Gå til innhold

Dragon Age


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Alvete"? Er det ein definisjon på korleis ein alv skal sjå ut? I så fall bør man vel enten velje Tolkien sine, eller klassiske alvar frå folkeforteljingar, og dei ser ikkje litt ut som alvane i DA:O heller... Syns det er like greitt at dei prøver å skilje rasane meir.

 

I min definisjon er en Alv en høy, vakker og standhaftig kriger ofte også udødelig, alder relatert selvfølgelig. Det som skuffet meg mest i Origins var at de var for lave, lavere enn mennesker også. Greit nok at man brancher ut litt, men både den forandringen og samme med å gjøre Quanari om til noe som minner meg om demoner fra "helvete" er drastiske design valg. Men bare lufter mine tanker og følelser over Da2:)

Lenke til kommentar

Vel det er din definisjon, men siden det ikkje finnes ein fasit på korleis fantasiskapningar ser ut, så er det opp til ein kvar å definere korleis dei ser ut. Eg liker at alvane i DA II ikkje ser ut som alvar i alle andre spel.

 

Elsker også designen til Qunari, syns det er bra at dei får dei til å sjå annerleies ut, enn berre store menneske.

Lenke til kommentar

Har mer eller mindre nettopp startet (er i Kirkwall nå, og har sluppet innenfor porten) . Hva burde jeg specce de forskjellige karakterene som, for å få et mer eller mindre balansert "party" etter hvert?

 

Er selv mage. Går for damage, med en blanding av single target og AOE spells.

 

De jeg har kontroll over til nå er hun rødhåra, dvergen og broren til Hawke. Vil helst unngå spoilers om karakterer jeg møter senere :)

Lenke til kommentar

Hva burde jeg specce de forskjellige karakterene som, for å få et mer eller mindre balansert "party" etter hvert?

Du kan få to (uten dlc) av hver klasse i tillegg til deg selv:

  • Fenris, kriger, primært 2h
  • Aveline, kriger, primært sverd og skjold
  • Varric, ranged rogue
  • Isabela, rogue (vet ikke noe om henne da jeg aldri fant henne)
  • Anders, mage, gode healing egenskaper
  • Merrill, mage
  • Sebastian, (The Exiled Prince DLC), primært ranged (tror jeg) rogue.

Andre karakterer er kun med/tilgjengelig i deler av spillet.

 

Hvilke egenskaper/skills/spells du gir de forskjellige er litt avhengig av vanskelighetsgrad vil jeg tro, etter min erfaring så har ikke specc'en så veldig stor betydning på normal/hard. Posisjon og hvor du slåss, f.eks flaskehalser, er av større betydning.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Gjennom 2. gjennomspilling nå, må jeg si spillet tar seg kraftig opp. Vil nok gi det en 8+/10 nå. Var 2h warrior første gang, og assassin rogue denne gangen. Blir nok en mage runde og.

 

Det er så mye som endrer seg avhengig av hva man velger, hvem man tar med seg (tok med søster i deep roads denne gangen) forskjellige steder, og om man velger å være spydig i stedet for snill, osv. Ikke de store tingene, men reaksjonene fra NPC'er osv.

 

Det rare er vel etter hvert at jeg føler det svake punktet er rett og slett ... spillingen. Storyen og karakterene liker jeg bedre og bedre. Selv om jeg fortsatt føler man er litt "liten" i forhold til den store verden og hendelser utenfor det som skjer i spillet.

 

Men act 3 er også klart svakest, så det trekker ned.

Endret av Aebriol
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på Deep Roads idag. Har gjort alt jeg har kommet over av side quests, companion quests og secondaries. Helt konge spill hittil. Faktisk det eneste spillet på lenge jeg virkelig har likt godt.

 

Er selv lv10 mage (dmg/elemental) og bruker som regel Isabel (dual wield assassin), Anders (healing + debuffs/dmg) og Aveline (tank).

 

Helt rått, med andre ord.. :)

 

Eneste negative jeg kan komme på, er som så mange andre sier; det at de gjenvinner alle dungeons. Helt merkelig det der. Dersom de hadde brukt generated dungeons hadde det tatt spillet enda et hakk opp.

Endret av Dekar
Lenke til kommentar

 

[*]Isabela, rogue (vet ikke noe om henne da jeg aldri fant henne)

 

Fant henne sånn plutselig i The Hanged Man ikke lenge før jeg var klar til å sette kursen mot Deep Roads, holdt på å nøste opp de siste oppdragene. Men det ble et flyktig bekjentskap, da jeg skulle hjelpe Isabela med hva enn hun trengte hjelp til så bugget spillet, og jeg greide ikke å komme meg inn i The Chantry, så forlot Isabela utenfor og så henne aldri igjen.

