TST Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hva kan lokke flere kvinner til massive onlinespill? Les mer Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Interessangt Flesteparten av de jeg kjenner som spiller wow er faktsik kvinner da Men så er vennene mine en smule sære da. Flere av dem spiller også mange typer spill over forskjellige konsoller og synest det er like fin underholdning som film eller en god bok. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Husker jeg spilte med ei 50 år gammel dame på WoW. Skulle ønske det var flere som henne. Lenke til kommentar
Morghus Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Twilight MMO ville definitivt rekruttert ein framtidig generasjon... Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Her trodde jeg at kvinner faktisk foretrakk MMO.... Og nei, det er ingen grunn for å tro at de % messige kjønssforskjellene i EQ2 skal ligge til grunn for at man finner lignende tall i andre MMO spill. Man kan også stille spørsmålstegn ved metoden som er brukt og om det faktisk er et tilfeldig utvalg som ligger til grunn. Husk også at 95% av alle MMO foregår på PC, så det 40% tallet er nok veldig langt på jordet og om det ikke er det så trekker The Sims tallet opp noe kraftig. Spørsmålet bør mao ikke være "hva kan lokke flere kvinner til MMO sjangeren", men heller noe ala "hva kan lokke flere kvinner til PC plattformen". Endret 29. mars 2009 av Toeblast Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Få seriøse mmorpg spill på konsoller og Mac noe som fks Everquest 2. Kvinner er opptatt av design mer en mannfolk som bare tenker hardware, konsoller er enklere å forholde seg til mens Mac er design satt i system. Bra grafikk synes å trekke kvinner mer også noe som en ser på EQ2 vs WoW fks. Men tror nok stadig flere kvinner prøver WoW...for noen så er det kult å ha Mac for å skille seg ut..akkurat som WoW er kult å spille fordi "alle" gjør det. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Det er rett og slett jakt/konkurranse innstinktet og til dels militært innhod som slår ut på spill siden spill som regel er veldig konkurranse og jakt pregede og har en dose krig i nesten vært eneste blockbuster spill. Og som alle vet det elsker gutter/menn. Jenter er mer for det sosiale dermed vil et spill som er rettet mot kvinner være et sosialt spill, men hvor mange ser vi har det sosiale i høysete? Jeg mener på det eneste forumet jeg besøker daglig som developere av en modifikasjon har laget der militært innold er i høysete var det vel 20 stk som svarte jenter og da kan du regne med at 50% av jentene er menn/gutter. Pollen ligger her: http://www.realitymod.com/forum/f10-pr-gen...ale-female.html det skremmende her er vel at 4.5% har svart other. Kanskje ikke et merkelig resultat siden det er mer et militært spill, men ser du på spill idag er det vel nesten ikke å komme unna at det braker godt i høytalerene når man løper gjennom jungel/ørken/byer osv. mens man sprayer med AK-47. The Sims og LBP er vel nesten de eneste spillene som kan appellere til kvinner flest som har blitt enormt populære. Bare se i dette forumet hvor mange her kan si de er en med østrogen i havet av testosteron? Det er risikabelt å satse på kvinner generelt og dermed får man nesten bare spill som er rettet mot gutter med trang til å skyte slemminger. Endret 29. mars 2009 av Zimmer Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Og nei, det er ingen grunn for å tro at de % messige kjønssforskjellene i EQ2 skal ligge til grunn for at man finner lignende tall i andre MMO spill. Man kan også stille spørsmålstegn ved metoden som er brukt og om det faktisk er et tilfeldig utvalg som ligger til grunn. Tja .... "players were sampled across the game’s servers by inviting all players to participate in a survey if they logged in during the study time window. If they agreed, players were directed to a separate website linked to their account information. " minner vel temmelig mye om et tilfeldig utvalg for min del... Er det noen spesielle kriterier de har glemt å ta hensyn til her med denne utvalgsmetoden? Morghus Posted Today, 19:59 Twilight MMO ville definitivt rekruttert ein framtidig generasjon... Haha ja du sier noe! Dette ville garantert trukket masse vampyr-kåte jenter Lenke til kommentar
mistabeen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Flott og interessant skrevet. Dette var noe annet enn det serieproduserte oppgulpet hos HW.no! Takk Gamer Endret 29. mars 2009 av mistabeen Lenke til kommentar
Laland Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Kjenner mange gutter som spiller som jenter på nettet, og enda flere jenter som spiller som gutter. Ihvertfall jentene er "åpne", mens guttene liker kanskje å se hvor mange pixellag man kan få av sin virtuelle avatar. Spiller ingen MMO selv, men når jeg utgir meg for å være noen på nettet, så er det alltid en gutt. Finfin artikkel med mange interessante poeng; herlig å se det i helgen! Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Angående det å utgi seg for å være gutt når man er jente, så tror det er for å komme seg unna alle de 14-årige guttene som ville kastet seg over jentene og ropt "GIEF MSN!!!11". Av de jeg kjenner som fortsatt spiller aktivt så er faktisk begge jenter. Endret 30. mars 2009 av Ercles Lenke til kommentar
Torill_InnleggNO Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei Dette var en fin artikkel, og mye mer interessant enn det meste som skrives i avisene om gaming. Når det er sagt, så er det viktig å huske at EverQuest2, til tross for at det fremdeles eksisterer og har nådd versjon 2, er et "gammelt" spill. Jeg kjenner godt til Dmitri Williams og hans forskning, og vet at den gruppen han samarbeider med har fått helt unik tilgang til data fra Sony, men samtidig er det viktig å huske at svært mye av forskningen fra ett spill ikke nødvendigvis er overførbart til andre. Som flere allerede har kommentert her: Svært mange kvinner spiller World of Warcraft, og flere av de mindre online spillene, slik som for eksempel Uru, har mange kvinnelige deltakere. En interessant presentasjon av voksne, kvinnelige spillere finner du i Celia Pearce's artikkel "The truth about baby boomers" i Games and Culture vol 3, nr 2, april 2008. Hvorfor kvinner er underrepresenterte i flerbrukerspill har mange sett på. T. L. Taylor har intervjuet kvinnelige spiller av Everquest, se hennes bok Play Between Worlds. Lisbeth Klastrup gjorde også sitt doktorgradsarbeid på Everquest. Begge arbeider ved ITuniversitetet i København. Ikke minst er nok Lisbeth's beskrivelse av hennes "trouser quest" opplysende. Selv har jeg skrevet om kvinneroller i spill sammen med Hilde Corneliussen. Hilde har en fin artikkel om kjønnsrepresentasjon i Digital Culture, Play and Identity, som hun også var redaktør for sammen med Jill W. Rettberg. Det er også viktig å huske at forskningen både til Nick Yee og Dmitri Williams bygger på frivillighet og selvrepresentasjon. I min egen forskning har jeg flere ganger sett at kvinnelige respondenter er mye vanskeligere å få tak i enn mannlige. Dette er omvendt i forhold til andre tema. Blant annet har jeg opplevd at spillere jeg har spilt sammen med i ett år har vært engstelig for å møte meg til intervju ansikt til ansikt, og har kommet til møtet sammen med mannlige venner, av redsel for at jeg var ute etter noe annet enn et intervju. Det er et sosialt stigma knyttet til spill som hobby, og kvinner som vedgår at de er spillere/spillere som vedgår at de er kvinner føler seg mer utsatte enn andre. Det er derfor grunn til å tro at mange kvinnelige spillere vil unngå å svare på deres undersøkelser, eventuelt oppgi andre navn. Kvinner har også en del andre verdier: for øyeblikket er jeg på jakt etter bilder av folks spillkonsoller og datamaskiner. Jeg får noen svar, men mest fra menn. Kvinnene unngår å sende bilder fordi det er for rotete rundt maskinene deres! De kvinnelige normene som krever et velstelt, pyntelig hjem gjør at jeg ikke får bidrag fra en svært viktig og interessant gruppe. Vel, som du ser, dette var en inspirerende artikkel. Takk for at du tar opp temaet og tar det alvorlig. Lenke til kommentar
Nether Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hva kan lokke flere kvinner til massive onlinespill? Eh. Færre idioter kanskje? Som kvinne kan jeg ikke si at det er noen spesielle kvinnelige egenskaper som holder oss fra å spille onlinespill. For de som ikke tror at kvinner liker konkurranse: Snik dere inn på et jentetoalett på en skole og dere vil få høre fra en verden av intriger, beinhard konkurranse og ren ondskap. Heh. Det er ingenting med mer konkurranseinstinkt enn en del jenter. Mange gjør alt for å få konkurrenter vekk, og tro meg, på dette punktet har amerikanske tenåringsfilmer rett. Så det er ikke genetikk som står i veien for at kvinner skal konkurrere mot andre på nettet. Heller er det det enorme antallet idioter, og det at hver eneste kvinnelige karakter har silikonpupper så digre at hver eneste person du teamer opp med ber deg om å ta av armour og gjøre dumme animasjoner. -------------------------------------------- Bortsett fra det så kan det kanskje være at *gisp* kvinner faktisk er individer som lar være å spille online av forskjellige grunner. For meg er det å spille et spill som å lese en bok. Altså er det noe jeg hygger meg med når jeg er alene. Jeg ser ikke helt det sosiale i å vise frem pikselerte pupper foran en person fra Sør-Korea, og jeg er faktisk såpass gammeldags at jeg heller går ut med venner når jeg vil være sosial. Ellers har jeg ofte brukt det utrolige redskapet kalt en telefon. Da kan jeg faktisk snakke med folk uten å drepe goblins samtidig. Det er utrolig hva det gjør for evnen til å holde en ordentlig samtale. ---------------------------------------------- Når det gjelder spill generelt er det nok en del kvinner som "ødelegger" ryktet vårt med å bare spille Sims og Singstar, men det får være deres valg. Selv har jeg i dette øyeblikk både Fallout 3, Medieval 2:Total War, Gothic 3, Sacred 2 og Kings Bounty liggende på pulten klare til å bli spilt, mens spill som Mount and Blade, Baldurs Gate, Fallout, fallout 2, PS:T, Bloodlines, Kotor, The Witcher +++++ er installer/står i hylla klare til å bli tatt opp igjen. Å, ja, jeg har også Sims 2, Viva Pinata og Spore (sistnevnte var bortkastete penger) så et poeng der, men de forsvinner i resten av spillkolleksjonen min så jeg synes ikke det er for ille av meg. Den eneste myten jeg kan bekrefte om oss kvinner som spiller gjelder skytevåpen. Jeg synes de fleste FPS spill er utrolig kjedelig. Skytevåpen fungerer i spill som ME, MGS, Uncharted osv hvor de ikke er den viktigste delen av spillet, men rene skytespill kjeder livet av meg. Bortsett fra Quake og Wolfenstein når jeg var mindre da. Da var det gøy. -------------------------------------------- Tilbake på sak: Kort sagt tror jeg om onlineverdenen generelt hadde bestått av mindre idioter ville man fått flere kvinnelige spiller (deriblant idiotiske kvinner men det er en annen sak). Rett og slett mindre av den typen folk som utbryter: "OMG, U're a girl? I dnt believe U. Lol. U must really suck at this game then. Can I have you MSN plz??????!!!1!!!1! Og ja, jeg vet jeg suger på å imitere online språk takk. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 At man suger på å imitere online språk er vel en god ting? Og idioter er det mer enn nok av, og når flesteparten av disse blir enda større idioter så fort de enser hunnkjønn så skjønner jeg godt at mange skyr unna online spill. Beste er vel finne seg ett modent guild hvor man slipper unna sånt. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Rett og slett mindre av den typen folk som utbryter: "OMG, U're a girl? I dnt believe U. Lol. U must really suck at this game then. Can I have you MSN plz??????!!!1!!!1! Og ja, jeg vet jeg suger på å imitere online språk takk. Tror du er inne på noe viktig der. Jeg spilte EQ2 mye i ca 3 år, og var stort sett med i guilds med mest folk fra USA. Merka at veldig mange par spilte sammen der. Det samme for SWG. De av damene jeg snakket med sa ofte at det var variasjonen som tiltrakk de. Mulighetene for mange yrker i tillegg til kampene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå