensyn eller ikke, men etter alt skrytet jeg så BioShock og GTA 4 høstet og spilte de selv har jeg funnet ut at egen mening er den beste.

Lenke til kommentar

Nå har Xbox360 vært ute lang tid, og det er klart det har tatt tid å venne seg til platformen både for spillutviklere og -anmeldere, men synes allikevel det er interessant å lese at bare 13% har over 85/100. Det er klart at for meg ihvertfall er >85/100 et supert spill, og alt over 60/100 som regel svært underholdene, men da jeg ikke har mer tid enn til å spille utvalgte titler, er det allikevel interessant lesning. Man vil jo som regel få mest mulig underholdning ut fra tiden man bruker på spill. Og hvis denne artikkelen har rett i at jeg har 48 kvalitets-titler å velge mellom i dag, er jo det kjempeinteressant.

 

Og det at 36 % av spillene til 360 er "ubrukelige" er vel ingen hemmelighet for noen, spill som Iron Man og massevis av titler man ikke hører om engang. Allikevel viser jo artikkelen til en tendens hvor PS3 har flere kvalitetsspill, prosentvis. Er dette fordi det er vanskeligere å utvikle spill til PS3'en, slik at det stort sett er de flinke spillutviklerene som slipper spill på konsollen?

Lenke til kommentar
Nå har Xbox360 vært ute lang tid, og det er klart det har tatt tid å venne seg til platformen både for spillutviklere og -anmeldere, men synes allikevel det er interessant å lese at bare 13% har over 85/100. Det er klart at for meg ihvertfall er >85/100 et supert spill, og alt over 60/100 som regel svært underholdene, men da jeg ikke har mer tid enn til å spille utvalgte titler, er det allikevel interessant lesning. Man vil jo som regel få mest mulig underholdning ut fra tiden man bruker på spill. Og hvis denne artikkelen har rett i at jeg har 48 kvalitets-titler å velge mellom i dag, er jo det kjempeinteressant.

 

Og det at 36 % av spillene til 360 er "ubrukelige" er vel ingen hemmelighet for noen, spill som Iron Man og massevis av titler man ikke hører om engang. Allikevel viser jo artikkelen til en tendens hvor PS3 har flere kvalitetsspill, prosentvis. Er dette fordi det er vanskeligere å utvikle spill til PS3'en, slik at det stort sett er de flinke spillutviklerene som slipper spill på konsollen?

 

Det ligger mer i et spill enn å klare å utvikle det til en spesiell konsoll vil jeg tro. Man må jo ha noe å stille opp med rent spillmessig også. Men PS 3 er tross alt enda en ung konsoll, og vi vil nok se fler fine titler til konsollen i fremtiden.

 

 

Så kan man også se på pollen her på forumet om hvilken spillutvikler som er best, og Blizzard og Valve som gikk til finalen utvikler ikke spill til PS3. RTS er jo ikke akkurat noen schläger på konsoll, men Blizzard utviklet i sin tid tredjepersonsspillet StarCraft: Ghost for blandt annet Nintendo GameCube og PLayStation 2 men skrinla det. Og Gabe Newell, grunleggeren av Valve har uttalt at han ikke er spessielt begeistret for PS 3. Litt utenfor OP kanskje, men et lite tankekors none the less.

 

De har jo også vidt forskjellige styrker og svakheter alle tre. Xbox 360 har jo LIVE, PS 3 har bluray og Wii har familievennligheten, og hva som passer for noen er noe andre ikke bryr seg så mye om.

Lenke til kommentar
Og det at 36 % av spillene til 360 er "ubrukelige" er vel ingen hemmelighet for noen, spill som Iron Man og massevis av titler man ikke hører om engang. Allikevel viser jo artikkelen til en tendens hvor PS3 har flere kvalitetsspill, prosentvis. Er dette fordi det er vanskeligere å utvikle spill til PS3'en, slik at det stort sett er de flinke spillutviklerene som slipper spill på konsollen?

 

Det er vel rimeleg å anta at det blir gitt ut fleire dårlege spel enn toppspel på ein konsoll, prosenten av toppspel vil då sakte, men sikkert gå mot null, men aldri komme til null. 360 har vore lenger ute og har fleire toppspel, men mindre prostentandel toppspel. Alt stemmer med fin og god logikk, og alle er lykkelege.

Lenke til kommentar

Om jeg måtte bry meg om statistikken ved kjøp av en konsoll ville prosent hatt liten eller ingen betydning. Det ville vært tallet på gode spill. Jeg ville sett på hvor mange gode spill konsollen hadde og ikke prosentdelen. Jeg ville ikke tatt hensyn til at PS3 er den nyeste konsollen og har derfor færrest spill.

 

Men statistikk har veldig liten innvirkning ved kjøp av konsoll. Jeg plukker ut de spillene jeg har lyst på og bestemmer meg deretter.

Endret av gctoffen
Lenke til kommentar

Latterlig artikkel. Typisk Sony propaganda fra norske Sony elskende molbo "journalister".

 

Ja, PS3 har høyere prosent, men det er jo fordi den har færrest spill. Jo fler spill, jo dårligere blir snittet selvsagt.

 

Mye riktigere og viktigere er hvem som har FLEST spill med høy score og der har 360 48 spill med score over 85%. PS3 har "bare" 36.

 

Likevel klarer de å vri det til at PS3 "vinner". Tragisk.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke at artikkelen fremmer noen som "vinner". Du påpeker jo selv at begge konsollene, 360 og PS3, har sine argumenter her. 360 har flere gode spill, hele 48 spill får over 85/100 poeng, som er BRA for de med xbox. Playstation3 har nesten 20% av sine spill med over 85/100 poeng, det er BRA for dem som eier en PS3.

 

De grafene de har plastret i artikkelen med best statistikk for PS3 er totalt misvisende.

 

Alle som ikke leser artikkelen nøye vil tro PS3 har flest spill med høy score.

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar

Hadde de regnet med spill med 90 eller over har xbox 360 20 spill PS3 har 12 titler og wii har 8 Ds har 5 og PC har 83 men det er ikke en konsoll men vedt å merke seg.

 

Edit: det er også verdt å merke seg at 360 har 9 med 90 eller over eksklusive mens ps3 har 4 eksklusive med 90 eller over

Xbox har også nesten dobelt så mange spill enn ps3 og rundt 200 titler mer en wii som faktisk igen har flere titler en ps3

Endret av Head_Hunter
Lenke til kommentar
Hadde de regnet med spill med 90 eller over har xbox 360 20 spill PS3 har 12 titler og wii har 8 Ds har 5 og PC har 83 men det er ikke en konsoll men vedt å merke seg.

 

Edit: det er også verdt å merke seg at 360 har 9 med 90 eller over eksklusive mens ps3 har 4 eksklusive med 90 eller over

Xbox har også nesten dobelt så mange spill enn ps3 og rundt 200 titler mer en wii som faktisk igen har flere titler en ps3

 

Nice! Men hvis man trekker med PC, som har hatt sin tid på å samle disse titlene, så burde man jo også se på PS2, tror den har ganske fine tall å vise till :)

Lenke til kommentar

Hhehe, ja, PS 2 hadde nok gått alle tre konsollene en høy gang.

 

Problemet ligger i at det er for stor forskjell i antall utgivelser for hver konsoll, og de burde heller ha valgt ut enten: slippdatoen for hver enkelt konsoll og 2 år frem i tid (samme tidsperspektiv for alle tre konsoller) eller fra den siste konsollen ble lansert og fram til den dagen de gjorde undersøkelsen.

 

Så får du også et problem med eksklusive spill, spill som bare kommer til to platformer eller spill som lanseres over internettbutikken for hver konsoll.

 

Det går vel egentlig ikke an å sammenligne på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Prosentandeler er ubrukelige i denne typen sammenhenger. Xboxen og Wii har et mye større bibliotek enn PS3, og hvis det medfører med drit (noe det gjør) vil det få tallene deres til å bli totalt irrelevante iforhold til hverandre. Spillmagasinet får lesere enten på sex eller fanboyisme. Vurderer å sperre URL'en fra routeren for å hindre meg selv i å støtte reklameinntektene deres.

Lenke til kommentar
Prosentandeler er ubrukelige i denne typen sammenhenger. Xboxen og Wii har et mye større bibliotek enn PS3, og hvis det medfører med drit (noe det gjør) vil det få tallene deres til å bli totalt irrelevante iforhold til hverandre. Spillmagasinet får lesere enten på sex eller fanboyisme. Vurderer å sperre URL'en fra routeren for å hindre meg selv i å støtte reklameinntektene deres.

 

Nettopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...