Lenke til kommentar

Jeg gir det lett en 9/10, eller minimum en sterk 8'er. Ja, det er mye som kunne vært gjort annerledes, men er nå i akt 3 på andre gjennomspilling, rundt 70 timer total spilletid, og.. vel.. hadde vel ikke giddi det om det ikke engasjerte.

 

Vil heller kose meg med spillet slik det er enn å være trist over at Bioware ikke spurte meg personlig om nøyaktig hvordan jeg ville ha det. Spiller på xbox, så om menyer og inventory er veldig annerledes på PC vet jeg ikke. Men på konsoll er det mye det samme som DA:O, ME1, Oblivion etc... kommer fort inn i det. Liker "move to trash" valget, så man kan sortere litt underveis.

 

ENORM SPOILER OM SLUTTEN AV DEEP ROADS:

 

Første gang tok jeg ikke med Carver, så han stakk jo av frivillig etter at jeg kom hjem. Greit nok, brukte egentlig ikke han. Neste gang tok jeg derimot med Bethany, som healer og damager, og ikke Anders.. det gikk ikke så bra. Blei så trist der jeg satt at jeg måtte reloade en 4 timer gammel save og spole igjennom én gang til for å få en litt lykkeligere slutt.

 

Men savner henne fortsatt, litt kjipt å være stuck med Anders som healer på alle gjennomspillinger, dersom man ikke er mage selv. Fant først ut etter det der at broren/søsteren din forsvinner uansett. Men etter å ha dratt igjennom Deep Roads med Bethany OG Anders overlever hun i alle fall, og det blir til og med et lite møte på slutten. Og et brev.

 

 

Hva er det med Sandal forresten? Er han en mage? I akt 2 snakker du med faren og han sier Sandal en gang ble undersøkt av noen mager ett eller annet sted (en eller annen circle, husker ikke), men at de stakk for de begynnte å kikke rart på han. Så under samtalen tok jeg svaret i midten (silly), "wouldn't it be something if he was the first dwarven mage".. og da sier Sandal, ganske engasjert, "TWANQUILL!!". Pluss at - åssen i helvete klarte han å stoppe ogren i Deep Roads.. "Not enchantment" sier han i alle fall selv.. Spesiell fyr :D

Lenke til kommentar

Hva er det med Sandal forresten? Er han en mage? <snipp> Pluss at - åssen i helvete klarte han å stoppe ogren i Deep Roads.. "Not enchantment" sier han i alle fall selv.. Spesiell fyr :D

Sandal forblir nok ett mysterium, mange åpne spørsmål. Når de bare viser at orgren er død og Sandal står igjen levende (en lignende episode var også i DA:O, hvor han da svarer Enchantment som svar på hva som skjedde) så blir det opp til vår egen fantasi og fylle inn hullene, og mysteriet blir ikke noe mindre. Men det er tydelig at han ikke er så hjelpeløs som man først kan få inntrykk av. Vi vet jo ikke så veldig mye om opphavet hans, han ble jo funnet av Bodahn, som ikke er faren, i Deep Roads, hva som har skjedd opp til da vet vi ingen ting om (så vidt jeg har fått med meg).

 

Vil tippe at DA3 vil foregå i Orlais, hvor vi da møter Sandal igjen, siden han er tilbudt en plass i hoffet der.

Lenke til kommentar

Ferdig med første gjennomspilling av DA2 nå. Brukte i underkant av 30 timer, og vet ikke helt hva jeg skal si. Det er i alle fall veldig annerledes fra Origins, noe som på en eller annen måte ble en stor nedtur i mine øyne. Historien ble rett og slett uengasjerende for meg, klarte aldri leve meg inn som i Origins(brukte godt over 60 timer på første gjennomspilling der). Jeg fikk forhåpninger da det ble sagt at hovedmålet i spillet ikke er like "epic" og stort som i Origins, da jeg aller helst bare vil leve meg inn i verdenen. Men det satt uansett bare ikke. Dog et pluss at det refereres og at det finnes litt sammenheng mellom det vi kjenner fra Ferelden og det nye som ble lagt til her.

