Laland Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kan egentlig se for meg at OnLive blir avslørt som tidenes Aprilsnarr i år. Håper ikke det skjer, selv om en lite del av meg ønsker det er tilfelle. Det er et under at noe lignende ikke allerede har kommet hvis det plutselig blir så fantastisk som OnLive folka skal ha det til. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Er noe merkelig rundt det hele ja. Ikke det at jeg tror at det er noen form for spøk. Men har en anelse om at disse folkene har kommet i fare for å latterliggjøre seg foran hele verden. Om det flopper, legg merke Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 OnLive-tjenesten er et eneste stort luftslott. Les mer word Lenke til kommentar
Snåsamannen_InnleggNO Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 1ms ja dream on Bare respons fra dataen til skjermen går 2ms, vet ikke hvordan de har tenkt å få det til... Lenke til kommentar
Kane_InnleggNO Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg har mine tvil når det gjelder realtime-spill, men til rundebaserte strategispill kunne det funke. Man kunne spille f.eks. Civilization 4 på enorme brett med masse AI-spillere, eller Football Manager med de fleste ligaene aktive på en treg laptop, uten å måtte vente i evigheter på at AI'en gjør sitt. Lenke til kommentar
raserbil Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Det eneste legitime argumentet mot OnLive, er hva som skje når brukerskaren vokser. Svaret på dette har de jo allerede. De øker anntall datasentere. Man må jo ikke lure seg selv til å tro at hvis/når dette kommer til lille Norge, at vi skal sitte å få data fra vestkysten av USA... OneLive er jo helt nødt til å sette opp datasentere i de landene de vil tillby tjenesten. Hovedargumentet er at så høy latency er en vesentlig ulempe for mange typer spill. Dette er et problem som er nesten umulig å fikse også. Det er hovedproblemet til tjenesten. AtW Jepp, latency er et stort hinder. Men det er heldigvis et hinder som er laget av de forskjellige linjetilbyderene rundt om. Bedre linjer og mer fiber = lavere responstid. I OnLive's tillfelle, så gjelder også; spredning av knutepunkter = lavere responstid. Det er mange ting som har vært umulig, som plutselig har blitt løst, og realisert. Hvem skulle trodd at jeg kunne diskutere noe jeg egentlig ikke har noe greie på på et world wide web, som jeg kobler meg til trådløst ved hjelp av UHF radiosignaler bare for noen år siden? Det er bra det finnes noen som er smartere enn oss, og som har større visjoner enn oss, som sitter og finner på utrolige løsninger og nyvinninger. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten dem. OnLive kan vise seg å ha kommet for tidlig, men jeg tror det bare begrenser seg geografisk. Norge er ikke helt i teten på bredbåndshastigheter til folket. Vi må bli bedre. Det er ikke bare piratvirksomhet som bruker mye båndbredde. OnLive kan være starten på noe virkelig stort innen "cloud computing". Men det kan også være med på å stemple sentralisering av datakraft som en dårlig løsning. Jeg skulle f.eks. ønske at VR ikke kom for tidlig. Hadde ikke alle de spreke firmaene på 90 tallet gått konk før de fikk levert varene, så hadde ikke vi sittet her med LCD skjermer i dag. Jeg støtter nyvinninger. Jeg ser det positive med OnLive. Håper de lykkes, og at det er starten på noe nytt og fett! Lenke til kommentar
Predicted Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Den enste måten jeg kan se dette fungere er om de plasserte alle serverne i sverige der de visstnok nå har fått 1GB/1GB nett for 900 svenske i månededn Lenke til kommentar
RRhoads_InnleggNO Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Den enste måten jeg kan se dette fungere er om de plasserte alle serverne i sverige der de visstnok nå har fått 1GB/1GB nett for 900 svenske i månededn Hjelper ikke... avstanden til serverne vil alltid gi latency. sånn er det bare. du kan jo bare prøve å pinge telenor.no. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Meh! ren copy'n'paste av EuroGamer sin artikkel. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Half-life 2-Moden "D.I.P.R.I.P" kommer i tankene mine. Hvis noen har prøvd den så skjønner de kanskje hvordan dette kommer til å fungere. I source-motoren så må nemlig kjøretøy fortelle serveren hvor brukeren vil hen, også sender serveren svar om at "det er greit". Følgelig blir det selv på de beste serverene en ufattelig plagsom latency på styringen til alle kjøretøy. Så når det er latency på noe så smått som x/y-verdier fra piltastene på en 10Mbit linje.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Meh! ren copy'n'paste av EuroGamer sin artikkel. Eurogamer sin er dog bedre, det virker som artikkelforfatter har misforstått det med encoding feks, youtube er ikke ute etter å encode ting i realtime. Og det er heller ikke det "orginalartikkelen" sier. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Det eneste legitime argumentet mot OnLive, er hva som skje når brukerskaren vokser. Svaret på dette har de jo allerede. De øker anntall datasentere. Man må jo ikke lure seg selv til å tro at hvis/når dette kommer til lille Norge, at vi skal sitte å få data fra vestkysten av USA... OneLive er jo helt nødt til å sette opp datasentere i de landene de vil tillby tjenesten. Hovedargumentet er at så høy latency er en vesentlig ulempe for mange typer spill. Dette er et problem som er nesten umulig å fikse også. Det er hovedproblemet til tjenesten. AtW Jepp, latency er et stort hinder. Men det er heldigvis et hinder som er laget av de forskjellige linjetilbyderene rundt om. Bedre linjer og mer fiber = lavere responstid. I OnLive's tillfelle, så gjelder også; spredning av knutepunkter = lavere responstid. Det er mange ting som har vært umulig, som plutselig har blitt løst, og realisert. Hvem skulle trodd at jeg kunne diskutere noe jeg egentlig ikke har noe greie på på et world wide web, som jeg kobler meg til trådløst ved hjelp av UHF radiosignaler bare for noen år siden? Det er bra det finnes noen som er smartere enn oss, og som har større visjoner enn oss, som sitter og finner på utrolige løsninger og nyvinninger. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten dem. OnLive kan vise seg å ha kommet for tidlig, men jeg tror det bare begrenser seg geografisk. Norge er ikke helt i teten på bredbåndshastigheter til folket. Vi må bli bedre. Det er ikke bare piratvirksomhet som bruker mye båndbredde. OnLive kan være starten på noe virkelig stort innen "cloud computing". Men det kan også være med på å stemple sentralisering av datakraft som en dårlig løsning. Jeg skulle f.eks. ønske at VR ikke kom for tidlig. Hadde ikke alle de spreke firmaene på 90 tallet gått konk før de fikk levert varene, så hadde ikke vi sittet her med LCD skjermer i dag. Jeg støtter nyvinninger. Jeg ser det positive med OnLive. Håper de lykkes, og at det er starten på noe nytt og fett! Scenariot du skisserer med nett og trådløst lå klart som dagen som et alternativ for 15-20 år siden. At de kan ha en langt bedre løsning om 15 år tviler jeg ikke på, men det er i praksis "en evighet" i denne bransjen, hvem vet hvordan bransjen ser ut om 15 år? Ja ting kan bli bedre på latency-fronten også men selv med fiber så snakker vi en roundtrip som fort blir lengre enn den burde være, om de ikke skal ha serverene sine ekstremt nærme brukerene. Dette med latency har ingen åpenbar lett løsning, og begrenses også av fysikken lover etthvert som distansene øker. Det er ellers greit nok å støtte at folk prøver seg på noe nytt, eller bringer teknologi framover, men det er ingen motsetning mellom dette, og å påpeke at produktet i dag i praksis neppe er ideelt. AtW Lenke til kommentar
TST Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Eurogamer sin er dog bedre, det virker som artikkelforfatter har misforstått det med encoding feks, youtube er ikke ute etter å encode ting i realtime. Og det er heller ikke det "orginalartikkelen" sier. Marius skriver ikke noe sted at YouTube er ute etter å enkode ting i sanntid. Han skriver at YouTube – som verdens ledende videotjeneste – har utfordringer med å enkode HD-filmer raskt nok, og sammenligner med OnLives påstander om å gjøre dette i sanntid. Lenke til kommentar
neo2001 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Veldig gode poenger, som i likhet med denne artikkelen stiller de riktige spørsmålene: Eurogamer Hovedproblemet er å overbevise om at full-HD-spilling av f.eks Gears 2 (flerspiller?) ikke vil bli forringet over denne typen bredbåndsspilling, spesielt når vi ikke engang kan streame vanlig video uten noe lugg og lagg. Hva da når man har tung grafikk, med så mye bevegelse involvert? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Kan egentlig se for meg at OnLive blir avslørt som tidenes Aprilsnarr i år. Håper ikke det skjer, selv om en lite del av meg ønsker det er tilfelle. Det er et under at noe lignende ikke allerede har kommet hvis det plutselig blir så fantastisk som OnLive folka skal ha det til. Ja, dette slo meg også da jeg begynte å lese artikkelen. Men en kan jo alltids håpe på at det er sant. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Eurogamer sin er dog bedre, det virker som artikkelforfatter har misforstått det med encoding feks, youtube er ikke ute etter å encode ting i realtime. Og det er heller ikke det "orginalartikkelen" sier. Marius skriver ikke noe sted at YouTube er ute etter å enkode ting i sanntid. Han skriver at YouTube – som verdens ledende videotjeneste – har utfordringer med å enkode HD-filmer raskt nok, og sammenligner med OnLives påstander om å gjøre dette i sanntid. Utfordringer i betydningen, man ønsker å gjøre det billigere ja (dvs med mindre maskinvare), youtube kan fint vente noen minutter fra de får det, og må gjøre det i ca 1000x realtime-hastighet (dvs de får ca 1000 minutt video per minutt, sist jeg sjekket), jeg kan ikke helt se at dette er noen utfordring å encode raskt nok? (billig nok er dog et annet spørsmål). AtW Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg vet ikke helt om det er umulig rent teknologisk, men jeg er enig med forfatterens argument at en slik tjeneste sannsynligvis vil skvise ut de minde økonomiskt lønnsomme spillene, og det ville vært en trist afære. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Selv om han hadde testet tjenesten nå er det vel forsikring for at det skal fungere. Nå er det maks 100 stykker som bruker tjenesten, mens vi snakker her om et potensial på flere hundre millioner brukere. Tjenesten vil garantert rulles ut med begrenset antall brukere hele veien. Jeg ser for meg registrering og kjøp igjennom nettet, på den måten har utgiverne full kontroll på hvor mange som teoretisk sett kan koble seg opp på én gang. Geografisk begrensing er også svært relevant, da OnLive ikke er interessert i å spre serverparken før det er nødvendig. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Kan vanskelig forestille meg at dette blir noe stort, helst som et enkelt alternativ. Mest fordi, vel, hvor blir det av gleden å brenne laken på ny maskinvare i ny og ne? Skal ingen juble og skrike av glede over å ha fått så-så mange fps i et eller annet spill som krever et NASA-monster for å kjøre? Entusiastene kommer til å fortsette som de har gjort i alle år, bare det å sitte og vente på at HD9999x32, Phenom VIII X64 eller hva pokker som skal rulles ut på markedet, den gleden kommer også til å være borte. Bare tenk, sitte på TG 2017 med en sånn liten greie i stedet for en stor sort kasse med vifter som begynner å hyle når Crysis har kørt litt, kan det noensinne være morsomt? Tviiiiiiiler....eller, det kan være interessant å overklokke den lille dingsen.... Lenke til kommentar
raserbil Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Det kunne vært artig å faktisk gjøre matten på dette, rent teoretisk, og se med tall hvor mange millisekunder det vil ta for en bruker å sende og motta signaler fra en tjeneste som OnLive i beste scenario. Først må vi sette de rette kriteriene: 1. Fibernett til brukeren 2. OnLives encoder kan prestere som de sier (1ms latency) 3. Datasenteret er 80km unna (som i testen i San Francisco) Jeg er ikke god på matte, så jeg starter helt grunnleggende. Det hadde vært fint om de som er bedre enn meg kunne tatt dette videre. - Signalet bruker .3 ms på å nå datasenteret - Video encodes på 1 ms - Signalet bruker .3 ms på å nå brukeren Tilsammen blir dette 1.6 ms Det er mange ting som må taes med i denne beregningen, som f.eks. hvor lang tid serveren bruker på å regne ut bildet den skal sende, hvor stor latency det er i nettverkskomponentene i signalbanen osv. Om noen har lyst, og peiling, så hadde det vært morsomt å fortsatt denne utregningen. Endret 28. mars 2009 av Rune Warhuus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå