Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noken som kan bekrefte å faktisk ha fått virus av denne linken?

Presterte å trykke eg og :p men fekk stoppa og gått utav før sida var ferdig å laste, så tviler igrunn på at noke har skjedd... Men kjører nok full virus scan uansett :D

Gjordet samme, trykket, tenkte meg om i et halvt sekund å gikk ut av den :p Hver gang jeg ser en link tenker jeg "LINK", trykker, også tenker :D

Lenke til kommentar

eg fekk denne pmen og men ingenting har skjedd med pcn, skal kjøre virus scann i natt. eg testa ut linken skjønte ikkje ka i ******* ditta var sp sendte han ein pm men fekk ikkje sendt den eg skjønte ingenting så slo det meg at det kunne vere virus, men har ikkje fått nåke advarseler enno.

Endret av .*'Eirik'*.
Lenke til kommentar

ble litt luren på hva det var. Så jeg gikk inn. Eneste jeg får opp er sånne "spamsjekker". Bilder osv man skulle skrive tall osv på.

Gadd ikke mer etter 3 "bilder."

Ellers reagerte jeg på at jeg fikk unormalt mange spammailer (email) idag. Kan vel kanskje hende den har vært inne og hentet mailaddressa til de som fikk PM?

Kjekt å spekulere litt :)

Lenke til kommentar
ble litt luren på hva det var. Så jeg gikk inn. Eneste jeg får opp er sånne "spamsjekker". Bilder osv man skulle skrive tall osv på.

Gadd ikke mer etter 3 "bilder."

Det du nettopp der gjorde var å hjelpe spam-boten å komme rundt slike bilder. Så du hjalp den å registrere 3 kontoer en eller annen plass.

Lenke til kommentar
Brukeren ble gitt nytt visningsnavn nå, slik at flere som evt. oppdager det senere ikke lurer like mye.

Jeg ville nok i tillegg gått inn og slettet alle PM'ene som brukeren har sendt ut. Kan gjøres via SQL-toolbox i ACP.. Da slipper dere ihvertfall at flere leser meldingen.

Legg også inn siste patch fra IPS (utgitt i kveld) for å hindre gjentakelse..

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg svare på vegne av Gamer.no - men Invision Power Service ga ut en patch til dette problemet kort tid etter at problemet ble kjent. Patchen aktiverer en floodkontroll på Private Meldinger - på samme måte som på epost via forumet. Også søkefunksjonen på IP.Boards har som regel floodkontroll. Etter hva TSP uttaler er Gamer.no klar over dette - men om patchen er lagt inn vet ikke jeg.

Floodkontroll i seg selv hindrer ikke direkte at det kan skje igjen - men det begrenser skadeomfanget radikalt dersom det oppfanges raskt.

IP.Board 2.3.6 har reCAPTCHA innebygd ved registrering på forumet. Husker dog ikke om Gamer.no har aktivert dette på sitt forum. Dette er en bot-kontroll som etter sigende ikke skal være knekt enda, i motsetning til vanlig CAPTCHA-koder.

Når det gjelder dette PM-spamproblemet, dreier det seg trolig om humane personer som registrerer opp brukere på ti-tusenvis av forum verden over - for deretter å oppgi innloggingsdetaljer til et automatisk script som utfører slike handlinger. Siden det da er mennesker inne i bildet også - er det vanskelig å stoppe dette totalt, men i beste fall begrense det. Jeg spår at vi kommer til å se mer til slik spam i fremtiden.

Én alternativ løsning, er at alle brukere må ha X innlegg i forumet for å ha tilgang til å bruke Private Meldinger.

Lenke til kommentar
Én alternativ løsning, er at alle brukere må ha X innlegg i forumet for å ha tilgang til å bruke Private Meldinger.

Det, samt aktive moderatorer og rapporterende brukere mener jeg er den beste løsningen. Med mindre det finnes noe annet spam-sikkert (som ikke forverrer ting for andre, oppriktige brukere; jeg har fått og sendt flere PM'r til brukere med få eller ingen innlegg) står jeg ved den løsningen.

Lenke til kommentar

Patchen blir lagt inn så snart som mulig har jeg fått opplyst. Ikke noe problem :)

Forumet her skal og bruke reCaptcha, men det skal visstnok være sider hvor uskyldige blir lurt til å hjelpe spambotter med å komme forbi dem.

Vi får se det vil vurderes andre metoder om det skulle bli et veldig stort problem. IPB 3 skal uantsett visstnok være bedre på dette, vi får se om vi oppgraderer.

Lenke til kommentar

Det er vel aldri satt noen ekstern releasedato på IPB3 - kun en intern, samt trademarket "When it's ready". :)

Regner dog med at det er ute i/innen juni-måned..

Endringer på skinset er ihvertfall etter hva jeg har testet med betautgaven mye enklere bygd opp.

fikk samme pm jeg og, blokka driten med engang

Nettopp derfor burde PM'en vært slettet fra forumet av admins.. :)

Endret av Martin Aleksander
Lenke til kommentar
fikk samme pm jeg og, blokka driten med engang

Nettopp derfor burde PM'en vært slettet fra forumet av admins.. :)

Mener du muligheten til å sende PM? Tullball.

Edit: Ser at jeg misforsto. Beklager :)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...