Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anime & Manga Tråden

Anbefalte innlegg

Vel tenkte jeg kunne lage en liten Anime Tråd da jeg ikke fant en her liggende.

Her kan vi vel diskutere alt innen Anime, hvor jeg først vil si at.

Berserk = awsome best evah

Berserk1.jpg

EDIT: Skiftet litt topic.

Endret av Basso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt anime. Skal jeg anbefale en ikke alle vet om må det være Elfen Lied. Helt sikkert en av de beste seriene jeg har sett! Ellers ser jeg naruto, men jeg vurderer å slutte siden det har blirt altfor barnslig(ikke det at det er barnslig å se på, men at serien har forandra seg helt) :(

Lenke til kommentar

har sett/ser:

-Trigun

-Clannad tv + after story

-One piece

-Dragon ball (alt sammen)

-Black blood brothers

-Gintama <3 Jeg anbefaler denne animèen på det sterkeste på grunn av at den geniale humoren

-Black cat

-Ouran highschool host club

-Soul eater

-Full metal panic

-Scrapped princess

-REC

-Tenhjo tenge

-To love ru

-Eyeshield 21

-Goodbye mr.despair

-Histories strongest discpile Kenichi

-Kamen no maid guy

-Kure-nai

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange Death Note-tilhengere også gjerne liker Geass, er vel strengt tatt at det faktisk er en god del likheter mellom de to seriene. Hovedpersonen i begge serier er en usedvanlig intelligent pjokk som kjemper for det han mener er rett, men som bruker slibrige, overnaturlige metoder. Dessuten er det mye tenking i begge seriene. Både Light i Death Note og Lelouch i Geass får på et tidspunkt dilla på maktbruk, og mister mer eller mindre grepet det de har satt i gang. I det hele tatt synes jeg de er ganske like, selv om de lever i vidt forskjellige omgivelser.

Jeg synes begge seriene er gode, men føler Death Note holder et jevnt over høyere nivå, spesielt når det gjelder spenning. Er også litt enklere å ta karakterene i Death Note på alvor, enn det som er tilfellet med Geass-gjengen og alt det sprø de finner på. Men jo da, god underholdning i begge serier.

En annen serie jeg kan anbefale, hvor hovedpersonenes tankegang står veldig sentralt, er Monster. Den er på alle måter en mer realistisk serie enn de to vi allerede har nevnt, og handler om en kirurg på jakt etter en tidligere pasient. Utrolig godt fremstilte karakterer i denne serien, og selv om den kanskje ikke er i nærheten av populariteten som Death Note og Geass har oppnådd, tror jeg den vil falle i smak hos de fleste. Sjekk den ut. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser på Naruto Shippuden og Full Metal Alchemist 2 for tiden.

Tidligere har jeg sett Full Metal Alchemist 1, Naruto, Claymore og Elfen Lied, og Code Geass L1.

De jeg har påbegynt men ikke er ferdig med, og ikke vet når jeg kommer til å fortsette med (men jeg SKAL se dem ferdig), er Monster, Death Note og Code Geass L2.

Samtlige er gode. Elfen Lied liker jeg best, dog. Masse handling på få episoder. Etter det: Claymore. Altfor kult! Håper de lager en fortsettelse engang!

Lenke til kommentar
Har ikke sett de enda, men .hack//SIGN skal være utrolig bra. Har tenkt til å se på de i sommer.

Hvis du har tenkt å få med deg hele serien må du ikke glemme å spille spillene og da ;)

og det er en spesiell rekkefølge på det og, først SIGN, første spillet i serien, så ROOTS også neste spill osv

men ja, bra anime er det (har ikke sett ferdig hele SIGN dog)

Endret av Leaf
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er bedre med manga på engelsk. Når originalspråket er japansk, er det ikke noe i veien for at norske oversettelser skal være like gode som engelske?

Selvfølgelig kan språket i norske mangautgivelser være like godt som i de engelskspråklige utgavene, men det betyr ikke at det alltid er det. Tvert i mot. Noen av seriene som har blitt utgitt her i landet skilter med flotte oversettelser og deilig språkbruk, mens man med andre ikke har vært fullt så heldig. Du kan for eksempel sammenligne språket i «Mesterdetektiv Conan» (eksemplarisk) med siste halvdel av «DragonBall»-serien (latterlig enkelt), for her er det en enorm forskjell. Noen utgivelser virker ganske enkelt mer gjennomarbeidet enn andre. Nå blir vel problemstillingen den samme som med romaner; ofte er den norske oversettelsen fantastisk, andre ganger elendig.

Med andre ord kan manga være bedre på engelsk, men trenger ikke nødvendigvis være det. Selv om det finnes unntak (Conan), er jeg som oftest bedre fornøyd med engelske utgivelser enn norske, men nå er jo også markedet for dem mange ganger større, og det går naturligvis mer ressurser inn i de fleste av dem. Uansett er det jo flott at man gir ut manga på norsk, ikke minst fordi den er mye lettere å få tak i.

Anime-Planet er interessant. En annen databaseside, som lar deg holde oversikt over hvilke serier du har i samlinga, hvilke du har sett og lignende er AniDB. Brukte den mye tidligere, men har i senere tid trappet sterkt ned på anime-tittinga og det aller meste som har hatt med den å gjøre. Uansett er AniDB flott for den som ser mye og vil holde litt oversikt.

I dag fikk jeg forresten med meg episode 21, 22 og 23 av. «Jigoku Shoujo: Mitsuganae» (Hell Girl, sesong 3). Serien er veldig underholdende. Mystisk og spennende, selv om det er en god del gjentakelser i plottet.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er bedre med manga på engelsk. Når originalspråket er japansk, er det ikke noe i veien for at norske oversettelser skal være like gode som engelske?

Det har hendt at norske distributører har tatt snarveien over engelsk og tysk, dvs. at du i blant kan snuble over en oversettelse av en oversettelse uten å vite det, og dermed er det naturligvis mange purister som helst skulle holdt seg unna. Samtidig pleier amerikanske forlagshus å være villige til å investere mer penger i oversettere og lignende slik at kvaliteten, og nøyaktigheten ofte kan være bedre på de engelske. Nå er det jo selvfølgelig ikke snakk om store forskjeller, og personlig ville jeg ikke brydd meg så mye med det, men så er det nå også dem som gjør.

Må ellers få anbefale 5 Centimeters per Second, som ikke bare er en av de beste animasjonsfilmene jeg har sett, men sånn film generelt. Å si noe mer om den blir likevel overflødig; dette er en av de sjeldne stykkene kultur som skal oppleves, ikke beskrives eller kritiseres (Wilde skal få lov til å stappe «The critic is he who can translate into another manner or a new material his impression of beautiful things.» ned halsen, sånn akkurat i dag, selv om jeg vanligvis pleier å være på bølgelengde med ham).

EDIT: Sånn derre eid av snkupo. Mannen postet sitt svar på spørsmålet, mens jeg holdt på med mitt! Nei, det skal faen ikke være lett.

Endret av Leksandar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...