asdfteam Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er jo litt mer som må skje enn å bare encode et bilde, man trykker på en knapp på kontrolleren, informasjonen blir sendt fra PC/konsollen via routeren din, router/DSLAM i sentralen, et ukjent antall routere og kabler frem til Onlive-serverne. Knappetrykket kommer inn i 'din' prosess for nettopp dette spillet, som starter subrutiner for hva som skal skje pga. dette knappetrykket, beregner posisjoner, kjører AI-rutiner osv. for å beregne bildet. Så blir data om alle objektene som skal tegnes opp sendt til 'skjermkortet' (som vel sikkert ikke lager et ferdig bilde, men lager noe som kan encodes direkte) og så blir dette streamet den lange veien tilbake og pakket opp, og vist på skjermen. Alt dette i 'realtime'... OG 60fps. Kanskje noe for en 'casual-gamer' som ikke er vant med noe bedre (kanskje de bare har brukt Wii før... ) men for de som er blitt vant med sylskarp grafikk i 1920x1200, eller syns trådløs mus er ubrukelig til å spille med, så vil nok ikke dette gi helt den samme opplevelsen. Og hvis dette virkelig blir så bra de vil ha det til, så må det jo være en mektig datakraft tilgjengelig? Hvorfor bruke det til å kjøre spill? Serverne til Onlive må da kunne kjøre gjennom alle dataene til F@H eller Seti@Home på noen dager. Og så kan de leie ut supermaskinkraft til universiteter og firmaer. Hver bruker bør jo ha regnekraft (CPU+GPU) tilsvarende et forholdsvis moderne skjermkort. La oss si minst en TeraFLOP. (ATI HD4870X2 er 2.4TFlops). Verdens kraftigste supercomputer har vel såvidt passert 1 PetaFLOP. Det blir fyllt opp med 1000 samtidige brukere. For å være skalert til 10000 samtidige brukere (spredt over verden) må jo Onlive-serverne ha nesten like mye regnekraft som alle verdens supermaskiner sammenlagt... Det må jo være en ganske heftig investering. Selv om de har geniale måter å fordele CPU/GPUkraft mellom brukerne så ser jeg ikke helt hvordan regnestykket går opp. Men vi får se... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Så et eller annet program på NRK i stad. IBM så for seg spilling ved hjelp av "cloud computing". De var ikke sikre på når, men det var definitivt gjørbart om ikke så "alt for lenge". Lenke til kommentar
lockern Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Største problemet er vel responstiden. Selv sitter jeg på linje fra Uninet, som har en responstid på 8ms inn til Oslo. Det vil jo si at et tastetrykk her gir meg en 16ms forsinkelse, før det skjer noe på skjermen min. Og det nærmer seg merkbart. Over til statene nærmer responstiden seg 100ms, og det er i hvertfall merkbat, om man har høyere fps enn 10 Lenke til kommentar
genser Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Folkens, don't worry. Aftenposten skrev i sin trykte avis i går at det faktisk funker. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 For Aftenposten er en sikker kilde? Nei. Tror ikke at vi kan si at det fungere før noen med en standard hjemmelinje sier det fungerer. Lenke til kommentar
mcgroven Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Vi testet da det nøyaktig samme som Aftenposten for en uke siden. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 McGroven hva slags linje satt dere på da? Og hvor i landet? Lenke til kommentar
mcgroven Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det var fiber, og serverne var åtte mil unna tror jeg. Det gir ikke et helt korrekt inntrykk av tjenesten, som jeg skriver i saken, men tjenesten er så absolutt lovende. Det blir spennende å følge utviklingen til OnLive. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det blir det. Eneste jeg er i tvil om er at det vil fungere med standard nettet som er nå. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Imorgen tenker jeg OnLive blir avslørt som tidenes april-spøk. Hater den dagen; det kommer alltid vannvittig mange spennende nyheter, men ingen av dem er sanne.. Lenke til kommentar
Dr. Data Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Må si at jeg er overrasket over alle disse innleggene hvor dere alle viser hvorfor dere (og til en viss grad meg selv) sitter her og skriver innlegg, mens det finnes innovative sjeler der ute som har teknisk innsikt, kompetanse og teft. Det er disse som skaper noe, driver utviklingen fremover. At ingen av dere skjønner hvordan dette er teknisk mulig skjønner jeg jo godt, men å utlevere seg slik dere gjør bør dere tenke dere om to ganger før dere gjør. Hvis dere undersøker saken litt dypere vil noen av dere kanskje forstå litt av dette. De er dumme og teite fordi DERE ikke forstår hvordan de får det til? Hallo, er dere helt sløkket? Tror dere at det er spill de har hentet på Elkjøp og installert på en litt heftig server? Vet dere hvem karene bak dette egentlig er? Ser at skribenten er relativt ung, det kan jo forklare litt. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Unnskyld meg? Hvordan er det du kommer å kritiserer oss? Det vi snakker om er ikke at det ikke lar seg gjøre, men at vi ikke skjønner hvordan det kan fungere her i norge. Neste gang les engang til før du kommer å kritiserer forumbrukerne her, og skribenten. Som forsovet har et stort talent etter min mening. Lenke til kommentar
EmmJay Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Må si at jeg er overrasket over alle disse innleggene hvor dere alle viser hvorfor dere (og til en viss grad meg selv) sitter her og skriver innlegg, mens det finnes innovative sjeler der ute som har teknisk innsikt, kompetanse og teft. Det er disse som skaper noe, driver utviklingen fremover. At ingen av dere skjønner hvordan dette er teknisk mulig skjønner jeg jo godt, men å utlevere seg slik dere gjør bør dere tenke dere om to ganger før dere gjør. Hvis dere undersøker saken litt dypere vil noen av dere kanskje forstå litt av dette. De er dumme og teite fordi DERE ikke forstår hvordan de får det til? Hallo, er dere helt sløkket? Tror dere at det er spill de har hentet på Elkjøp og installert på en litt heftig server? Vet dere hvem karene bak dette egentlig er? Ser at skribenten er relativt ung, det kan jo forklare litt. Har noen som helst her noen gang anklaget de for å være dumme og teite? Det er vel ikke den tekniske muligheten på å gjennomføre et slikt prosjekt som betviles, snarere tidsaspektet de lover å innføre det på. Hvis du sitter på noen eksklusiv kunnskap på hvordan de skal klare å gi oss de samme spillopplevelsene som vi kan få i dag i løpet av 2009 ved hjelp av "cloud computing", er jeg svært interessert i å høre hva du har å si. En mann på snart 26 år tar det også som et kompliment å bli kalt ung Lenke til kommentar
Dr. Data Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Unnskyld meg? Hvordan er det du kommer å kritiserer oss? Det vi snakker om er ikke at det ikke lar seg gjøre, men at vi ikke skjønner hvordan det kan fungere her i norge. Neste gang les engang til før du kommer å kritiserer forumbrukerne her, og skribenten. Som forsovet har et stort talent etter min mening. OK, sry. Mener ikke å KRITISERE dere på en lumpen måte men om man leser innleggene her så må jeg få lov til å lure. Skribenten er rett over 20 år og kan bastant uttale at OnLive er et luftslott... Leser jeg videre i "artikkelen" forstår jeg jo at han mener at det er et luftslott fordi HAN ikke forstår hvordan det virker. Interessant tenker jeg, og hopper inn i forumet for å se at motforestillingene står i kø... men neida... 99% er enige med ham... og dere snakker alle om det dere kjenner til idag... Det er jo det som er greia... Disse folkene er ikke som oss andre... De tenker utover det som vi vanlige dødlige klarer å forestille oss. Og de klarer å få til ting fordi de snakker med andre som har de samme vyene, har relasjoner og klarer å hente inn ufattelige mengder med penger for å drive utviklingen videre. Mener ikke å såre noen, men hei hei... Lenke til kommentar
Dr. Data Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7976206.stm Lenke til kommentar
EmmJay Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7976206.stm Ny og interessant artikkel. Hvis OnLive fungerer slik de sier det skal fungere innenfor det tidspunktet de sier, kommer det uten tvil til å bli et stykke revolusjonerende teknologi. Jeg forbeholder meg likevel retten til å være svært skeptisk Lenke til kommentar
Dr. Data Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Forsøk å få tak i SDK'en... Så kan man se hva som skjer i andre enden for å "massere" hva og hvordan spillene skal levere. :-) Lenke til kommentar
Kaptein_S_InnleggNO Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Dr. Data er bare et troll. Ignorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå