Gå til innhold

Dragon Age


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om en del av GameInformer sin avtale var å slenge en positiv spin på åpenbare dypdykk ned i spilldesignets vapid valley. Du har ikke lenger noen kontroll over utstyret til partyet ditt - det er bra, for da slipper du inventory management! Action over taktikk - det er bra, for det er annerledes! Retcons i forhold til DA:O - det er bra, fordi dette er Hawke sin historie! Halvparten så langt - det er bra, for da kan du gå ut i solen!

 

Også videre.

Lenke til kommentar

Jeg liker at det er færre skills, og at man oppgraderer de istedenfor (ligner mer på KOTOR), og at du ikke må fitte alle party folka fult ut selv. Det ble rett og slett for mye tid som gikk vekk på det, og det var ikke noe gøy. Ikke veldig imponert over kampsystemet i 1eren, men det som var ille var at det var altfor mye combat. Dragon age varte lenge, men det var fordi mesteparten av tiden gikke med på å kjempe igjennom en serie med lineære og lite varierte maps (varte i timesvis). Satt på easy bare for å komme raskere igjennom det, men slutta etterhvert da denne delen rett og slett ble for kjedelig. I tillegg var historiedelene ikke så gode som forventet.

 

Witcher er mer spennende på historiedelen, i tillegg til at det ikke er så mye av de timeslange combat mapsa man må gjennom. Det har mye mer variert gameplay og det har faktisk exploring.

 

Hører mange sier at Bioware er topp på å fortelle historie, men det er mange måter å gjøre det på, og jeg vil trekke fram Gothic 2 som særdeles bra i å skildre en setting med "reallistiske" folk og omgivelser. Plottet er kansje ikke det mest imponerende, men det er alle småhistoriene, dialogene med menneskene, questsa du får, åpenheten, hva de gjør osv. som gjør denne verdenen mye mer innlevende enn noe annet Bioware spill. Altså bra historie er bra det, men jeg synes det faller litt kort når man ikke klarer å leve seg inn i omgivelsene.

 

Mass effect var ikke noe "tungt" rpg spill, men hovedbyen var i det minste detaljert nok til å gi en viss innlevelse i verdenen. I mass effect 2 var det ingen slik by, og alt dreide seg om relasjonen til party members, og jeg mener dette med å neglisjere omgivelsene (enda mer) bidro sterkt til å redusere rpg følelsen. Synes fortsatt ME2 er bedre da, siden combat i ME1 er veldig dårlig.

 

Det var kansje bare en demo men Dragon age 2 gir et inntrykk av å ha maps prega av trange korridorer, der omgivelsen er nesten totalt neglisjert. Det jeg så i demoen var totalt livløst. I tillegg så har de helt ødelagt stilen. Darkspawn var veldig bra laga, men dette har de endra på, og å gå fra et kansje litt treige kampanimasjoner så er det gjort om til jRPG animasjoner, der poenget er å svinge sverdet så fort du klarer, og all følelse av kraft bak slag er tatt vekk. Så har vi jo også eksploderende fiender som gjør dette helt latterlig. Dragon age skulle v'ære dark fantasy, og det er defintivt ikke DA2.

Lenke til kommentar

Mer syt? Er jo ikke spillet for deg, tydeligvis. Move on.

 

Du, som så mange andre, har tydeligvis litt problemer med å omfavne konseptet "kritikk", som ikke nødvendigvis utelukker at man kjøper og sågar benytter seg av et produkt. Siden jeg forhåndsbestilte i tide til å få en Signature Edition og innkjøpet neppe sprenger budsjettet mitt, kommer jeg nok til å både kjøpe det og spille Dragon Age 2, selv om alt så langt tyder på at det blir mindre interessant enn det kunne ha vært.

 

Denne sytingen om at andre syter (ie. ikke fawner hodeløst over alt Bioware gjør) begynner forresten å bli litt gammel.

Lenke til kommentar

Er nok så enig med Zealuu og det game informer skriver her er jo bare en negativ lang settning påfulgt av et lite håp "annerledes er ikke nødvendigvis dårlig"

men i dette tilfellet kan det bli det. Hadde det her vært hvilken som helst annen utvikler enn bioware så hadde jeg ikke forventa stort mer, men bioware skal vite bedre enn å lage hack'n slash spill.

Lenke til kommentar
Du har ikke lenger noen kontroll over utstyret til partyet ditt - det er bra, for da slipper du inventory management!

 

Er dette noe forbanna kødd? Dette blir bare verre og verre.

Stemmer nok det. I følge litt diverse jeg har lest litt rundt på andre fora fra de som har prøvd fullversjonen allerede så er det mange "player character-only" items. Så om man finner mange rogue-items som mage er det ikke så mye annet å gjøre med det enn å selge det, siden NPCer er begrensa til noen få våpentyper.

 

NPCer kan heller ikke gis armor som du finner som det står i GameInformer-artikkelen. Ringer, amuletter og belter kan fortsatt gis til NPCer.

