Gå til innhold

Ditt favoritt The Elder Scrolls-spill


Hvilket TES-spill liker du best?  

36 stemmer

  1. 1. Hvilket TES-spill liker du best?

    • The Elder Scrolls: Arena
      2
    • The Elder Scrolls: Daggerfall
      5
    • The Elder Scrolls Legends: Battlespire
      0
    • The Elder Scrolls Adventures: Redguard
      1
    • The Elder Scrolls: Morrowind
      63
    • The Elder Scrolls: Oblivion
      96


Anbefalte innlegg

Fatter ikke at noen stemmer på Oblivion, så klart et drit bra spill, men i forhold til Morrowind er det småfisk.

 

Største tabben med Oblivion var vel å fjerne et av de største aspektene ved å gå fritt rundt i verdenens huler og shirnes, nemlig items. De fleste itemsene i Morrowind var omhyggelig plassert rundt, du fikk noen episke øyeblikk f.eks. da du svømmer inn en undervannskanal for å finne et kammer med blant annet daedric shield og annet snacks^^. I Oblivion er "alt" basert på levelen din, noe som nesten ødelegger hele morroa, synd :( Godt de fikset det litt opp igjen i Fallout 3 da :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Daggerfall.

Den enorme og fantastiske verden. Noe å gjøre (quests) overalt i den enorme verden.

Det intuitive combatsystemet. Du kunne bevege sverdet på en naturlige måte.

 

De enorme landene som kjempet mot hverdandre (kongehusene).

 

Spillet antakelig først ut ute med konsekvenser av handlinger, og muligheter til å endre dem.

 

Og Fighters guild da.... Uendelig med Quests og ranks og muligheter til å ta over greia etc etc.

 

Var aldri trygg. Hurtigreise system med cart og båt og hest.

Ja hest fortjener ekstra kommentar. Først ute her også? Ihvertfall på den 1st person måten å mounte på.

 

Det at man kunne spørre etter veien, og at folk kunne forklare.

 

De populerte byene, og demografien generelt,

 

Veldig Low Fantasy.

 

"Aldri trygg" (ved soving og reising) . Enorme farer Lycantropy, og konsekvenser av det/dem.

 

Hvordan Main Quest linjen innhentet deg hvis du valgte å surre istedet. Hvoradn du kunne velge å heller surre hvis du ville, eller plukke opp der du var i Main Questen.

 

The List goes on...

 

En liten honorable mention til Morrowind Tribunal. Hvor det å ta endboss faktisk endret været. Handlingene kan vel ikke endre verden mer enn det. :-)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Fatter ikke at noen stemmer på Oblivion, så klart et drit bra spill, men i forhold til Morrowind er det småfisk.

 

Grunnen til at flere liker Oblivion er at det er forkenklet og gjort mer komersielt (action rpg), om man forventet et nytt Morrowind ble det derfor en stor skuffelse med Oblivion. Men man må nok også være litt "nerdete" for å like Morrowind, derfor både selger og liker de fleste Oblivion bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fatter ikke at noen stemmer på Oblivion, så klart et drit bra spill, men i forhold til Morrowind er det småfisk.

 

Grunnen til at flere liker Oblivion er at det er forkenklet og gjort mer komersielt (action rpg), om man forventet et nytt Morrowind ble det derfor en stor skuffelse med Oblivion. Men man må nok også være litt "nerdete" for å like Morrowind, derfor både selger og liker de fleste Oblivion bedre.

 

Eventuelt at en god andel av de som har stemt i denne tråden rett og slett aldri har spilt Morrowind.

Lenke til kommentar

Jeg har bare spilt Morrowind og Oblivion. Morrowind hadde stemning til tusen, men jeg spilte Oblivion lenger før jeg la det fra meg. Nå skal det sies at jeg overhodet IKKE er noen hardcore rpg'er, så jeg er vel en av disse de traff da de gjorde Oblivion mer "tilgjengelig".. Når jeg tenker tilbake på det nå, skulle jeg nesten ønske at jeg hadde kommet lenger i Morrowind enn det jeg gjorde, samtidig regner jeg med at det var en grunn til at det gikk som det gjorde.

Lenke til kommentar
Fatter ikke at noen stemmer på Oblivion, så klart et drit bra spill, men i forhold til Morrowind er det småfisk.

 

Grunnen til at flere liker Oblivion er at det er forkenklet og gjort mer komersielt (action rpg), om man forventet et nytt Morrowind ble det derfor en stor skuffelse med Oblivion. Men man må nok også være litt "nerdete" for å like Morrowind, derfor både selger og liker de fleste Oblivion bedre.

 

Jeg tror det var helt bevisst at man satset på å fange opp fans av LotR-filmene ved å ha en verden som lignet mest mulig på Middle-Earth ala Peter Jackson. Det var jo ingen dum ide, men det kunne bli tamt om man var en fantasy-nerd lenge før LotR-filmene og allerede var litt lei standard fantasy-verdener, spesielt når de blir standard.

