Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva betyr mest i et spill?

Hva betyr mest i et spill?  

1. 1. Hva betyr mest i et spill

• Historien
      94
    • Gameplay
      139
    • Musikken
      37
    • Stemningen
      88
    • Grafikken
      26
    • Realisme
      10
    • Orginalitet
      8
    • Mestringsfølelelse
      4

Anbefalte innlegg

Virkelig ingen som mener grafikken spiller en god rolle for spillet som en helhet? Banjo-Kazooie Nuts&Bolts ser helt fantastisk ut (utrolige teksturer, ikke like imponerende effekter) og det bidrar veldig til den generelle stemningen med god gjelp fra lydeffekter, musikk og et glimrende kontrolloppsett. Vet det er litt tabu å mene at grafikken er viktig/det viktigste i et spill (skrev det selv lenger oppe) takket være den herlige klangen ordet "grafikkhore" har fått for seg, men det er nå tolv stemmer som har stemt det. Jeg er en av dem.

Det er jo det folk alltid snakker om når man skal bestemme hvilken konsoll som er best -_-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mirror's Edge, Crysis, GoW, LitteBigPlanet, GTA IV, Assassin Creed, Bioshock er blant mange spill som aldri ville vært det samme uten graffikken. Ta f.eks GTA IV, hva er egentlig det i forhold til de forrige? Jo de har forbedret graffikken og fysikken, og historien, men alt annet er mye, mye mer dårligere enn i det forrige spillene, men pga nettopp det gjør at vi kan spille det og likevel føle at det er bedre enn de forrige.

Lenke til kommentar

Mirrors Edge og Little big planet kunne godt vært det samme uten den like høye tekniske grafikken. Man kunne lett ha fått til begge spilla på f. eks en xbox og fått det til å se omtrent det samme ut på en SD TV (mener jeg :) ). Spillopplevelsen forblir den samme.

'DruigS:Men det var ikke det jeg snakket om (du svarte jo meg til å begynne med).

Vi har altså at færrest stemmer grafikk som en viktig del. Likevel er det det fanboy kriger består av. Det er det som visstnok bestemmer hvor bra en konsoll er. Vi har spill som Killzone 2 som Sony har investert millioner i.

Jeg ville bare nevne at jeg synes det er snodig pollresultat med tanke på hvor mye snakk om grafikk det er disse dager...

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Mirrors Edge og Little big planet kunne godt vært det samme uten den like høye tekniske grafikken. Man kunne lett ha fått til begge spilla på f. eks en xbox og fått det til å se omtrent det samme ut på en SD TV (mener jeg :) ). Spillopplevelsen forblir den samme.

Neh, aldri. Når jeg spiller de spillene er graffikken halve opplevelsen; den utrolige realistiske utsikten i Mirror's Egde, samt er graffikken og fysikken i LBP utrolig bra laget, og det er utrolig imponerende å se de fantastiske texturene, det er jo halve spillet.

Vi har altså at færrest stemmer grafikk som en viktig del. Likevel er det det fanboy kriger består av. Det er det som visstnok bestemmer hvor bra en konsoll er. Vi har spill som Killzone 2 som Sony har investert millioner i.

Jeg ville bare nevne at jeg synes det er snodig pollresultat med tanke på hvor mye snakk om grafikk det er disse dager...

Snodig? Egentlig ikke.. Hvordan i alle dager kan graffikk bety mest når alle spill er avhengig av Gameplayet? Blir som å si at det viktigste i en bil er motoren(graffikken), men bilen fungerer uannsett ikke hvis den ikke har hjulene(gameplayet). Selv graffikkhorer må skjønne det :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Mirror's Edge, Crysis, GoW, LitteBigPlanet, GTA IV, Assassin Creed, Bioshock er blant mange spill som aldri ville vært det samme uten graffikken. Ta f.eks GTA IV, hva er egentlig det i forhold til de forrige? Jo de har forbedret graffikken og fysikken, og historien, men alt annet er mye, mye mer dårligere enn i det forrige spillene, men pga nettopp det gjør at vi kan spille det og likevel føle at det er bedre enn de forrige.

Ingen spill ville vært det samme uten grafikken, så det er bare tåpelig å gjøre et poeng av.

Hva det gjelder GTA 4, så kan du fint snakke for deg selv med å "føle at det er bedre". Grafikken i GTA 4 var absolutt ingenting å heve øyenbryn for i 2008, og når du selv skriver at alt annet er mye dårligere enn de foregående spillene (helt enig der), hva sitter man igjen med? I sin streben med å gjøre spillserien mindre karikert, ble det en sjelløs og trist affære. Helt kurant å hvile øynene på, men lite annet.

Lenke til kommentar

Neh, aldri. Når jeg spiller de spillene er graffikken halve opplevelsen; den utrolige realistiske utsikten i Mirror's Egde, samt er graffikken og fysikken i LBP utrolig bra laget, og det er utrolig imponerende å se de fantastiske texturene, det er jo halve spillet.

Bytt ut teksturene i byene i Spider man 2 spillet med de fra Mirrors edge (bare li lavere oppløsning), legg til litt bloom og blur effects (dette har blitt gjort i andre eldre spill uten problemer), fyr opp spillet i en SD tv samtidig som du ser Mirrors edge på en annen TV i samme oppløsning: Forskjellen vil ikke være stor da^^ Du spiller på en mindre TV med lavere oppløsning osv, men forskjellen i spillopplevelsen blir i alle fall minimal for meg.

Du har nok rett angående fysikk i LBP, umulig på gamlere konsoller, men var vel ikke en del av "grafikken" når det gjaldt pollen (tror jeg).

Dette er egentlig ikke det jeg ville inn på uansett, veldig OT er det og. Det jeg vil si kort er at Zelda: Twilight princess gav meg en like god "wow" opplevelse når jeg så grafikken, som Mirrors edge gjorde. Zelda er ikke det samme uten grafikken den har, men det er ikke den viktigste delen av spillet.

Den sammenligningen på slutten synes jeg er litt snodig. Gameplayet er altså bare noe som er der, bare noe som må være for at et spill skal kunne være et spill? Det er ikke det som bestemmer om hvordan spillet er, bestemmer hvordan det skiller seg ut fra andre spill? En ordentlig sammenligning burde vel være at grafikken er utseendet på selve bilen...

edit: wow nå forvirra jeg meg selv. Teknisk grafikk og artistisk grafikk er jo det samme her i pollen...

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Den sammenligningen på slutten synes jeg er litt snodig. Gameplayet er altså bare noe som er der, bare noe som må være for at et spill skal kunne være et spill? Det er ikke det som bestemmer om hvordan spillet er, bestemmer hvordan det skiller seg ut fra andre spill? En ordentlig sammenligning burde vel være at grafikken er utseendet på selve bilen...

Hvem sa at gameplayet "bare er der"? Er ikke hjulene grunnen til at bilen i det hele tatt går forover? Det kan det jo uavhengig av en motor. Har ikke bilen(spillet) hjul, går den ikke framover: med andre ord gameplay må til for at et spill i det hele tatt skal funke, derfor sagt at det er det viktigste.

Motoren gir deg kick, og har stor innvirkning på hvor bra bilen er, samma gjør grafikken.

Lenke til kommentar

Men med å sammenligne gameplay med hjul sier du fortsatt at det "bare er der". Det er ikke noe spill uten, men du sier at gameplay i alle spill er tilnærmet like, siden hjul er ikke noe folk ser forskjell på. En motor er en ting som er veldig forskjellig på biler, som det blir gjort forskjell på. :lol: Tror jeg gir meg med å komme med argumenter der, men du kan godt si noe imot hvis du vil.

edit: en bil går ikke framover uten motor heller^^

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Men med å sammenligne gameplay med hjul sier du fortsatt at det "bare er der". Det er ikke noe spill uten, men du sier at gameplay i alle spill er tilnærmet like, siden hjul er ikke noe folk ser forskjell på. En motor er en ting som er veldig forskjellig på biler, som det blir gjort forskjell på. :lol: Tror jeg gir meg med å komme med argumenter der, men du kan godt si noe imot hvis du vil.

Vell kommer vell litt ann på hvordan man ser det :p Jeg tenkte at hjul er det grunnleggende alle biler må ha, akkurat som gameplay er det grunnleggende alle spill må ha. Motoren er veldig forskjellig på biler ja, akkurat som graffikken er veldig forskjellig i spill :p Uannsett hvilken rolle dem egentlig har, var poenget mitt bare at gameplayet er viktigst ihvertfall, fordi det er det grunnleggende alle spill må ha for å fungere i utgangspunktet!

edit: en bil går ikke framover uten motor heller^^

Jo, det er det den nettopp gjør! Prøv å rull den ned en bakke :p En bil derimot med bare motor og ikke hjul vil ikke gå framover :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Her er jeg fullstendig uenig med deg - hvorfor skal man nøye seg med god grafikk? Jeg ser heller på bilder hvis jeg vil ha noe ordentlig å se på, jeg spiller spill for interaktiviteten og historien som blir fortalt sin del. Og derfor ga jeg meg i Liberty City - det var så dørganes kjedelig, og bare pent å se på. Og da kan jeg like gjerne spille andre spill som er både pene å se på og morsomme å spille.

Lenke til kommentar
Her er jeg fullstendig uenig med deg - hvorfor skal man nøye seg med god grafikk? Jeg ser heller på bilder hvis jeg vil ha noe ordentlig å se på, jeg spiller spill for interaktiviteten og historien som blir fortalt sin del. Og derfor ga jeg meg i Liberty City - det var så dørganes kjedelig, og bare pent å se på. Og da kan jeg like gjerne spille andre spill som er både pene å se på og morsomme å spille.

Vell nå viser vell annmeldelser av både brukere og magasiner verden over at GTA IV er et bra spill. Se på bildene på veggen du, men jeg vil heller oppleve dem :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Gameplay, uten tvil. Jeg gidder ikke å spille et spill med helt syk grafikk, hvis det er kjedelig som fy. Samme med stemning, realisme, histroie og musikk.

Lenke til kommentar

Vell nå viser vell annmeldelser av både brukere og magasiner verden over at GTA IV er et bra spill. Se på bildene på veggen du, men jeg vil heller oppleve dem :)

Anmeldere får mene hva de vil, Jeg mener at GTA 4 er et kjedelig sandkassespill. Pent, ja vel, men kjedelige oppdrag, kjedelig by, håpløs mobiltelefon, håpløs oppgaveløsning (dør du må du gjøre alt på nytt) og håpløs kontroll (særlig motorsykkel) forsvarer ikke at det er pent å se på. Opplever med glede bildene på veggen selv, men når de ikke byr på mer enn det GTA 4 finner jeg meg heller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...