Gå til innhold

Dragon Age


Anbefalte innlegg

Du ser ikke hvordan det forandrer kampflyten at man kung-fu-teleporterer seg fra fiende til fiende, at alle angrep er AoE, og at mengden fiender er tredoblet i takt med at helsen deres og skaden de gjør er droppet til et minimalt nivå?

 

Det burde være unødvendig å gå helt berserk med "needs moar epic"-fetishen som Bioware har fått dilla på i det siste. Alt blir ikke nødvendigvis fantastisk og imponerende fordi man dreper 100 svake fiender i stedet for ti det går an å ta alvorlig. Ser ut til å være en utbredt misforståelse blant utviklere etter Ringenes Herre-filmene etablerte at store slag er awesome.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skrev dette for noen sider siden - eller kanskje det var i en annen tråd - men grunnmekanikken i kampene er åpenbart den samme som før. Animasjonene, hvor latterlige de enn er, er bare en kosmetisk representasjon av mekanikken bak, og betyr egentlig ingenting, annet enn at de får meg til å le litt. Tempoet, altså at cooldowns er lavere, karakterene tilbakelegger avstander raskere og at man klemmer inn flere handlinger i et gitt intervall er forandret - men er ikke det samme som det jeg beskrev over, og ikke i seg selv noe negativt.

 

Det jeg skrev over dreier seg om rammene rundt kampen; hvordan kampene framstår i relasjon til resten av universet. DA:O på normal var ikke kjempeavansert, men stilte iallefall grunnleggende krav til posisjonering, roller innad i gruppen, utnytting av terreng, CC, også videre. DA2 oppfordrer deg aktivt til å drite i alt det, og heller ninjateleportere deg inn blant så mange fiender som mulig, slik at de ørten AoE-angrepene alle klassene har kan dele flest mulig fiender på midten. Resultatet av innfallsvinkelen i DA:O var at man kunne ta fiendene seriøst - det gav liksom mening at en Darkspawn-invasjon var en trussel mot hele nasjonen, og at Ferelden ikke var en gigantisk lekegrind for karakteren din.

 

I DA2 er fiendene som ketchup-fylte piñataer - de kan ikke skade deg med mindre du smekker deg selv i hodet med pinnen, og eksisterer mest for at du skal slå hull på dem og nyte synet av tingene som renner ut. Dersom Hawke og gjengen er indikasjoner på hvor effektive en gjeng med level 1-folk er, så kunne de jo strengt tatt bare sendt Duncan alene mot hele invasjonen og vunnet.

 

Igjen, jeg nekter å tro at selv uendelige mengder med Bioware-kjærlighet kan gjøre det mulig å ikke se disse tingene. Jeg tror ikke nødvendigvis at spillet blir omgterrible fordi det er slik, men jeg ser ikke helt hensikten med å legge seg på en Kjemiske Ali-linje i forhold til at dette faktisk er slik demoen er.

Lenke til kommentar

Vil noe av det man gjorde i dragon age 1 bli overført til 2? Må jeg runde spillet på nytt etter formatering? -.-

 

Hvis du ike har savegamene så tipper jeg du må runde det på nytt. det du gjprde i DA:;O skal visstnok ha en påvirkning i DA2. hvor viktig det er kan jo diskuteres.

Lenke til kommentar

*snip*

Du har satt ord på mange av mine og trolig også andres frustrasjoner med DA:2 demoen med dette innlegget. Darkspawn virker ikke som en real trussel når en bråte av dem blir såpass lett nedsablet av level 1-3 karakterer i dette spillet, og Grey Wardens fra DA:O virker som noen puslinger sammenlignet med det vi får servert her. Man må jo huske på at dette er jo bare noen tilfeldige folk i grunn, og at kamp skal gå så lett uten noen form for strategi passer ikke helt inn i det store bildet. Færre, tøffere fiender og et kampsystem der gode taktikker belønnes tror jeg ikke bare ville vært mer interessant, men kunne også hjulpet på historiens kredibilitet.
Lenke til kommentar

Mye tekst bare for å si at demoen er lett fordøyelig.

Det er den.

Du ser vel at det er mye mer actionpreget nå, og at mange taktiske elementer - spesielt rundt angrepsvinkel og posisjonering, er borte?

Nei.

 

Som melee rogue slipper jeg å dilte rundt for å backstabbe, jeg kan trykke en tast og så er jeg bak målet. Dette er selvfølgelig kjappere, men bonus for å angripe bakfra får jeg fortsatt. Man må fortsatt passe på sine mages og archers, det gir fortsatt mening å ha en tank og healer på laget, osv. Hva er det som mangler? Hvis det er friendly fire som er et must, spill på Nightmare. Hvis man ikke kan tilpasse seg det nye kameraet, eller andre enkeltelementer... vel, det finnes ikke perfekte spill. Det gir mye mer mening å nyte et spill for hva det er, enn å ergre seg over hva det ikke leverer.

 

 

Not that there's any pre-judging going on here, right? Just a bunch of people who approached the demo with an open mind and are now extrapolating what the entire game will be like from that? Yep.;)
Lenke til kommentar
Not that there's any pre-judging going on here, right? Just a bunch of people who approached the demo with an open mind and are now extrapolating what the entire game will be like from that? Yep.;)

Alt vi har å gå på er demoen, derfor må alt leses i forhold til det. Dette er også risikoen ved å basere en demo på en gammel build (hvis det er tilfellet her), den vil da muligens ikke representere spillet den prøver å få deg til å kjøp på en rettferdig måte. Og er ikke jobben til en demo (bl.a). å gi oss ett inntrykk av hva vi kan forvente av den ferdige utgaven?

 

Mitt inntrykk av demoen kan lett oppsummeres slik, som en oppfølger til DA:O er jeg missfornøyd, som ett nytt spill satt i DA universet så ser det helt greit ut og kan nok gi grei underholding. Men det burde hatt ett annet navn enn Dragon Age 2, noe ala Dragon Age: Legend of Hawk som ville dempet mine forventinger i forhold til en oppfølger.

--

 

Litt på siden om konsollifisering. Problemet med det er at pc utgaven ikke blir så god som det kunne vært, jeg er ikke interessert i ett "handikapet" spill p.g.a. (evt.) svakheter/begrensinger med en konsoll (på samme måte tror jeg også at de som foretrekker konsoll ikke ønsker at evt. svakheter med pc'en skal gå ut over konsoll utgaven).

Lenke til kommentar

Er det "the Warden" klagen egentlig dreier seg om? Dragon Age handler om mer.

 

 

Alt vi har å gå på er demoen, derfor må alt leses i forhold til det. Dette er også risikoen ved å basere en demo på en gammel build (hvis det er tilfellet her)

Det er tilfellet.

 

Og er ikke jobben til en demo (bl.a). å gi oss ett inntrykk av hva vi kan forvente av den ferdige utgaven?

Jo, bl.a.. Hadde de ikke hatt tro på produktet så hadde vi aldri sett en demo. Men en demo er ikke i seg selv et fullverdig spillprodukt. Den vi snakker om har lite historie (i forhold til combat) og taktisk klokskap er omtrent valgfritt. Er det virkelig grunn til å anta det samme om det ferdige spillet, uansett vanskelighetsgrad? Eller er slike antakelser ikke litt korttenkte?

 

 

Angående den kjedsommelige konsolldiskusjonen - som jeg har skrevet før: Alternativet til multiplattform PC-inkluderende utgivelser tror jeg nok er færre spill til PC. Så så lenge jeg klarer har jeg tenkt å kose meg med gode, påkostede single-player spill, som vi tross alt fortsatt får.

Lenke til kommentar

Kom akkurat på en liten teori om hvorfor demoen er satt til den delen av spillet :p

 

Først har man legenden, parodien på gameplayet hvor figuren din er uber.

 

Så kommer man til 'the true story' hvor det er litt vanskligere og spilleren skal si at "takk gud at det ikke var så dumt som i første scenen"...

 

Ganske smart trick.

 

Men så har ve de som ser sannheten som er at forskjellen mellom DAO og 'the true story' er like stor som forskjellen mellom 'the true story' og legenden :p

 

Kansje det er en advarsel til alle hardcore taktisk rollespill fan, om at de kan gjøre neste spill i serien enda dårligere hvis vi klager for mye :o

Lenke til kommentar

Det var faktisk det førte jeg tenkte i demoen.. Da dwarfen forteller om hvordan historien foregikk så overdriver han først om hva som skjedde. Deretter forteller han hvordan det faktisk var.. Jeg håpte i demoen at det var slik, men det var ikke slik. Combaten er ødelagt til tusen. Veldig bra gjort bioware. Irriterer meg at de alltid skal "fikse" på oppfølgerene sine.

Lenke til kommentar

Fikk bare testet DA II demoen en liten stund, men jeg er skuffet (dog kanskje ikke så mye som forventet). Virker på meg som et mye mer FPS(eller MPS)-spill enn det gamle, samt jeg syns grafikken var skuffende. Ikke folkene, men omgivelsene. Det var også ganske irriterende med en del loading mellom spill og cut-scenes.

 

Skal teste det mer og vet selvsagt at dette er en demo, så ting kan bedre seg. Men jeg tror nok heller jeg skal spille Witcher og Witcher II før jeg eventuelt kjøper DA II.

Endret av lul
Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd demoen nå, men den krasjer hele tiden rett etter han dvergen skal "fortelle hvordan det virkelig skjedde", og jeg skal trykke "start game" .. Noen andre som opplever dette? :(

 

Hvilken plattform tester du på? Har testet både PC og PS3 uten å oppleve dette.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Glemte å skrive at jeg spilte det på PC.. men, fikk det til nå.. måtte sku av v-sync, så gikk det flott!

 

Kom til det store trollet igjen, så døde jeg.. :(

 

Ett tips som du bør gjøre er å pause og velge angrepskill med folka mot trollet. Hadde ikke noe problem selv med det, men ble enklere og ta det når jeg pauset spillet og valgte angrepene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...