 

Samtidig var det nok verdt pengene, for det var ikke kjedelig å spille. Men savner den campen som var i Origins veldig, for her i DA2 får jeg ingen kontakt med de andre charachters, og romansen og sidequests/fortellinger blir kjedelig. For meg traff spillet rundt 6/10, mens Origins ligger på 9/10. Eneste klare minus i sistnevnte er all slossinga og blodet, som jeg gikk dritlei av etterhvert. For DA2 hadde selve slossinga bedre følelse, men fremdeles alt for mye av det, og kjedelig at det kan løse alle problemer.

 

Håper et DA3 kan slå tilbake og gi meg de samme grusomme frysningene som jeg opplevde i Origins, f.eks med Flemeths utspekulerte planer for Morrigan. Flere enn meg som begynte å grine av frykt der? :p Satt så godt i at jeg kun hadde én tanke i hodet under møtet med Flemeth i DA2: Drep henne!

Endret av Cunego
Lenke til kommentar

Hva er det med Sandal forresten? Er han en mage? I akt 2 snakker du med faren og han sier Sandal en gang ble undersøkt av noen mager ett eller annet sted (en eller annen circle, husker ikke), men at de stakk for de begynnte å kikke rart på han. Så under samtalen tok jeg svaret i midten (silly), "wouldn't it be something if he was the first dwarven mage".. og da sier Sandal, ganske engasjert, "TWANQUILL!!". Pluss at - åssen i helvete klarte han å stoppe ogren i Deep Roads.. "Not enchantment" sier han i alle fall selv.. Spesiell fyr :D

Sandal er the maker. True story.

Lenke til kommentar

Spilt gjennom som 2H-warrior nå. Helt greit spill, men jeg har blitt ledet til å forvente litt mer av Bioware. Character creation var iallefall - rent teknisk - den beste. La oss håpe de klarer å kombinere den med valgfriheten fra DA:O på et senere tidspunkt. Og alt det andre fra DA:O som gjorde det til et mye bedre spill.

 

Hadde egentlig en slags plan om å spille gjennom DA2 en gang til, med en litt annen karakter, men du verden så lite lyst jeg har til å gå gjennom den etter hvert dørgende kjedelige combat-fyllmassen som ligger i mellom historie-sekvensene enda en gang. Jeg mistenker også at hva jeg velger her og der i løpet av historien har minimale konsekvenser, siden alle de store tingene tydeligvis skjer uansett, med noen kosmetiske endringer utifra valgene dine.

 

Brukte rundt 30 timer, og gjorde alt jeg fant av sidequests, inkludert fedexing av items.

 

I forhold til alvediskusjonen som jeg ikke fikk med meg, så virker DA-alvene inspirerte av Forgotten Realms-alver. Gjennomsnittlig slankere og lavere enn mennesker, naturlige evner innen magi (stat-bonusen for Elves i DA:O var Magic og Willpower), og alv-menneske-hybrider er ikke uvanlig. Litt ekstra fluff fra Bioware med undertrykkelse, ghettoer, og en gjeng xenofobiske unntak i skogene.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

I forhold til alvediskusjonen som jeg ikke fikk med meg, så virker DA-alvene inspirerte av Forgotten Realms-alver. Gjennomsnittlig slankere og lavere enn mennesker, naturlige evner innen magi (stat-bonusen for Elves i DA:O var Magic og Willpower), og alv-menneske-hybrider er ikke uvanlig. Litt ekstra fluff fra Bioware med undertrykkelse, ghettoer, og en gjeng xenofobiske unntak i skogene.

 

Bare følte Alvene i Da:O så ihvertfall mer Alvete ut ,selv om høyde prinsippet mangler, mens i Da2 endra de hele outlooken på en klan vi ble kjent med i Da:O Dalish Origin. Det ble så meget feil, Merill ville ikke forandret seg totalt på 1 år, de tar ikke fallhøyde fra hva de allerede hadde. Men hvor de har det fra kan jo være tidligere spill / universer.

 

Satt litt med samme følelse som deg, begynte på en andre gjennomspilling dog, kom meg 10 timer ut, så ble det putta vekk. Og Da2 er nok glemt frem til Da3 kommer, hvis det ikke kjem en utvidelse osv.

Lenke til kommentar

Likte endringene på Qunariene hvis jeg skal se på DA2 som ett enkelt spill. Men det er ikke helt bra at man endrer på utseende fra ett spill til ett annet. Malen har blitt etablert i DA:O.

Har ikke noe problem med at etablerte raser, som alver i dette tilfellet, blir redesignet når man utvikler ett nytt univers, selv om det er grenser for hvor mye man kan avvike før man må slutte å kalle det en alv. DA har ikke krysset denne grensen for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...