Gå til innhold

Aprilsnarr

Mokko

Anbefalte innlegg

Om én time og et kvarter, nærmere sagt den 1. april, er det endelig tid for spøk og lureri igjen. Det er tid for aprilsnarr. Denne skikken stammer opprinnelig fra Frankrike på 1500-tallet der man "ga noen aprilfisken" ved å feste en papirfisk på ryggen deres i hemmelighet. I dagens Europa praktiseres skikken ved at man spøker med, eller lurer venner og kjente på falske ærender. Også mediene pleier å ha sine spøker, så mange tar overskriftene den 1. april med en klype salt.

"Kjente" aprilspøker er:

- 1. april en gang på 1940-tallet sto folk i køer utenfor Vinmonopolet med bøtter og spann etter at Aftenposten hadde sagt at det var mangel på flasker og dermed gratis vin om man hadde noe å ha den i.

- I 1957 viste BBC et program med sveitsere med spagettitrær. Mange kontaktet dem og ville vite hvor man kunne kjøpe disse trærne.

- I 1997 gikk flere aviser ut og sa at det var vedtatt at Hong Kong skulle forbli britisk, mot at Kina fikk Nord-Irland.

- I 1998 ble det sagt at Alabamas høyesterett hadde vedtatt å forandre verdien av pi (3,14..) til 3,0.

Så, skal du eller har du blitt lurt av noen? Tror du du har avslørt en offentlig aprilspøk fra mediene? (putt den i spoiler!) Skriv om det her, da vel!

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si ifra om dere har noen gode aprilspøker på lur, jeg klarer ikke komme på noen jeg kan lure folk skikkelig med. Husker jeg ringte en kompis et år og sa at det ikke ble noe av hytteturen fordi et tre hadde blåst over strømledningen. Han gikk fem på. :D

Lenke til kommentar

Den aprilsnaren som har lurt meg best er denne:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295">

Gikk lenge å trodde på at filmen skulle komme og da jeg fant ut at det bare var en spøk ble jeg lei meg :'( Gief Zelda Movie NOW!

Lenke til kommentar
Om én time og et kvarter, nærmere sagt den 1. april, er det endelig tid for spøk og lureri igjen. Det er tid for aprilsnarr. Denne skikken stammer opprinnelig fra Frankrike på 1500-tallet der man "ga noen aprilfisken" ved å feste en papirfisk på ryggen deres i hemmelighet.

Dette er feil. Skikken stammer frå når Frankrike forandra nyttårsdagen frå 1. april til 1. januar, som dei fleste andre land. Året etter hadde nokon ikkje fått det med seg, og dei feira nyttår 1. april. Dei blei gjort narr av, og det blei raskt tradisjon å late som om man hadde gløymt at det nye året starta 1. januar.

Topp 100 aprilsspøkar

Eg lurte nettopp ein ven av meg. Han skulle låne ei bok til å gjere lekser, og når han ringte på døra åpna eg og sa: "Aprilsnarr!" og lo godt. Han blei dritsur :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg fikk meldig i timen om at mor var gravid. Ble litt sur, da jeg har nok av søsken fra før. Heldighvis var det en snarrapril.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...