 

Riktignok helt kosmetisk dette, og en smakssak. De faktiske svakhetene til Oblivion lå i levelling-systemet, scalingen, copy/pastingen av områder og de unaturlige karaktermodellene. Om de bare kunne overført Morrowinds gameplay til Oblivion, ville det sett langt bedre ut, om ikke like bra.

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes tredelingen av innfødt kultur i Morrowind, forskjellene dem i mellom - og arkitekturkontrasten mellom disse og klassisk "europeisk middelalder"-fantasy representert ved Imperieenklavene - var viktig i Morrowind. Både som bidrag til den generelle atmosfæren, og som for å understreke de forskjellige virkelighetsoppfatningene som lå til grunne for de stadige Dunmer-Imperial-konfliktene.

 

Ved å gjøre Cyrodiil om til et generisk Legolas-land full av grønne skoger i stedet for det myrlendte slettelandet det skulle være, gjorde de også hele settingen mye kjedeligere. Og ikke bare fordi absolutt alt var prosedyrisk generert. Det kan jo selvsagt være at hovedprovinsen i Imperiet rent kanonisk sett er gørrkjedelig i forhold til Vvardenfell, men jeg synes det virker litt usannsynlig.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Vanskelig å velge. Morrowind gav meg mye mer enn Oblivion gjorde, men på mange områder likte jeg likevel Oblivion bedre. Svarte dog Morrowind, nettopp grunnet følelsen spillet gav.

Tenkte akkurat det samme. Hadde Oblivion kommet ut i 2002 med like dårlig grafikk som Morrowind hadde jeg sikkert svart Oblivion.

 

Btw, dette kan være interessant å lese for de som vil vite mer om serien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Development_history_of_The_Elder_Scrolls_series

Endret av Mordi
Lenke til kommentar

Vanskelig å velge. Morrowind gav meg mye mer enn Oblivion gjorde, men på mange områder likte jeg likevel Oblivion bedre. Svarte dog Morrowind, nettopp grunnet følelsen spillet gav.

Tenkte akkurat det samme. Hadde Oblivion kommet ut i 2002 med like dårlig grafikk som Morrowind hadde jeg sikkert svart Oblivion.

 

Btw, dette kan være interessant å lese for de som vil vite mer om serien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Development_history_of_The_Elder_Scrolls_series

Så, et spill må ha dårligere grafikk for at det skal falle mer i smak? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min stemme går til Daggerfall, aner ikke hvor mange hundre om tusen timer jeg brukte foran dette spillet. Har hatt ett håp om at Bethesda relanserer Daggerfall med ny grafikk, og det hele kartet de hadde den gang. da hadde jeg kjøpt det om spillet hadde kosta skjorta pluss litt til. Faggerfall var og er det beste rollespillet til PC jeg noen gang har spilt.. Oblivion er en god annenplass da ;)

Lenke til kommentar

Min stemme går til Daggerfall, aner ikke hvor mange hundre om tusen timer jeg brukte foran dette spillet. Har hatt ett håp om at Bethesda relanserer Daggerfall med ny grafikk, og det hele kartet de hadde den gang. da hadde jeg kjøpt det om spillet hadde kosta skjorta pluss litt til. Faggerfall var og er det beste rollespillet til PC jeg noen gang har spilt.. Oblivion er en god annenplass da ;)

 

Tror du kan glemme en nye daggerfall, bethesda har mistet koden... tullinger xD anyways jeg liker morrowind best :D

Lenke til kommentar

Min stemme går til Daggerfall, aner ikke hvor mange hundre om tusen timer jeg brukte foran dette spillet. Har hatt ett håp om at Bethesda relanserer Daggerfall med ny grafikk, og det hele kartet de hadde den gang. da hadde jeg kjøpt det om spillet hadde kosta skjorta pluss litt til. Faggerfall var og er det beste rollespillet til PC jeg noen gang har spilt.. Oblivion er en god annenplass da ;)

 

Tror du kan glemme en nye daggerfall, bethesda har mistet koden... tullinger xD anyways jeg liker morrowind best :D

 

Har aldri hatt dets tore håpet at de ville finne på å lage en ny utgave med bedre grafikk heller. Likte ikke Morrowwind spesielt da man kom til Level 10 så var det eneste som ga motstand var main questet. Alle andre ting man møtte på var bare latterlig lett og ta. Husker når jeg var level 30 og bare løp rundt i verden for å finne noe som ikke daua på ett angrep og det var umulig. Level scalinga stoppa ved level 10 på monstre i villmarka virket dets om. :/ Oblivion led av at alle monstre fulgte ditt level så der var det motsatt. Men mye bra mods til oblivion som fikser sånt tull. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...