Gå til innhold

Hva betyr mest i et spill?


Hva betyr mest i et spill?  

  1. 1. Hva betyr mest i et spill

    • Historien
      94
    • Gameplay
      139
    • Musikken
      37
    • Stemningen
      88
    • Grafikken
      26
    • Realisme
      10
    • Orginalitet
      8
    • Mestringsfølelelse
      4


Anbefalte innlegg

Krysset av på alt unntatt grafikk og realisme. Egentlig hadde grafikk betydd mer for meg, men etter å ha spilt RTW og MTW på laptopen med alle grafikkgreier slått av for at det skulle være mulig å kjøre så ble jeg liksom vandt til litt dårligere grafikk..Så er gameplay og historie som teller (og det andre), for det får jeg i det minste med meg. Realisme bryr jeg meg ikke om med mindre det skal være et realistisk spill. F.eks i Rome total war vil jeg ikke at aliens skal kræsje i Roma og ta over byen. Den slags passer bedre til Empire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikk er undervurdert. Er mange som velger og velger bort spel pga grafikken. Eit eksempel er jo Crysis. Jævleg kjekt spel, men hadde aldri vore i nærheiten så mange som eingong hadde prøvd det, om det ikkje var for den flott grafikken. Eit anna eksempel er når eg spelar Diablo 1, så kjem folk forbi (på rommet i militæret lzm) og lurer på kva for drittspel eg spelar.

 

Musikk i spel er og ofte med og sett stemninga, så skal ikkje undervurdere det heller. Viktigaste for at eg skal fortsette med eit spel eg har prøvd er i hvertfall stemninga.

Lenke til kommentar

Jeg valgte gameplay, stemningen, grafikken og mestringsfølelse.

 

Gameplay - Hvis f.eks kontrollsystemet er helt på jordet, så plager det meg til enhver tid.

Stemning - I mine favorittspill, blir jeg virkelig dratt inn i spillene. Og hvis utvikleren har fått det til riktig, påvirkes jeg lett i form av følelser. Men jeg har til gode å felle tårer, selvom det var like før i Fable.

Grafikk - Nå mener ikke jeg nødvendigvis fantastiske shadere, anti-aliasing og sylskarpe teksturer, men heller grafikk som skaper stemning, sånn som tåke, lyssetting og diverse effekter f.eks. eksplosjoner). Jeg er en stor fan av cel-shading, som jeg mener skaper en herlig stemning.

Mestringsfølelse - Nå er kanskje ikke dette det viktigste, men synes det er godt å bli "belønnet" i spill. F.eks. i form av nye items/skills. I Saints Row 2 f.eks så får man nye ting for nesten alt, og det liker jeg. Det er også viktig å få oppleve at det man gjør i spillets historie blir anerkjent på en eller annen måte. Gode cut scenes etter store bosser, eller etter viktige hendelser, hjelper en del.

 

EDIT: Jeg burde kanskje tatt med musikk, men jeg legger det under stemning :)

Endret av Amored
Lenke til kommentar

På meg vart det historie, gameplay, stemning og grafikk som dei aller viktigaste. Eg er litt historiehore så den var i grunnen eit must, men historia bør jo forteljast på ein god måte også, så der kom dei andre inn. Med grafikk meiner eg ikkje at det skal sjå mest fotorealistisk ut, men den skal vere funksjonell og passe bra til spelet, om dette skulle vise seg å vere fotorealistisk så er jo det berre flott det! Lurte på å krysse av for musikk og sidan det absolutt er med på å bygge opp stemninga, men tenkte å begrense meg litt og til nød, og då meiner eg verkeleg nød, er det jo mogleg å spele utan lyd.

Lenke til kommentar

Stemte kun gameplay fordi att for meg er gameplay aller viktigst i ett spill. Klart det er bra hvis de andre tingene i ett spill også fungerer bra så er det en fordel men tviler sterkt på att jeg spille Football Manager 2009 for grafikken eller musikken sin skyld :)

 

Blir egentlig veldig fort lei spill som viser det ypperste grafikk, crysis og killzone 2, Gears Of War er eksempler på dette men spiller egentlig mere bil/moter spill som Grid, GT, Forza, PGR osv som alle har god gameplay.

 

Kommer helt ann på vilken sjanger spillet er i også, er det ett fps er gameplay og grafikk kanskje de to viktigeste mens i RPG er gameplay og historie viktig.

 

Felles for dem alle er att gameplay er det viktigeste og det første jeg ser etter.

Lenke til kommentar

For min del utan tvil historien. Nå spelar eg mest rpg og der er det jo historien som er ryggrada i spelet, men sågar FPS synest eg historien er eit must. Quake og Doom slo aldri an hos meg pga mangelen på historie. Far Cry derimot klarar å binde deg pga historien. Einaste unntaken må vere strategispel(utan campaign-mode), der historien ikkje er så viktig for min del. EU3 og Colonization som gode dømer, men der spelar du på ein måte historien og det blir vanskeleg å ha eit historieforløp som ein rød tråd.

 

Grafikk er for meg berre ein bonus, eg kan enno ha det utruleg morro med spel laga på 90-talet. Gameplay er jo viktig, men sjeldan eg kjem over noko som irriterer meg og trekk spelet ekstremt ned. Musikk er og ein pluss, og ein større ein enn ein skulle tru. Det har sjukt masse å sei for settingen.

Lenke til kommentar

Eg gjekk for følgjande alternativ:

Gameplay: Dette er nøkkelen for om eg vel å bruke tid på eit spel. Så lenge det grunnleggjande gameplayet er på plass spelar det ingen rolle om det er snakk om eit enkelt spel av typen Pong, eller eit kompleks spel som GTA, timane flyr uansett.

Stemning: Her varierer det avhengig av type spel. Fifa har heilt andre krav enn til dømes Prince of Persia. Stemning er uansett noko som er viktig for å heve opplevinga eit ekstra hakk. Element som grafikk, musikk og historie er alle med på å forme stemninga i eit spel.

Meistringskjensle: Ei kjensle av at eg har oppnått noko blir og satt pris på. Her er det ein fin balansegang mellom å vere akkurat passe vanskeleg til at eg ikkje blir lei og gir opp, og samstundes så vanskeleg at eg sitt igjen med eit smil om munnen etter endt speløkt.

Lenke til kommentar

Historien er viktigst for meg. Som RPG fan er formidlingen av en god historie viktig. Og derfor kommer stemningen på andre plass. Fallout 3 når du kommer deg ut av vaultet og hører three dog på radioen mens du ser utover et herjet landskap. Det er herlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...