 

Sitter i spenning og venter på anmeldelser av spillet, er jo veldig blandede reaksjoner etter demoen.

Endret av freeman
Lenke til kommentar

Er heller ikke videre imponert over argumentene til Game Informer. For meg så stryker dette inntrykket av at dette ikke er en oppfølger, men ett nytt spill, selv om spillet kan være bra så tror jeg mange kan bli skuffet, da det er/kan være for mange eller for store endringer.

 

Å ikke kunne velge/tilpasse rustningen syntes jeg fjerner dybde fra spillet, og jeg vil sette ett spørsmålstegn ved nødvendigheten av nye rustninger i det hele tatt. Ja du får eller finner sikkert bedre, men hvorfor ikke "fjerne" rustningen helt slik at den kun er en visuell greie, så sparer vi endre mere tid... :(

 

If a party member is your friend, you’ll get one kind of bonus. If that same character is a rival, you’ll get a different one. This way, you get reward whether you’re nice or mean, plus you still get to do all of the quests.

Jeg klarer faktisk ikke å se dette som positivt, hvorfor skulle en person som ikke liker meg eller i det minste ikke missliker meg ønske å være sammen med meg? For meg så ville det være naturlig at de hadde forlatt gruppa hvis de var missfornøyde. For litt inntrykk av at det blir ganske ubetydelig eller likegyldig hva de andre mener om meg, oppdragene og en bonus for jeg uansett så lenge de ikke er likegyldig. Så det blir bare litt jobb for å få de til å ikke være det.

 

Lukter mer ett action spill med rpg elementer, men får håpe jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Å ikke kunne velge/tilpasse rustningen syntes jeg fjerner dybde fra spillet, og jeg vil sette ett spørsmålstegn ved nødvendigheten av nye rustninger i det hele tatt. Ja du får eller finner sikkert bedre, men hvorfor ikke "fjerne" rustningen helt slik at den kun er en visuell greie, så sparer vi endre mere tid... :(

Det er forskjell på å redusere mengden customization og å fjerne det helt. Jeg synes det ble litt for mye party managegement i 1 eren, og dette er en måte å redusere dette på. En annen kasnsje bedre måte er å redusere anntall items. Det er fullt av armors som er nesten identiske og med minimale stats forskjeller. Isteden kunne de gjort mellomrommet mellom items større. Dette vil gi en større belønnings/framgangsfølelse når du får noe nytt, uten at du direkte simplifiserer hva du kan gjøre, men samtidig reduserer hvor mye tid du faktisk bruker på party management. Å ha microoppdateringer (+1 stat) hele tiden er kansje noe man tror man vil ha, men sjeldnere og større oppgraderinger gir en mye bedre følelse når man først får det.

 

If a party member is your friend, you’ll get one kind of bonus. If that same character is a rival, you’ll get a different one. This way, you get reward whether you’re nice or mean, plus you still get to do all of the quests.

Jeg klarer faktisk ikke å se dette som positivt, hvorfor skulle en person som ikke liker meg eller i det minste ikke missliker meg ønske å være sammen med meg? For meg så ville det være naturlig at de hadde forlatt gruppa hvis de var missfornøyde. For litt inntrykk av at det blir ganske ubetydelig eller likegyldig hva de andre mener om meg, oppdragene og en bonus for jeg uansett så lenge de ikke er likegyldig. Så det blir bare litt jobb for å få de til å ikke være det.

Det er farlig med choices and consequences vet du ;)

Lenke til kommentar

I følge Metacritic er det bare PC Gamer som har gitt ut noen karakter. Lite avsnitt som stod der:

"The best RPG combat ever. Not gaming's best story, but maybe its best storytelling. Darker, sexier, better."

 

Som det stod på GameInformer er det en helt ny måte å fortelle historie på.

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar
Å ikke kunne velge/tilpasse rustningen syntes jeg fjerner dybde fra spillet, og jeg vil sette ett spørsmålstegn ved nødvendigheten av nye rustninger i det hele tatt. Ja du får eller finner sikkert bedre, men hvorfor ikke "fjerne" rustningen helt slik at den kun er en visuell greie, så sparer vi endre mere tid... :(

Det er forskjell på å redusere mengden customization og å fjerne det helt. Jeg synes det ble litt for mye party managegement i 1 eren, og dette er en måte å redusere dette på. En annen kasnsje bedre måte er å redusere anntall items. Det er fullt av armors som er nesten identiske og med minimale stats forskjeller. Isteden kunne de gjort mellomrommet mellom items større. Dette vil gi en større belønnings/framgangsfølelse når du får noe nytt, uten at du direkte simplifiserer hva du kan gjøre, men samtidig reduserer hvor mye tid du faktisk bruker på party management. Å ha microoppdateringer (+1 stat) hele tiden er kansje noe man tror man vil ha, men sjeldnere og større oppgraderinger gir en mye bedre følelse når man først får det.

Det er vel kanskje følelsen av at man mister litt kontroll over hvordan man setter opp laget sitt som plager folk litt, selv om det som regel i sånne spill har lite å si for utfallet (kanskje bortsett fra økonomi for de som er virkelig gode til hamstring av filler og sverd+1). Dessuten er det jo mange som liker å "kle opp" sin egen avatar og NPCer for at det skal passe mer med settingen. En annen ting er jo at det er gøy å ha muligheten til for eksempel min/maxe NPCer til spesielle fiender som troll osv.

 

Å ha færre items hadde kanskje vært en bedre løsning, men det tar litt av interessen ut av å slakte mange fiender.

 

En rammefortelling er ikke en helt ny måte å fortelle en historie på, selv ikke i det narrativt handicappede spillmediet. Stod det om det var PCG US eller UK?

PCG UK. Er noen scanna bilder av anmeldelsen ute ser jeg, men veit ikke om det er lov å poste her.
Lenke til kommentar

Eg likte Dragon Age, sjølv om det var langt ifrå å vere like bra som Baldur's Gate 2.

 

Mine erfaringar frå spelt Dragon Age 2 demoen :

 

Sjølve designet på spelet var "minimalistisk" og forenkla, imotsetning til Dragon Age:Origins som var eventyrisk og mystisk. Er vel ganske opplagt kva som var best? Vil også rette kritikk mot design av spells/abilities ikona. Likte det ikkje!

 

Combat var svært enkelt. Å spele Rogue, f.eks, vart såpass flashy at det vart useriøst. La også merke til at friendly-fire på diverse AOE spells var fjerna. Dette gjor alt meget lett. Var dette på grunn av vanskeligheitsgrada skal tru? Såg også at abilities/spells var noko forenkla. Dette gav ikkje meirsmak.

 

Cut-scene dialogen var var svært øydeleggjande for flyten av spelet. Det hjalp heller ikkje at det var ein kort *loading* mellom kvar sekvens, endring av kameravinkel osv!

 

Level-designen før ein kom fram til byen var av elendig kvalitet. Ja, eg hadde alt på det høgaste(innan det som var mogleg på demoen). Er det berre eg som syntest designen frå Dragon Age: origins var ganske alright? dungeon crawlsa der va gode.

 

Karakterane ser veldig... Generiske ut. Random folk med hårgele. Dette gir ikkje meg nokon "x-factor" ala Minsk eller Anomen Sjå berre kor mykje fantasifulle karakterane i Baldur's gate var! Med dagens teknologi skal det ikkje vere noko problem å designe skikkelige skikkelsar!

Endret av ashtray
Lenke til kommentar

Siden jeg forhåndsbestilte i tide til å få en Signature Edition og innkjøpet neppe sprenger budsjettet mitt, kommer jeg nok til å både kjøpe det og spille Dragon Age 2, selv om alt så langt tyder på at det blir mindre interessant enn det kunne ha vært.

Ikke verre.

 

Du får garantert ikke akkurat det spillet du ønsker deg. Dette er ikke verdens undergang, men det skulle man nesten tro slik folk gnåler.

Lenke til kommentar
Sjølve designet på spelet var "minimalistisk" og forenkla, imotsetning til Dragon Age:Origins som var eventyrisk og mystisk. Er vel ganske opplagt kva som var best? Vil også rette kritikk mot design av spells/abilities ikona. Likte det ikkje!
Vel, at et spill har en enklere og mer action-lignende kampmodus betyr ikke nødvendigvis at spillet eller kampmodusen er dårligere av den grunn, det handler om preferanser. Om det strømlinjeformede og enkle kampsystemet i DA2 fungerer og ikke har game-breaking bugs så er det jo et kampsystem med en viss kvalitet. Om vi vil ha det i en oppfølger til et spill som kalte seg "den spirituelle oppfølgeren av BG" er en annen ting. Noen kommer nok til å like det dog!!!!

 

Karakterane ser veldig... Generiske ut. Random folk med hårgele. Dette gir ikkje meg nokon "x-factor" ala Minsk eller Anomen Sjå berre kor mykje fantasifulle karakterane i Baldur's gate var! Med dagens teknologi skal det ikkje vere noko problem å designe skikkelige skikkelsar!
Mass Effect-serien syns jeg er gode på å ha en rekke interessanne karakterer, noen av dem mangler kanskje litt dybde, men kreativiteten er tilstede, særlig designmessig. DA:O var veldig generisk med mange "klassiske" karaktertyper med sedvanlige utseender, kan virke som om man har gått litt tom for ideér i rollespill satt til en slik tidsalder, annet enn at alle NPCer bør være knullbare. Overrasker meg ikke om man kan hoppe til køys med den nye "seksualiserte" Flemeth.

 

lol:

http://www.youtube.com/watch?v=hMcVZQI6ybw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...