eberland Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Heisan. Har kjøpt ny harddisek og ville laste inn et image av den gamle systemdisken min på en av partissjonene jeg har laget på den nye disken. Dette funket fint helt til jeg skulle logge inn i WinXP. Får følgende feilmelding: A problem is preventing windows from accurately checking the licence for this computer. Error code: 0x80090006 Fant en annen tråd her på forumet, men det kom ikke fram noe endelig konklusjon.. Windows versjonen jeg har tatt backup av er aktivert og det har fungert å laste tilbake imager på samme disk som det er tatt fra. Er probletemt mitt kopisperre på windows, eller endring av hardware? Lenke til kommentar
alfern Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Har windows-partisjonen samme stasjonsbokstav som den hadde på den forrige harddisken? Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Ja. jeg har tatt ut den gamle disken. Størrelsen på den nye c-partisjonen er anderledes enn den partisjonen jeg hadde. Ellers skal alt være likt... Har satt den nye c: som aktiv osv.. Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Her har du link til svar på ditt problem. http://msdn.microsoft.com/library/default....ml/winxpfaq.asp her er utklipp fra siden. How can I correctly set the partition size to avoid the error: "A Problem is Preventing Windows from Accurately Checking the License for this Computer - 0x80090006"?If, when logging into the runtime, you receive the error "A problem is preventing Windows from accurately checking the license for this computer. Error Code: 0x80090006", then this indicates you did not correctly set the partition size in Target Designer. Within Target Designer, you must provide to the tools the size of your destination partition. If it's grossly incorrect, then the runtime will fail. The default setting is for 1024 MB. To change this, click Settings of your configuration in the center pane of Target Designer. Then, select Target Device Settings and locate the Boot Partition size configurable setting. Change this value to the true partition size on which the runtime will reside. Important: Re-run check dependency before rebuilding the runtime. Lenke til kommentar
zacka Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Bare "out of the blue" : antar at partisjonen du skal legge inn imaget på ikke er mindre enn partisjonen du laget imaget fra, og begge partisjonene har samme filsystem (FAT32/NTFS) ? Kjenner ikke helt til feilkoden du nevner, men jeg har hatt problemer med å legge inn XP-image fra en PC til en annen da det var forskjell på hardwaren. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 OK....jeg konkluderte nemlig med at det måtte være stasjonsbokstaven som lagde problemet hos meg. Jeg hadde helt lik partisjons-størrelse, men når jeg la inn partisjonen på den tomme harddisken, ville den absolutt kalle den D:. Og det var ingen andre harddisker koblet til. Men det kan hende det er microsofts aktiverings-tull som lager problemer. Jeg har gjort dette mange ganger før med Windows 2000 uten å oppleve noe lignende. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Her har du link til svar på ditt problem.http://msdn.microsoft.com/library/default....ml/winxpfaq.asp her er utklipp fra siden. How can I correctly set the partition size to avoid the error: "A Problem is Preventing Windows from Accurately Checking the License for this Computer - 0x80090006"?If, when logging into the runtime, you receive the error "A problem is preventing Windows from accurately checking the license for this computer. Error Code: 0x80090006", then this indicates you did not correctly set the partition size in Target Designer. Within Target Designer, you must provide to the tools the size of your destination partition. If it's grossly incorrect, then the runtime will fail. The default setting is for 1024 MB. To change this, click Settings of your configuration in the center pane of Target Designer. Then, select Target Device Settings and locate the Boot Partition size configurable setting. Change this value to the true partition size on which the runtime will reside. Important: Re-run check dependency before rebuilding the runtime. Hm... Hva er Target Designer? Jeg får ikke logget på Windows med noen av "sikkerhetsmodusene" i oppstarten ( F8 ) Den nye partisjonen er 15GB større en den gamle. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Her har du link til svar på ditt problem.http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnxpesp1/html/winxpfaq.asp Dette gjelder kun Embedded versjonen av XP, men det er jo likevel et lignende problem. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 ... men når jeg la inn partisjonen på den tomme harddisken, ville den absolutt kalle den D:. Og det var ingen andre harddisker koblet til. Jeg fikk et slikt problem, og da ville XP ikke starte. Antagelig fordi swap fila var konfigurert til å være på C. Løste problemet ved å partisjonere om med fdisk, ser ut til at hvis du partisjonerer i XP så får du faste bokstaver. Forresten, du har stavet "Avatar" feil i avataren din. :wink: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 La meg tippe, du brukte Norton Ghost? Da jeg brukte Norton Ghost, gikk det ikke an å logge på windows XP og 2000 installasjonene etter at "restorerte" harddisken fra et image. Når jeg brukte powerquest drive image fungerte det derimot strålende. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 La meg tippe, du brukte Norton Ghost? Da jeg brukte Norton Ghost, gikk det ikke an å logge på windows XP og 2000 installasjonene etter at "restorerte" harddisken fra et image. Når jeg brukte powerquest drive image fungerte det derimot strålende. Bruker nok Ghost 2003, har funket fint før... Men da med samme harddisk. Får prøve meg med Powerquest. - Takk for tipset. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Partisjonene må være helt like store sllers vil det ikke virke. Alternativt kan du kjøre sysprep som vil fjerne det meste av maskinspesifikk informasjon (men ikke programmer, innstillinger o.l). Da vil XP/2000 takle endringer i både hardware og partisjonsstørrelser. Husk å ha drivere og CD-key tilgjengelig. Det sysprep gjør er å klargjøre maskinen for distribusjon. Når du booter første gang får du en 'mini'-install hvor du oppgir CD-nøkkel samt det man ellers oppgir i siste fase av Windows-installasjonen i normale tilfeller (nettverksoppsett, datamaskinnavn o.l). Man kan kjøre også sysprep for å prøve å renske driverkaos på en eksiterende installasjon. Jeg bruker å kjøre sysprep med jevne mellomrom og så ghoste installasjonen over på CD'er slik at jeg alltid har en rimelig grei sikkerhetskopi liggende. (Sysprep kan lastes ned fra Microsoft.com) Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Hm.. Høres lurt ut. Så langt er det to mulige løsninger... Keep 'em coming! Lenke til kommentar
htrodal Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Vi bruker Norton Ghost på jobben uten problemer. Det SKAL virke hos deg også (skal også funke med ny størrelse på partisjonen). Men, du må huske å sette partisjonen aktiv. Har du gjort det? Hvilket program bruker du til partisjonering? Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Som sagt tidligere er partisjonen satt aktiv. Jeg formaterte disken først i windows(NTFS) (satt opp som slave med den gamle systemdisken)og så brukte jeg Partition Magic 8 for å dele den i to. Den første delen er forbeholdt som system disk, mens ghost-filene ligger på den andre partisjonen. Det går fint å boote fra den nye c: (den gamle disken er nå koblet fra), men det er den feilmeldingen som kommer opp når jeg logger på windows som stopper meg. kommer som sagt ikke inn i windows gjennom noen av oppstarts alternativene (sikkerhetsmodus, siste fungerende oppsett, reperasjonsmodus ol. (fritt oversatt til nosk)) Naive meg som trodde dette skulle gå som en lek :oops: Lenke til kommentar
alfern Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 ... men når jeg la inn partisjonen på den tomme harddisken, ville den absolutt kalle den D:. Og det var ingen andre harddisker koblet til. Jeg fikk et slikt problem, og da ville XP ikke starte. Antagelig fordi swap fila var konfigurert til å være på C. Løste problemet ved å partisjonere om med fdisk, ser ut til at hvis du partisjonerer i XP så får du faste bokstaver. Brukte Powerquest DriveImage, partisjonen var like stor, og var C: før jeg la inn imaget. Partisjonen var opprettet med Partitionmagic. Kan hende at det er bedre å bruke fdisk, men kan ikke skjønne helt hvorfor. Forresten, du har stavet "Avatar" feil i avataren din. :wink: Hvilken avatar.....jeg har jo ikke avatar.... Joda, la merke til det nå....skal fikse det når jeg kommer fra jobb :wink: Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Brukte Powerquest DriveImage, partisjonen var like stor, og var C: før jeg la inn imaget. Partisjonen var opprettet med Partitionmagic. Kan hende at det er bedre å bruke fdisk, men kan ikke skjønne helt hvorfor. Hadde litt problemer med partition magic når jeg skulle partisjonere disken første gang. Fikk en 7,8MB unlocated partisjon "fremst" på disken - lagde mye krøl. Brukte derfor diskbehandling i windows(fdisk?) først, det funket mye bedre. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Fikk et Ghost image til å virke. Fant backup av en "rein" installasjon.. Den jeg prøvde meg med først var aktivert og oppgradert med SP1. Sikkert derfor windows bøget seg. Satt tilbake til januar i år... men lagrer heldigvis(klok av skade) ikke noe viktig på C: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå