Gå til innhold

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Anbefalte innlegg

The Legend of Zelda: Twilight Princess

The legend of Zelda. Kanskje et av de mest velkjente navnene spillverdenen noen gang har kjent til. Jeg husker godt hvor mye tid jeg tilbringte sammen med Link i The Adventure of Link og A Link to the past, og deretter i 3D vidunderet Ocarina of Time. Jeg har aldri opplevd et Zeldaspill uten av å fått gåsehud oppover armene. Det har rett og slett vært en av spillhistoriens mest episke serie av spill, ikke bare for meg personlig, men for millioner av spillere verden over!

Mystisk og nydelig

I Twilight Princess står Hyrule igjen over en forferdelig trussel, og igjen trer vi inn i rollen som helten i grønt. Mann merker fra første stund hvor velpolert Nintendo har gjort dette. Mange ville nok klage over at grafikken er utdatert og lite fristende. Jeg kan si med en gang at dette ikke er tilfelle. Faktisk er dette noe av det mest sjarmerende og nydelige jeg noen gang har sett. Du glemmer helt at skarpheten i nærbildene ikke er i HD kvalitet, for lyssettingen og det herlige landskapet går så i ett. Det er vanskelig å forklare akkurat hvordan Twilight Princess’ grafiske stil hypnotiserer deg såpass, men jeg er sikker på at ingen Zeldafan ville peke noe spesielt på denne delen av spillet.

En pustende, pulserende verden

Stemningen du blir utsatt for i spillet er noe for seg selv. Lydsporet er finslipt og Wii-kontrollene sitter som de skal. Du kan nesten høre det nydelige landskapet Hyrule puste som en egen personlig verden.

Nintendo har sprøytet spillet fult av gåter og mysterier vi Zeldafans kjenner igjen. Selvom Twilight Princess likner på mange måter de gamle spillene i serien, tilføyer det en helt ny og mørkere dimensjon av helhet. Twilight Princess passer på mange måter bedre et voksent publikum enn før. Et punkt er at spillet har en mye mørkere baktone og historie, men gåtene som må løses krever mer av deg. De er kanskje ikke direkte vanskeligere enn i for eks. Ocarina of Time, men det er i Twilight Princess flere muligheter som kan være logiske. Derfor blir du kanskje nøtt til å prøve deg fram mer enn før.

Lydsporet i Zelda serien har alltid vært storslagent. Og Twilight Princess fører dette videre, med et litt mer tilpasset et. Jeg synes at Nintendo noen ganger har sløset bort et par eller flere scener i spillet bort til litt for ... hva skal jeg kalle det? – tøysete musikk. For all del, spillet er stapp fult av episke øyeblikk og minneverdige scener, med herlig musikk. Men jeg opplevde noen ganger på noen bosser at musikken kunne høres litt ”trivellig” ut i forhold til hvordan det egentlig var. Jeg kan garantere at disse små pirkene er helt glemt kort tid i etterkant.

Rett og slett

Jeg konkluderer rett og slett at Twilight Princess er et av, om ikke det beste Zelda spillet jeg noen gang har spilt. Det er ikke perfekt, men det er sjeldent noe spill. Du får her servert 50-60 timer med ren kvalitet i et av Nintendos nydeligste mesterverk.

Grafikk: 8/10

Gameplay: 10/10

Lyd: 9/10

Holdbarhet: 10/10

Konklusjon: 9/10

Endret av Nacky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...